Pixiegnom Skrivet 12 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 12 september, 2010 (redigerad) --- Redigerad 15 september, 2010 av Pixiegnom 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 12 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 12 september, 2010 Martin Luther eller Gustav Vasa är två intressanta personer att intervjua tycker jag. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pixiegnom Skrivet 12 september, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 12 september, 2010 Martin Luther eller Gustav Vasa är två intressanta personer att intervjua tycker jag. Mjo, någon av dom lär jag välja. Men det ska inte bara vara en intervju så kom gärna med fler förslag. Kan också tillägga att ni även får tipsa om händelser, till exempel "Gustav Vasa efter att han..." osv. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Green_Goblin Skrivet 12 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 12 september, 2010 Christofer Columbus. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frusciante Skrivet 12 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 12 september, 2010 Gör en Aftonbladet från medeltiden! Med artiklar som "Hur många korståg har din granne varit med på? Vi har hela listan!" och "Vilken drottning har tajtast korsett? Vi har svaret!" 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lajnux Skrivet 12 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 12 september, 2010 Gör en Aftonbladet från medeltiden! Med artiklar som "Hur många korståg har din granne varit med på? Vi har hela listan!" och "Vilken drottning har tajtast korsett? Vi har svaret!" Tänkte på samma sak, skön idé! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frusciante Skrivet 12 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 12 september, 2010 Gör en Aftonbladet från medeltiden! Med artiklar som "Hur många korståg har din granne varit med på? Vi har hela listan!" och "Vilken drottning har tajtast korsett? Vi har svaret!" Och "Se Drottning Kristinas bebisbilder" Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 12 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 12 september, 2010 Jeanne d'Arc, Robin Hood, Birger Jarl, Magnus Ladulås, William Wallace, Saladin, Fredrik Barbarossa, Mr. Whoopee, Richard Lejonhjärta, Djingis Khan, Ivanhoe, Kung Artur. Martin Luther eller Gustav Vasa är två intressanta personer att intervjua tycker jag. Christofer Columbus. Då är han sgs inne i renässansen... Och Pixie, diskussionsunderlaget är ganska svagt för en placering i allmänt, you know. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 13 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 13 september, 2010 Intervjua en helt vanlig medeltida person?!? 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pixiegnom Skrivet 13 september, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 13 september, 2010 Jeanne d'Arc, Robin Hood, Birger Jarl, Magnus Ladulås, William Wallace, Saladin, Fredrik Barbarossa, Mr. Whoopee, Richard Lejonhjärta, Djingis Khan, Ivanhoe, Kung Artur. Och Pixie, diskussionsunderlaget är ganska svagt för en placering i allmänt, you know. Jeanne d'Arc och Djingis Khan har jag faktiskt funderat på. Tack Och ja, det här hade kanske passat bättre i läxhjälp-tråden när jag tänker efter.. Intervjua en helt vanlig medeltida person?!? Jo, det skulle man ju kunna göra. Slänger nog in någon liten intervju också. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SilentViper Skrivet 13 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 13 september, 2010 (redigerad) Bröderna Wright, Gustav IV Adolf, Michail Kalasjnikov, Alfred Nobel, George Washington, Abraham Lincoln Redigerad 13 september, 2010 av SilentViper 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
xstreem Skrivet 13 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 13 september, 2010 Bröderna Wright, Gustav IV Adolf, Michail Kalasjnikov, Alfred Nobel, George Washington, Abraham Lincoln Du har nog missförstått när medeltiden inföll. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 13 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 13 september, 2010 Bröderna Wright, Gustav IV Adolf, Michail Kalasjnikov, Alfred Nobel, George Washington, Abraham Lincoln Medeltiden är en period i Europas historia mellan antiken och renässansen från ungefär 500-talet till 1500-talet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 13 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 13 september, 2010 Då är han sgs inne i renässansen... Medeltiden är en period i Europas historia mellan antiken och renässansen från ungefär 500-talet till 1500-talet. Både Kung Gustav Vasa och Martin Luther föddes innan år 1500 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 13 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 13 september, 2010 Både Kung Gustav Vasa och Martin Luther föddes innan år 1500 Ja, det var därför jag svarade på SilentVipers post och ingen annan. Personligen räknar jag medeltiden från Roms fall till typ mitten på 1600-talet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 13 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 13 september, 2010 Ja, det var därför jag svarade på SilentVipers post och ingen annan. Personligen räknar jag medeltiden från Roms fall till typ mitten på 1600-talet. Det var riktat till Umberto. Svaret till honom var ditt citat. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 13 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 13 september, 2010 Det var riktat till Umberto. Svaret till honom var ditt citat. Jag förstår nu. Å andra sidan kanske Umberto räknar medeltidens slut vid Konstantinopels fall 1453, renässansen "påbörjades" ju på 1300-talet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Halo Skrivet 13 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 13 september, 2010 Kristian II aka. Kristian Tyrann Intervjun skulle kunna handla om: "Han lät Gustav Trolle anklaga Sten Stures vänner och därefter fängsla samt nästa dag, den 8 november, utan laglig rättegång (14 andliga domare dömde dem för kätteri) avrätta dem i Stockholms blodbad. Under sken av lag och rätt sökte han hämnas på och straffa dem som så länge trotsat hans makt, och för att framstå som den som verkställde påvens dom offrade han också män som senare främjat hans planer. Dels under hemresan genom Sverige, dels genom utskickade i de olika landsorterna, till och med i Finland, lät han sedermera utföra nya våldsdåd. Omkring 600 personer, till och med barn, drabbades, och Kristina Gyllenstierna tillsammans med flera andra adelsdamer fördes som fångar till Danmark." Från: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kristian_II 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Grumpy Skrivet 13 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 13 september, 2010 Heliga Birgitta? http://sv.wikipedia.org/wiki/Heliga_Birgitta Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pixiegnom Skrivet 13 september, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 13 september, 2010 Kristian II aka. Kristian Tyrann Intervjun skulle kunna handla om: "Han lät Gustav Trolle anklaga Sten Stures vänner och därefter fängsla samt nästa dag, den 8 november, utan laglig rättegång (14 andliga domare dömde dem för kätteri) avrätta dem i Stockholms blodbad. Under sken av lag och rätt sökte han hämnas på och straffa dem som så länge trotsat hans makt, och för att framstå som den som verkställde påvens dom offrade han också män som senare främjat hans planer. Dels under hemresan genom Sverige, dels genom utskickade i de olika landsorterna, till och med i Finland, lät han sedermera utföra nya våldsdåd. Omkring 600 personer, till och med barn, drabbades, och Kristina Gyllenstierna tillsammans med flera andra adelsdamer fördes som fångar till Danmark." Från: http://sv.wikipedia....iki/Kristian_II Det där är nog värt att kolla in. Tack så mycket. Heliga Birgitta? http://sv.wikipedia....Heliga_Birgitta Har skrivit upp henne redan, men tack ändå. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts