eliizar Skrivet 15 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 15 maj, 2010 Som många säkert har hört, sett film på från aftonbladet (kort version) blev Lars Vilks attackerad under en föreläsning ”Var går gränsen för yttrandefriheten inom konsten" när han visade upp en film av den iranska konstnären Sooreh Hera som i sin konst behandlar profeten Muhammed, islam och homosexualitet. Här är en längre version av filmen: http://www.youtube.com/watch?v=lQQAWrIvBoI...player_embedded Och här är fler filmer från tumultet inne och utanför. http://politisktinkorrekt.info/2010/05/11/...er-forelasning/ Bu eller bä? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 15 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 15 maj, 2010 Någonting är väldigt fel när vi tillåter dessa personer att tro att det är deras land "också"... Snart bryter kriget ut, إن شاء الله. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Weener Skrivet 15 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 15 maj, 2010 Någonting är väldigt fel när vi tillåter dessa personer att tro att det är deras land "också"... Snart bryter kriget ut, إن شاء الله. Skärp dig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FerkurZ Skrivet 15 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 15 maj, 2010 Han säger att han gör det för konsten, fast han egentligen bara gillar att provocera muslimer. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 15 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 15 maj, 2010 Han säger att han gör det för konsten, fast han egentligen bara gillar att provocera muslimer. Det stämmer. Lars Vilks är en manlig variant av attentionwhore. Å andra sidan har ju inte kristna tagit illa vid sig av hans gestaltning av Jesus som pedofil, men det är en annan femma. Jag undrar varför muslimerna inte tar illa upp av Jesus-konsten? Jag tänker då främst på islams önskan att inte avbilda profeter (som jag har förstått det är det vad Muhammed-bilderna handlar om?). Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
_ThuuG Skrivet 15 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 15 maj, 2010 Jaha, det där kändes ju bara onödigt och fel från båda sidorna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Dusse Skrivet 15 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 15 maj, 2010 (redigerad) .. Redigerad 8 juli, 2020 av Dusse Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 15 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 15 maj, 2010 Nej, det är specifikt Muhammed (och gud, typ) man inte får avbilda, och det är därför de ger blanka fan i om man ritar en lite gullig bild av Jesus. Det stämmer väl ändå inte? Jag hänvisar till Sura 21:52 och framåt, det är det enda jag hittar (snabbgoogling) om avgudabilder i Koranen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 15 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 15 maj, 2010 Oj, vilken härlig crowd! Nåja, Vilks visste ju vilka som satt i publiken och visste såklart exakt hur det skulle sluta.. för att bevisa någon slags poäng. Alltid kul när folk lackar satan. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Dusse Skrivet 15 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 15 maj, 2010 (redigerad) .. Redigerad 8 juli, 2020 av Dusse Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 15 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 15 maj, 2010 Jodå, det stämmer. Jag är ännu inte beredd att tro dig, söderbroder. Skulle du vilja visa var i deras heliga texter där det står att man specifikt inte får avbilda Muhammed ("Profeten" el. liknande)? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 15 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 15 maj, 2010 Jag är ännu inte beredd att tro dig, söderbroder. Skulle du vilja visa var i deras heliga texter där det står att man specifikt inte får avbilda Muhammed ("Profeten" el. liknande)? Varför måste det stå i någon regelbok för att vara allmänt vedertaget? Vad jag lärde mig på universitetet så är det såhär: Det finns en liten passage om ämnet men resonemanget brukar vara så att eftersom Muhammed var 1) helig och 2) perfekt så skapar en avbildning problem. Att ens med mänskliga händer försöka avbilda något som är både perfekt (muhammed var den perfekta muslimen i ordets rätta mening) och helig (Gud valde ju just honom som sin sista profet) är ju att skända både perfektheten och heligheten, de två stora egenskaperna hos nämnde profet. Sen är det så att religiösa grupper har en tendens att kunna elda upp varandra. Vanligtvis är det ju så att ju längre upp i hierarkin du är desto mer bokstavstroende är du och då är det inte så konstigt om religiösa ledare dyker upp vid dörren för att gnälla på än det ena än det andra och övertalar sitt fotfolk att göra samma sak. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eliizar Skrivet 16 maj, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 16 maj, 2010 Alla i salen var där av egen vilja, de visste att det var fritt att gå ut från rummet när som helst. Sorgligt att se, man få en tår i ögat. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Patrik Skrivet 16 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 16 maj, 2010 Tycker inte att dom ska ta så illa upp, Lars Vilks är ju inte muslim och därför borde inte muslimska regler behöva gälla för honom. Sedan är det givetvis onödigt att han medvetet retar dom, det är ju inte direkt nödvändigt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
xstreem Skrivet 16 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 16 maj, 2010 Tyckte det var skitskoj när de anklagade Vilks att vara homosexuell. Och när de gapade "Muhammed" gång på gång. För övrigt anser jag att religion är ohälsosamt om det leder till sådanahär aggressioner. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 16 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 16 maj, 2010 http://en.wikipedia.org/wiki/Everybody_Draw_Mohammed_Day awesome Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 17 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 17 maj, 2010 Att göra som Vilks gjorde var kanske lite "överdrivet" Men jag förstår inte varför vi som har en annan tro/ateister inte får yttrandefriheten, för som jag har förstått det står det i Koranen att "Du får inte avbilda Mohammed" Eller nått i den stilen, det borde väl betyda att det är den som har denna tro som inte får göra det! DESSUTOM Varför ska man bli så arg över att avbilda en sagoperson? Varför blir dom så arga när dom inte ens själv vet hur han såg ut, varför får man inte göra ett försök till att göra sin egen avbildning av honom? (en mer seriösare avbildning då) Att muslimer ska slåss för nått sånthär bevisar bara hur rubbat själva tron är, och att folk dessutom blir mordhotade för dylikt är bara sjukt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 17 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 17 maj, 2010 Att göra som Vilks gjorde var kanske lite "överdrivet" Men jag förstår inte varför vi som har en annan tro/ateister inte får yttrandefriheten, för som jag har förstått det står det i Koranen att "Du får inte avbilda Mohammed" Eller nått i den stilen, det borde väl betyda att det är den som har denna tro som inte får göra det! DESSUTOM Varför ska man bli så arg över att avbilda en sagoperson? Varför blir dom så arga när dom inte ens själv vet hur han såg ut, varför får man inte göra ett försök till att göra sin egen avbildning av honom? (en mer seriösare avbildning då) Att muslimer ska slåss för nått sånthär bevisar bara hur rubbat själva tron är, och att folk dessutom blir mordhotade för dylikt är bara sjukt. Förstår du ens begreppet "religion"? Hänvisar för övrigt till min post ovanför. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 17 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 17 maj, 2010 Att göra som Vilks gjorde var kanske lite "överdrivet" Men jag förstår inte varför vi som har en annan tro/ateister inte får yttrandefriheten, för som jag har förstått det står det i Koranen att "Du får inte avbilda Mohammed" Eller nått i den stilen, det borde väl betyda att det är den som har denna tro som inte får göra det! DESSUTOM Varför ska man bli så arg över att avbilda en sagoperson? Varför blir dom så arga när dom inte ens själv vet hur han såg ut, varför får man inte göra ett försök till att göra sin egen avbildning av honom? (en mer seriösare avbildning då) Att muslimer ska slåss för nått sånthär bevisar bara hur rubbat själva tron är, och att folk dessutom blir mordhotade för dylikt är bara sjukt. Usch. Sådant här är ju bara Var är kunskapen? Man kan inte hata begreppet religion utan att veta vad man pratar om. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts