P-C Skrivet 20 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 20 mars, 2010 (redigerad) Om du menar skvaller om kungafamiljen så tror jag det är "värre" i UK där kungafamiljen inte har samma helgon-position som här. Minsta lilla skavank trycks upp i stora bilagor där. Men "Monarkiskvaller" är nog någonting som alla länder med monarki har till viss del. Allt var ganska spot-on! Alright, jag ger dig den. Skvallret är säkert värre tvärs över sjön men jag tror ändå att det är en sån grej som folk från andra länder ställer sig helt frågande till när de kommer hit. Sen är det som du säger att svenska kungafamiljen har en högre position i svensk media. Min mor har berättat för mig att kungafamiljen är extremt svår att behandla i media. Skriver man bra saker klassas man av den seriösa median som rojalist och är man kritisk klassas man som hela svenska folkets partypooper. Redigerad 20 mars, 2010 av P-C Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 20 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 20 mars, 2010 Detta är ett exempel man hör väldigt ofta men i övriga Europa ser det likadant ut. Var finns de hypersociala kollektivtrafikåkarna? Asien? Sydamerika? Jag har hört att det är ett trevligt socialt samspel i (vissa av?) de afrikanska länderna, om tex. du sitter ensam i bussen och en kliver på så sätter sig människan jämte dig och frågar "vanliga frågor" osv. - Smörgåsbord + tummen up, smiley ala flashback! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 20 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 20 mars, 2010 Att institutioner alltid överlastar allt ansvar på någon annan. "Hej, vi har ett problem som vi har hört att ni är ansvariga för, nu får ni reda upp det här" "Nja, du vet det är inte vi som har hand om det där, du ska få nummret till en kille som kan berätta mer" Repetera detta 100 ggr ^ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Maimstream Skrivet 20 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 20 mars, 2010 SKALDJURSPLATÅÅÅ!!!! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Eudoros Skrivet 20 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 20 mars, 2010 SKALDJURSPLATÅÅÅ!!!! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 20 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 20 mars, 2010 Fjortisar, det känns iallafall som det är något svenskt påhitt. Heja Japan! http://www.sfreeper.com/wp-content/uploads/2009/02/ganguro-girl-phone.jpg Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Weener Skrivet 20 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 20 mars, 2010 (redigerad) Det största "problemet" jag märker är att det är så svårt att tala med främlingar. igår när jag satt i en frisör-salong och väntade på att en polare skulle klippa sig började en kvinna som satt bredvid mig, prata med mig och berömde mig för min väska. I början tänker man "WTF, varför pratar hon med mig? känner henne inte ens ju..." Men efter ett tag inser man att, vafan, varför inte tjöta på? Redigerad 20 mars, 2010 av Weener Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 20 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 20 mars, 2010 Övertro på staten/myndigheter. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Misterwhoopee Skrivet 20 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 20 mars, 2010 Har hört att många brukar tycka att svenskar är väldigt bra på organiserad köbildning. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tackleberry Skrivet 20 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 20 mars, 2010 Det mest svenska jag kan komma på är att inte fråga efter hjälp i butiker. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 20 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 20 mars, 2010 Att vara introvert är knappast något typiskt svenskt. Åk till Finland eller ner i östeuropa och ni upplever ofta samma kyliga beteende; jag vet inte hur det är i Norge och Danmark. Faktum är att svenskar ses som ett ganska socialt folk (!) i Finland. På hemväg från ett seminarium häromveckan satt jag i en tågvagn på järnvägsstationen i Helsingfors. Den digitala urtavlan visade några minuter i sjutton, det var mitt i rusningstid och vagnen var således smockfull med folk, varje sittplats fylldes av två svettiga rövhalvor. Men! Inte ett ljud hördes! Inte ett stön! Genuin bårhusstämning rådde! Alla satt i tystnad och stirrade ut genom fönstren över en inte alltför attraktiv bangård, bläddrade i papper och kvällstidningar eller pillade på sina Nokiafoner och gjorde sitt bästa för att inte se någon annan passagerare i ögonen, det skulle ju varit väldigt genant. Inte ens de som verkade känna varandra vågade höja sina röster över något mer än diskreta viskningar som givetvis gömdes väl bakom skyddande handflator. Men jag klagar inte! Jag tycker det är ganska behagligt med tystnad och jag tror jag skulle få njursvikt om jag var tvungen att lyssna på någon sociabel sagomakares historier varje gång jag satt på ett tåg eller en allmän toalett. Att man hellre använder utländska filmers orginaltitlar (i synnerhet anglosaxiska sådana) även om de har en svensk titel. En anekdot som jag tror har att göra med att svenskar förväntas vara bra på engelska. Jag tycker det är berättigat att använda originaltitlar men däremot irriterar jag mig på att man ibland överanvänder engelska uttryck i andra sammanhang. Jag kommer t.ex. att tänka på uttrycken "roast" och "bli roastad", varför inte bara säga rostning och bli rostad? Just asking. Jantelagen. Som från början är ett norskt påfund. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
xstreem Skrivet 20 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 20 mars, 2010 Att inte kunna ta komplimanger, eller att berömma sig själv är ganska svenskt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 20 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 20 mars, 2010 Det största "problemet" jag märker är att det är så svårt att tala med främlingar. igår när jag satt i en frisör-salong och väntade på att en polare skulle klippa sig började en kvinna som satt bredvid mig, prata med mig och berömde mig för min väska. I början tänker man "WTF, varför pratar hon med mig? känner henne inte ens ju..." Men efter ett tag inser man att, vafan, varför inte tjöta på? När jag stog i kön på Ica så kollade gubben som stog i kön brevid mig ut genom fönstret för att sen vända sig till mig, "Oj, se som det snöar, är inte den här vintern över snart?" OMG WUT? Främling talar med mig, vad fan vill gubbfan O_O Läskigt värre uhm. Blev nått lamt svar tillbaka för att sen stirra ner på mina varor Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 20 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 20 mars, 2010 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 21 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 21 mars, 2010 Slagsmål... känns grymt svenskt imo. Speciellt fylleslagsmål där folk ska slåss utan anledning! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 21 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 21 mars, 2010 Slagsmål... känns grymt svenskt imo. Speciellt fylleslagsmål där folk ska slåss utan anledning! Haha, knappast. Ryssland säger jag bara. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
aikjonas12 Skrivet 21 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 21 mars, 2010 Är det inte ganska typiskt svenskt att reflektera över vad som är typiskt svenskt? Kanske har att göra med Jantelagen.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 21 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 21 mars, 2010 PK känns ovanligt svenskt i dessa tider. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 21 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 21 mars, 2010 Som från början är ett norskt påfund. Det må ha varit en norrman som står som upphovsman till den, men syftet med den har väl alltid varit att beskriva oss svenskar? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Bubbli Skrivet 21 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 21 mars, 2010 Alright, jag ger dig den. Skvallret är säkert värre tvärs över sjön men jag tror ändå att det är en sån grej som folk från andra länder ställer sig helt frågande till när de kommer hit. Sen är det som du säger att svenska kungafamiljen har en högre position i svensk media. Min mor har berättat för mig att kungafamiljen är extremt svår att behandla i media. Skriver man bra saker klassas man av den seriösa median som rojalist och är man kritisk klassas man som hela svenska folkets partypooper. Bor inte du i Stockholm? "Tvärs över sjön" blir ju då, enligt mig, Finland. Whatever floats your boat on Östersjön. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts