demduejtroddefanns Skrivet 5 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 januari, 2010 (redigerad) Hej! Jag har sett på youtube att det skall gå att göra raketer av salpeter och socker. Är detta möjligt att göra? Då jag gör det ryker det bara och efter ett tag smälter hylsan, utan att den flyger iväg! Om detta går, vad gör jag för fel? Undrar lite andra saker också angående raketer: Vet ni vad man kan få tag på en bra stubin, eller hur man gör en bra själv som brinner igenom ett litet hål? (Tänker på det i botten av raketen). Om det inte fungerar med ss till raketer, har ni något annat bra krut till raketer som är ganska lätt att göra och inte livsfarligt att tillverka? Lås inte denna tråd "för mitt eget bästa" då jag alltid är försiktig när det gäller detta! :innocent: Tacksam för svar! Redigerad 5 januari, 2010 av demduejtroddefanns Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 5 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 januari, 2010 Hej! Jag har sett på youtube att det skall gå att göra raketer av saltpeter och socker. Är detta möjligt att göra? Då jag gör det ryker det bara och efter ett tag smälter hylsan, utan att den flyger iväg! Om detta går, vad gör jag för fel? Undrar lite andra saker också angående raketer: Vet ni vad man kan få tag på en bra stubin, eller hur man gör en bra själv som brinner igenom ett litet hål? (Tänker på det i botten av raketen). Om det inte fungerar med ss till raketer, har ni något annat bra krut till raketer som är ganska lätt att göra och inte livsfarligt att tillverka? Lås inte denna tråd "för mitt eget bästa" då jag alltid är försiktig när det gäller detta! :innocent: Tacksam för svar! Man är aldrig försiktig nog, ska man hålla på med sånthär ska man väl ha pyroman-certifikat (eller vad det nu heter, såna som håller på med raketer dylikt, ja ni vet) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 5 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 januari, 2010 (redigerad) SALpeter heter det. Inte SALTpeter. Det kanske är bäst att du håller fingrarna borta från grejer du inte ens vet hur man stavar till Redigerad 5 januari, 2010 av Renard Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
redoid Skrivet 5 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 januari, 2010 SALpeter heter det. Inte SALTpeter. Det kanske är bäst att du håller fingrarna borta från grejer du inte ens vet hur man stavar till Jag som just tänkte kommentera lite Besserwissigt(?) att det är det värsta jag vet. När folk skriver Saltpeter that is. Men för fan, det är ingen Peter som smakar sperma. SALpeter, inget annat. Ursäkta. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 5 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 januari, 2010 Tänkte lägga in bilder på en hög salt + en bild på Peter Jidhe + en bild på en rymdfärja men det gick åt helvete . Kanske lika bra det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jultomten Skrivet 5 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 januari, 2010 Vet inte om det går att göra raketer av det, men rökbombe går att göra med salpeter + socker. Man kokar ihop det sen häller man det i en cola burk sen är det bara och light up. Det står nånstans hur man gör exakt, hade en snubbe i min förra skola som gjorde sånna och sålde. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
redoid Skrivet 5 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 januari, 2010 (redigerad) Äh, skit i att koka det. Blanda socker och salpeter, sedan lägger du mixen i en fin hög och antänder. Det blir en rätt röd flamma och ryker som fasen, röken luktar tomtebloss. Visst, om man kokar brinner det längre, men det är bara sjukt drygt att hålla på med sånt. Redigerad 5 januari, 2010 av redoid Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
demduejtroddefanns Skrivet 5 januari, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 5 januari, 2010 Okej, jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag skrev saltpeter, men alla vet vad jag menar så kan vi hålla oss till detta, och inte hur det stavas eller inte? Är det möjligt att göra en raket av SALPETER? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
chucky.swe Skrivet 5 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 januari, 2010 Okej, jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag skrev saltpeter, men alla vet vad jag menar så kan vi hålla oss till detta, och inte hur det stavas eller inte? Är det möjligt att göra en raket av SALPETER? Hmm. Aldrig hört talas om att man ska kunna göra en raket av salpeter+-blandningar, det ryker/brinner jävligt hett mest enligt egen erfarenhet! -- snygg tillrättavisning förresten! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 5 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 januari, 2010 Jag som just tänkte kommentera lite Besserwissigt(?) att det är det värsta jag vet. När folk skriver Saltpeter that is. Men för fan, det är ingen Peter som smakar sperma. SALpeter, inget annat. ...på tal om detta - Victoria Silvstedt, inte Silverstedt! Allt annat är inte okej. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FerkurZ Skrivet 6 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 6 januari, 2010 Okej, jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag skrev saltpeter, men alla vet vad jag menar så kan vi hålla oss till detta, och inte hur det stavas eller inte? Är det möjligt att göra en raket av SALPETER? Skulle inte tro det, det är inte tillräckligt bra tryck i salpeter-socker blandning dvs de brinner inte tillräckligt snabbt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 6 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 6 januari, 2010 (redigerad) Det går ju att göra en raket med bara vatten och luft. Flyger på bra och inte lika farligt. Kan inte en moderator ändra titeln till Salpeter? Edit: Och plocka bort särskrivningen när ni ändå håller på. Redigerad 6 januari, 2010 av Siana Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
demduejtroddefanns Skrivet 6 januari, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 6 januari, 2010 Skulle inte tro det, det är inte tillräckligt bra tryck i salpeter-socker blandning dvs de brinner inte tillräckligt snabbt. Vet du, eller kanske någon annan, om man på något sätt kan göra så att det brinner snabbare? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 6 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 6 januari, 2010 Passa dig j*vligt nog för det där. Ju med packat salpeter/socker blandningen är ju mer explosivt blir det. Kan lätt smälla bort ett finger eller tå om du inte är försiktig... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 6 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 6 januari, 2010 En vän försökte smälla av en sådan för några år sen. Slutade med akuten och tredje gradens brännskador. Han har fortfarande svart gummi under huden där han blev bränd efter att jackans foder smält i såret. Rekommenderas! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
demduejtroddefanns Skrivet 6 januari, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 6 januari, 2010 Passa dig j*vligt nog för det där. Ju med packat salpeter/socker blandningen är ju mer explosivt blir det. Kan lätt smälla bort ett finger eller tå om du inte är försiktig... Explosivt? Aldrig hört talas om att salpeter och strösocker ska vara explosivt... Jag har packat detta mycket hårt, och resultatet är mest rök... är det vanligt saltpeter och ströcker du menar? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 6 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 6 januari, 2010 Explosivt? är det vanligt saltpeter och ströcker du menar? Nej, han menar salpeter. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FerkurZ Skrivet 6 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 6 januari, 2010 Explosivt? Aldrig hört talas om att salpeter och strösocker ska vara explosivt... Jag har packat detta mycket hårt, och resultatet är mest rök... är det vanligt saltpeter och ströcker du menar? Inte heller hört att de ska vara explosivt, antar att de lyckats få de brinna snabbt bara. Nej, han menar salpeter. Längesen du fick ligga eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 6 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 6 januari, 2010 Längesen du fick ligga eller? Nah, din mor ställde upp (eller ska jag säga lade sig ner?) som vanligt igår kväll. T: Hemmasnickrade bomber är något du borde låta bli, för även om salpeterbomber är av den mindre farliga sorten är det ändå inget man vill ha en olycka med. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 6 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 6 januari, 2010 Nah, din mor ställde upp (eller ska jag säga lade sig ner?) som vanligt igår kväll. Förlåt Ferkurz, men.. ZING! ... Hej - jag heter Axel, och är en obotlig sucker för 'din morsa'-skämt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts