Arman Skrivet 25 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 25 februari, 2010 Vilken speldator kan man hitta med en budget på 7500 kronor? Spelar ingen roll om det är från Siba, El-Giganten eller någon mindre butik som Inet Data, Microstore. Är det någon som vet en bra sådan? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 25 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 25 februari, 2010 Ska du sätta ihop själv eller vill du ha den färdig? Snart kommer Curly eller Boomer att komma med en bra sats, jag har inte så bra koll på vad som är inne längre. Titta på vad användarna på Sweclockers forum rekommenderar till likvärdigt pris, det brukar alltid finnas "Vad kan jag få för dator för ~7k?"-trådar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 25 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 25 februari, 2010 Leta efter trådar där tuppel svarat, han är grym har jag hört! (Det är jag hihihihihihi) Svara på dibels fråga samt frågan om du ska ha operativsystem, sedan kan jag hjälpa. http://www.datorbyggarskolan.se/ för att se hur man bygger ihop en dator om du inte redan vet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Rixxz Skrivet 25 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 25 februari, 2010 (redigerad) Bygg ihop din egen. Mycket högre prestanda för pengarna. Redigerad 25 februari, 2010 av Rixxz Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Arman Skrivet 25 februari, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 25 februari, 2010 Bygg ihop din egen. Mycket högre prestanda för pengarna. Behöver man inte kunna lite om datorers hårdvaror först? Jag menar, jag vet ju knappt vad som behövs och vilka hårdvaror som är kompitabla med varandra. :/ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 25 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 25 februari, 2010 Bygga kan vem som helst göra, handlar bara om tålamod och hur noga man följer instruktionerna guiden ger. Kompatibilitet är i det här fallet inte ditt problem, det är mitt (eller någon annans) jobb att rekommendera kompatibla delar. Läs på min länk, kolla på YouTube och googla efter fler guider (på engelska). Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 27 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 27 februari, 2010 Passar på att fråga. Blir det stora problem när man som okunnig får problem med en dator man har byggt själv och ska börja felsöka? Det är enda anledningen till att jag själv tvekar över huruvida jag ska bygga nästkommande dator på egen hand eller inte. Antar att google och gtasajten löser det mesta, men visst verkar det smidigare att lämna in datorn och låta ett företag styra med allt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Wu Zi Mu Skrivet 27 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 27 februari, 2010 (redigerad) Passar på att fråga. Blir det stora problem när man som okunnig får problem med en dator man har byggt själv och ska börja felsöka? Det är enda anledningen till att jag själv tvekar över huruvida jag ska bygga nästkommande dator på egen hand eller inte. Antar att google och gtasajten löser det mesta, men visst verkar det smidigare att lämna in datorn och låta ett företag styra med allt. Enda sättet att lära sig är väl att testa? Så tyckte min datorlärare när jag var yngre. Så han hämtade 6 datorer till 12 elever, varav 6 av dem skulle plocka isär det mesta på datorn, och dem andra 6 skulle sen bygga ihop dem enbart med kompisens förklaring. Tyvärr var min kompis inte allt för uppmärksam när han plockade isär den så jag fick köra på logik och uteslutningsmetod helt utan hans hjälp. Resultatet blev bra, och då insåg jag att det inte är så svårt att plocka ihop en dator då allt har sin plats. Det svåra är Curlys jobb. Så med hans hjälp så beställde jag rätt prylar till rätt pris, och sen kunde jag själv slänga ihop datorn i köket några timmar innan ett LAN skulle börja [skryt] Jag blev först klar och det enda felet var att jag blandat ihop dioderna (grön och orange). [/skryt] Redigerad 27 februari, 2010 av Wu Zi Mu Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 27 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 27 februari, 2010 Passar på att fråga. Blir det stora problem när man som okunnig får problem med en dator man har byggt själv och ska börja felsöka? Det är enda anledningen till att jag själv tvekar över huruvida jag ska bygga nästkommande dator på egen hand eller inte. Antar att google och gtasajten löser det mesta, men visst verkar det smidigare att lämna in datorn och låta ett företag styra med allt. Är ju jävligt jobbigt om det börjar strula, tex att datorn inte startar, då ska man börja felsöka som en tok och är ju inte alltför lätt alla gånger. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 27 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 27 februari, 2010 (redigerad) Passar på att fråga. Blir det stora problem när man som okunnig får problem med en dator man har byggt själv och ska börja felsöka? Det är enda anledningen till att jag själv tvekar över huruvida jag ska bygga nästkommande dator på egen hand eller inte. Antar att google och gtasajten löser det mesta, men visst verkar det smidigare att lämna in datorn och låta ett företag styra med allt. sweclockers.com/forum/ fungerar bättre än alla stormarknader. Grejen med vissa skitföretag är att de kan lämna tillbaka datorn utan att de åtgärdat felet. Att låta en entusiast konfigurera paketet och låta butiken Inet bygga ihop den är ett bra val för den som inte vill bygga, då får du också ett års extra garanti. Har hjälp folk bygga dator via Teamspeak och Messenger, så det är ju också en variant. Dock planerar jag väl inte att vara arbetslös för all framtid så jag har tid med sånt jämt. Edit: Slänger in ett monterat system med OS, man får ju mycket mer pengar om man skippar montering och OS som går på nästan 2 000 kr. Dock inte alla som har den möjligheten. http://pici.se/thumbs/t_lwUsjcEqn.gif Redigerad 27 februari, 2010 av Curly Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 27 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 27 februari, 2010 sweclockers.com/forum/ fungerar bättre än alla stormarknader. Grejen med vissa skitföretag är att de kan lämna tillbaka datorn utan att de åtgärdat felet. Att låta en entusiast konfigurera paketet och låta butiken Inet bygga ihop den är ett bra val för den som inte vill bygga, då får du också ett års extra garanti. Men det är ju då man gnäller på mig på Messenger; "Heeeenrik, varför startar inte min dator " och sen går jag igenom 58 grejer. Har hjälp folk bygga dator via Teamspeak och Messenger, då startar den fiiint. Det dryga är just att gå igenom dina 58 saker Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 27 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 27 februari, 2010 Det dryga är just att gå igenom dina 58 saker NEJ! Det är kul (nästan). Du kan ju inte citera min post när jag är inne i edit. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 2 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 2 mars, 2010 (redigerad) Det var flera dagar sedan, men har några priser ändrats? Jag vill ha mig en spel/beta-test dator för cirkus 7.5k, more or less. Är den där ovanför fortfarande den som gäller? Eller något. Technology. I'm not doin' it. Redigerad 2 mars, 2010 av Mordos Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 2 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 2 mars, 2010 Det var flera dagar sedan, men har några priser ändrats? Jag vill ha mig en spel/beta-test dator för cirkus 7.5k, more or less. Är den där ovanför fortfarande den som gäller? Eller något. Technology. I'm not doin' it. Ja, i princip. Har du mer pengar över så kan du lägga det på en HD5850, men annars ser det fint ut. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 2 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 2 mars, 2010 Finns det något sätt att kolla hur 'bra' den datorn ovan är? Rent power-houseigt? Eftersom jag inte är så bra med hårdvara, medans siffror förstår jag. Or something. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 2 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 2 mars, 2010 (redigerad) Du kan kolla här för processorer och här för HD5770 vs ett par bättre grafikkort. Hmm, enligt CPU-länken kan X4 630 endast köra minnena i 1066mhz: AMD Athlon II X4 630 (Propus 4c) 2.8 GHz, DDR3-1066, 2 MB L2 Och minnena i Curlys paket är i 1333mhz. Det är inga problem då de kommer att klockas ned till 1066 självmant, och jag vet inte om det är billigare att köpa 1066-minnen. Eller så är testet gjort med 1066-minne... Jag har haft för mig att hastigheten beror på moderkortet. Redigerad 2 mars, 2010 av dibel Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 2 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 2 mars, 2010 Athlon II stöder 1333MHz. Vet inte varför Tom's Hardware har kört med 1066MHz. Tom's Hardware är inte den mest respekterade hårdvarusidan, så jag är inte alltför överraskad. Kommer ihåg den gamla goda tiden när de favoritviserade Intel i alla tester. Type of Memory Supported X3 and X4 - Support for unregistered DIMMs up to PC2-8500 (DDR2-1066MHz) -AND- PC3 10600 (DDR3-1333MHz) - AMD.com Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 2 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 2 mars, 2010 I see ^^ Ja intel är ju inte de renaste i branschen, kan man väl påstå. Vissa av benchmarktesterna går ju mycket bättre på intelsystem än andra, troligtvis för att de är bättre optimerade för dessa. Borde väl gå att köra 1600mhz-minnen med processorerna trots att de inte officiellt stöder det. Galna jävla datorer man kan bygga nuförtiden. Tänk om man hade råd att köpa 2 st 6-kärniga processorer, 16GB DDR3 med hög hastighet och grafikkort i tri-sli/crossfirex... *Drömmer vidare* Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 7 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 7 mars, 2010 (redigerad) http://3.bp.blogspot.com/_3C4B3fP8LJA/S5N8...AMD_6991sek.png Såg den där på sweclockers. Bättre än den där uppe? Redigerad 7 mars, 2010 av Mordos Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 7 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 7 mars, 2010 (redigerad) http://3.bp.blogspot.com/_3C4B3fP8LJA/S5N8...AMD_6991sek.png Såg den där på sweclockers. Bättre än den där uppe? Givetvis är den det då den saknar både OS och montering. Balanserat paket? Nej, 2GB är för lite och 650W är faslig överdrift för ett system som inte ens har möjlighet till Crossfire. Två system jag hellre sätter mitt namn på. Det ena förfinat av det från SweC, det andra med fläskigare grafikkort. Redigerad 7 mars, 2010 av Curly Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts