Umberto Skrivet 10 juli, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 juli, 2010 (redigerad) Jag äter ibland lunch tillsammans med utbytesstudenter från kontinenten och inte sällan brukar de göra sig lustiga över det nordiska bruket att dricka mjölk till maten. "Det är bara barn som dricker mjölk", brukar det låta. Då är det inte utan att man gärna vill kontra med "Ni äter sniglar och rå bläckfisk, så håll bara käften", men det gör man ju inte, man är ju allt lite skandinaviskt modest sådär. Nåväl, häromdagen såg jag en dokumentär om jordbrukare i samtidens USA och fler än en gång bänkade sig dokumentärfamiljen i köket för att inta sitt dagliga bröd och varje gång pryddes det dukade bordet av några rejäla flaskor cola av den kända internationella fabrikören. Cola! En högst besynnerlig måltidsdryck om jag får säga min mening... Så, frågan här är helt enkelt: vad dricker Du till maten till vardags? Personligen dricker jag alltid vatten till lunchen och oftast (mini)mjölk (ibland vatten) till middag. Läsk och saft skär sig med husmanskosten och är inte ens ett alternativ. Öl dricker jag i princip aldrig till maten och vin bara på restaurang eller vid festligare tillfällen. Visst händer det att jag tar t.ex. cola till någon pizza emellanåt men då är det inte direkt fråga om vardagsmat. V: Vatten, mjölk. Redigerad 10 juli, 2010 av Umberto Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 10 juli, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 juli, 2010 Vatten, eller alkohol hemma, mjölk på jobbet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
chucky.swe Skrivet 10 juli, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 juli, 2010 Mjölk och vatten ibland, läsk om det är till pizza, donken osv. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 10 juli, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 juli, 2010 Citronvatten. Med skräpmat går cola så bra ihop så det blir endast då jag dricker cola. Mjölk dricker jag sällan till middagen eftersom att det helt enkelt inte är lika gott att skölja ner med, och öl tycker jag inte är gott i kombination med mat (oftast). Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 10 juli, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 juli, 2010 I första hand blir det mjölk, kanske 60% av måltiderna. Andra hand är det vatten 30% av måltiderna. Resten är juice, dricka etc Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lajnux Skrivet 10 juli, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 juli, 2010 Dricker mjölk till samtliga måltider här hemma. Sällan kan jag få för mig att dricka någon form av läsk när familjen beställer hem pizza. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SilentViper Skrivet 10 juli, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 juli, 2010 Null vote: Beroende på vad vi äter hemma. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 10 juli, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 juli, 2010 Tycker mjölk hämmar smakerna i maten. Dricker vatten. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pixiegnom Skrivet 10 juli, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 juli, 2010 Null vote: Beroende på vad vi äter hemma. Medveten om att det inte var radiobuttons? Jag dricker mjölk till vardags och läsk resten. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 10 juli, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 juli, 2010 Beror lite på maten och om det är nån speciell middag eller så men typ bara mjölk. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 10 juli, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 juli, 2010 Mjölk i abnorma mängder. Flera liter i veckan. Det är jag och Göran Lindberg. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 10 juli, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 juli, 2010 Vatten. Ibland juice; aldrig mjölk. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 11 juli, 2010 Rapportera Share Skrivet 11 juli, 2010 Varför finns Annat med som alternativ? Dricker vad som ges helt enkelt. Allt utom rödvin that is, det är inget som dricks alls. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 11 juli, 2010 Rapportera Share Skrivet 11 juli, 2010 Saft och vatten är vad som gäller i min familj. Jag har inget emot att dricka till exempel mjölk eller juice, men av någon anledning dricker vi inte det till maten. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ViolentLag Skrivet 11 juli, 2010 Rapportera Share Skrivet 11 juli, 2010 Mjölk och vatten oftast Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Flaskan Skrivet 11 juli, 2010 Rapportera Share Skrivet 11 juli, 2010 Alltid mjölk. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
L_Voll Skrivet 11 juli, 2010 Rapportera Share Skrivet 11 juli, 2010 Förr mjölk, sedan fick jag reda på att jag var laktosintolerant, nu dricker jag bara vattten. Ibland öl om det är festligt eller läsk om det är gyrostallrik . Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 11 juli, 2010 Rapportera Share Skrivet 11 juli, 2010 Vatten, Läsk och Öl är det oftast! Oftast är det bara vanligt vatten till Lunch Till maten beror det på, är det skräpmat som typ pizza/hamburgare tycker jag att Pepsi passar bäst! All annan mat Öl (förutom pannkakor då, då är det mjölk som gäller men röstade inte på det) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mark Skrivet 11 juli, 2010 Rapportera Share Skrivet 11 juli, 2010 Vi kör oftast med sodastreamad saft! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 11 juli, 2010 Rapportera Share Skrivet 11 juli, 2010 Mjölk eller möjligtvis vatten, då oftast Loka. Fast mjölk är det i 95% av fallen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts