GiZmo Skrivet 10 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 februari, 2010 Käkade plättar idag och kom upp en fråga vid matbordet, finns det nån som INTE gillar plättar/pannkakor? Aldrig hört talas om nån som inte tycker om det, så tänkte att jag skulle fråga här! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mark Skrivet 10 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 februari, 2010 Klart jag gillar det! Sen kan man ju även ta upp debatten vad plättar och pannkakor är för något . Plättar steker man i stekpanna, pannkaka gör man i ugnen! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 10 februari, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 10 februari, 2010 Klart jag gillar det! Sen kan man ju även ta upp debatten vad plättar och pannkakor är för något . Plättar steker man i stekpanna, pannkaka gör man i ugnen! What? Aldrig hört ^^ För oss är dom i stort sett samma sak, fast plättar är små och pannkakor stora Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 10 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 februari, 2010 Klart jag gillar det! Sen kan man ju även ta upp debatten vad plättar och pannkakor är för något . Plättar steker man i stekpanna, pannkaka gör man i ugnen! SKA VI HA DEN HÄR DEBATTEN IGEN, DIN JÄVLA NORRLÄNNINGSFAAAAAN? PLÄTTAR ÄR SMÅ PANNKAKOR, PANNKAKOR ÄR STORA PLATTA I STEKPANNAN, TJOCKPANNKAKA ÄR DEN I UGNEN. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Adrian G Skrivet 10 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 februari, 2010 Jag hatar pannkakor och plättar! Och våfflor.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 10 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 februari, 2010 SKA VI HA DEN HÄR DEBATTEN IGEN, DIN JÄVLA NORRLÄNNINGSFAAAAAN? PLÄTTAR ÄR SMÅ PANNKAKOR, PANNKAKOR ÄR STORA PLATTA I STEKPANNAN, TJOCKPANNKAKA ÄR DEN I UGNEN. Exakt! Jag hatar pannkakor och plättar! Och våfflor.. Våfflor är det bästa! Vote: Ja fi fan! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mark Skrivet 10 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 februari, 2010 Plätta Småplättar Pannkaka http://newbiecooking.files.wordpress.com/2008/03/dscn2369.jpg Simple as that. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 10 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 februari, 2010 Simple as that. ARRRRGH. FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL. (Vi har haft den här debatten runt 10 gånger.) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 10 februari, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 10 februari, 2010 Pannkaka http://newbiecooking.files.wordpress.com/2008/03/dscn2369.jpg Simple as that. Ugnspannkaka Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Adrian G Skrivet 10 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 februari, 2010 Ugnspannkaka This! Ugns- & Fläskpannkaka är asgott! Kanske ska berätta att jag kräktes en gång efter en dålig pannkaka och sedan dess hatat pannkakor och djävulsmat av samma äckliga konsistens. :rant: Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 10 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 februari, 2010 ARRRRGH. FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL. (Vi har haft den här debatten runt 10 gånger.) Jag kan dock se logiken i Marks resonerande. En pannkaka borde ju vara en kaka i en panna, och enligt den beskrivningen är ju det som vanligast kallas 'ugnspannkaka' mest passande. Å andra sidan är 'ugnspannkaka' ännu mer beskrivande än 'pannkaka'. Plätta har jag aldrig hört, men jag gillade det ordet. Ungefär lika charmigt som 'jämte', dvs. väldigt charmigt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 10 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 februari, 2010 Jag kan dock se logiken i Marks resonerande. En pannkaka borde ju vara en kaka i en panna, och enligt den beskrivningen är ju det som vanligast kallas 'ugnspannkaka' mest passande. Å andra sidan är 'ugnspannkaka' ännu mer beskrivande än 'pannkaka'. Plätta har jag aldrig hört, men jag gillade det ordet. Ungefär lika charmigt som 'jämte', dvs. väldigt charmigt. Sluta vara så.. Så.. Förstående. HAN ÄR VÅR FIENDE. KRIGSMÅLNING PÅ, VAPEN I HAND OCH SLÅSS FÖR.. NÅGOT SOM ÄR ANTI-NORRLANDSSPRÅK ANGÅENDE PANNKAKOR. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 10 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 februari, 2010 (redigerad) Simple as that. http://images.google.se/images?rlz=1C1GGLS...l=sv&tab=wi Mestadels små-pannkakor. http://images.google.se/images?hl=sv&r...oq=&start=0 Stoooora pannkakor. http://images.google.se/images?hl=sv&r...gns&start=0 Ugnspannkaka/tjockpannkaka. :yes: OCH GOOGLE HAR ALLTID RÄTT! Redigerad 10 februari, 2010 av RavenE Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 10 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 februari, 2010 Denna här gillar inte pannkaka. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
redoid Skrivet 10 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 februari, 2010 Norrlänning här. Pannkaka - stora platta goda saker i stekpanna Plättar - Små, lite tjockare i en plättstekpanna (sådan med cirklar i så att de blir små) Ugnspannkaka/fläskpannkaka/tjockpannkaka - Stor, tjock, fluffig, gjord i ugnen Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 10 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 februari, 2010 Pannkakor var den första maträtten jag lärde mig att laga. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 10 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 februari, 2010 Pannkakor är gott. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Wu Zi Mu Skrivet 10 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 februari, 2010 Kött fi fan! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Marquis Skrivet 10 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 februari, 2010 (redigerad) Plätta har jag aldrig hört, men jag gillade det ordet. Känns väl som att ........... tappade ett r på slutet där bara, men jag håller med om att plätta låter rätt, hmm, fränt, kanske är rätt ord. Den som inte säger ugnspannkaka, pannkaka och plättar är inte värd att noteras, enligt mig. Redigerad 10 februari, 2010 av Marquis Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Eudoros Skrivet 10 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 februari, 2010 Plättar och pannkakor är hur gott som helst. Det allra godaste är dock våfflor med gammeldags vaniljglass och hjortronsylt... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts