aikjonas12 Skrivet 20 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 20 april, 2010 (redigerad) Hejsan! Håller på med ett arbete i skolan där vi ska jämföra två olika dialekter eller sociolekter. Jag har valt att försöka jämför Södermalmsbor och Östermalsbor (Stockholm), hur de pratar och uttrycker sig. En del i arbetet är att göra någon slags undersökning, här kommer ni in i bilden. Jag skulle gärna höra vad ni har för uppfattning om hur Södermalms- och Östermalmsbor uttrycker sig, främst verbalt men även kroppsspråk osv kan vara intressant. Även om det bara är fördomar ni har så är det grönt. Det är den allmänna uppfattningen som är intressant. Så vad är det enligt dig typiska hos dessa, när det kommer till slanguttryck, diskussionsämnen, kroppsspråk, dialekt osv? Tack på förhand! //Jonas Redigerad 20 april, 2010 av aikjonas12 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 20 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 20 april, 2010 (redigerad) Alltså, om jag ska lita fördomar eller stereotyper så verkar det iaf som att södermalmare är esteter, miljöaktivister och allmänt vänster. Nu ska jag inte dra alla över samma kam, men det känns att risken att stöta på någon som passar in i kriterierna är större på Söder än i resten av stan. Jag vet inte riktigt hur de som passar in på kriterierna uttrycker sig verbalt, men de snackar väl Stockholmska utan "regionsdialekt". Ta det inte för seriöst, det jag skriver är inte att "alla på söder..." utan att det säkert finns fler på söder än i resten av stan. Edit: Jag tänkte väl det. Har nämligen hört båda, så jag chansade på den jag hörde senast. Redigerad 20 april, 2010 av Sniper Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 20 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 20 april, 2010 Alltså, om jag ska lita fördomar eller stereotyper så verkar det iaf som att södermalmare är esteter, miljöaktivister och allmänt vänster. Nu ska jag inte dra alla över samma kant, men det känns att risken att stöta på någon som passar in i kriterierna är större på Söder än i resten av stan. Jag vet inte riktigt hur de som passar in på kriterierna uttrycker sig verbalt, men de snackar väl Stockholmska utan "regionsdialekt". Ta det inte för seriöst, det jag skriver är inte att "alla på söder..." utan att det säkert finns fler på söder än i resten av stan. KAM! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts