SimonJ Skrivet 4 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 4 april, 2010 Hejsan! Det är så att en kille i USA ska skicka en DVD film till mig helt gratis, hur går det till? Kommer jag ändå få betala någonting? Finns det några risker? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Grumpy Skrivet 4 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 4 april, 2010 1. Nån av er måste betala frakten. 2. Den kan fastna i tullen. 3. Hur ska du se en film från USA i en svensk Dvd/blu-ray spelare? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SimonJ Skrivet 4 april, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 4 april, 2010 1. Nån av er måste betala frakten. 2. Den kan fastna i tullen. 3. Hur ska du se en film från USA i en svensk Dvd/blu-ray spelare? 1. Det skulle han göra som jag förstod det. 2. Det är jag orolig för, vad händer då? 3. Det är inget problem... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Grumpy Skrivet 4 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 4 april, 2010 (redigerad) 2. Det är jag orolig för, vad händer då? Jag tror att du får betala 10 % av varans värde till tullverket. Redigerad 4 april, 2010 av Grumpy Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SimonJ Skrivet 4 april, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 4 april, 2010 Jag tror att du får betala 10 % av varans värde till tullverket. Hmm...Okej, men varan har ju egentligen inget värde eftersom det är en fan film på en DVD skiva och ingen riktig film som finns i butiker. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 4 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 4 april, 2010 Jag tror att du får betala 10 % av varans värde till tullverket. Runt 25-30% ligger det på. -- Om det inte ens är en riktig film tror jag inte att du behöver oroa dig för tull, SimonJ. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SimonJ Skrivet 4 april, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 4 april, 2010 Runt 25-30% ligger det på. -- Om det inte ens är en riktig film tror jag inte att du behöver oroa dig för tull, SimonJ. Inte? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Joe Dirt Skrivet 4 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 4 april, 2010 Vad jag vet är att från Tyskland till Sverige kostar det ingenting... Fick ett paket på 5kg som innehöll lite random things från en tjej och ingenting hände, det kom inom några dagar och jag hämtade bara ut det, men som sagt, det var från Tyskland och USA ligger lite längre bort Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 4 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 4 april, 2010 Vad jag vet är att från Tyskland till Sverige kostar det ingenting... Fick ett paket på 5kg som innehöll lite random things från en tjej och ingenting hände, det kom inom några dagar och jag hämtade bara ut det, men som sagt, det var från Tyskland och USA ligger lite längre bort Om du undrar varför du slapp betala beror det på http://sv.wikipedia.org/wiki/Schengensamarbetet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 4 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 4 april, 2010 Vad jag vet är att från Tyskland till Sverige kostar det ingenting... Fick ett paket på 5kg som innehöll lite random things från en tjej och ingenting hände, det kom inom några dagar och jag hämtade bara ut det, men som sagt, det var från Tyskland och USA ligger lite längre bort Precis som Tweak skriver så är det inget man behöver oroa sig för inom EU, men nu snackar vi USA. SimonJ: Nej. Dessutom kan du be killen som ska skicka filmen att märka paketet som gåva. Det bör fungera fint eftersom det är en privatperson som skickar, det är bara om man beställer från företag som det knepet inte alltid går vägen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SimonJ Skrivet 4 april, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 4 april, 2010 (redigerad) Precis som Tweak skriver så är det inget man behöver oroa sig för inom EU, men nu snackar vi USA. SimonJ: Nej. Dessutom kan du be killen som ska skicka filmen att märka paketet som gåva. Det bör fungera fint eftersom det är en privatperson som skickar, det är bara om man beställer från företag som det knepet inte alltid går vägen. Tack för svaret Siana! Har hört fall där paket som är märkta som "gift" har fastnat i tullen. Redigerad 4 april, 2010 av SimonJ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts