knurra Skrivet 11 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 11 januari, 2010 när man är på gymmet och kör bänkpress/benpress, varför lägger man alltid de största vikterna längst in, blir det skillnad om man sätter de största vikterna längst ut och de små längst in? frågar för att jag tycker det är så värdelöst när man ska sätta upp dem och de största är ju hängandes längst in på väggen, ja ni förstår nog, går ju fortare att sätta upp de som är närmast eller hur? hoppas jag formulerar så ni förstår, frågan i klartext är iaf om det blir nån skillnad när man sätter de minsta vikterna på skivstången längst in och sen de större längre ut Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 11 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 11 januari, 2010 Handlar nog om att du vill centrera tyngden så mycket som möjligt, dela förmodligen för dina muskler och dels för att slippa svajningar och sådant. Dessutom kanske stången håller bättre då (fast den borde klara det i vilket fall). Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
iweX Skrivet 11 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 11 januari, 2010 Är det inte mer praktiskt? Tex, på tävling när man lyfter vikter ifrån golvet, och ska dra på 1KG till, är det inte lättare att byta ut den vikten längst ut, än att måste ta av alla vikter med? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Merkky Skrivet 12 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 12 januari, 2010 Som felshoe sa, om du har dom tyngre vikterna ute så blir det vingligare. Samtidigt så är det smidigare, om du har 85 kg på stången med två st 2,5 kg för att få femman och vill öka till 90 kg så blir det lättare att ta bort 2,5orna och sätta dit femmor istället. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
knurra Skrivet 7 februari, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 7 februari, 2010 Som felshoe sa, om du har dom tyngre vikterna ute så blir det vingligare. Samtidigt så är det smidigare, om du har 85 kg på stången med två st 2,5 kg för att få femman och vill öka till 90 kg så blir det lättare att ta bort 2,5orna och sätta dit femmor istället. Fast på benpressen kan det ju knappast vingla, den är ju i princip fastgjutad, en skivstång kan jag ju förstå om det blir så, å andra sidan är de flesta vikterna till benpressen lika stora (iaf där jag tränar) oavsett vikt. Men fortfarande, jag ser inte riktigt logiken Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts