Jump to content

FPS-problem, och diverse andra fuckups.

Mordos
 Share

Recommended Posts

Nu är det ju som såhär att, jag fick mig en dator i födelsedagspresent förra året, nästan ett år sedan exakt. Och jag är lite missnöjd med den nu på senare tid, för att när jag fick datorn kunde jag spela Mass Effect på absolut högsta på allt utan en uns av FPS-lagg. Nu spelar jag Mass Effect igen och det är i princip ospelbart pga. att jag har sådan FPS-lagg. Det här gäller alltså när jag har dragit ned inställningarna på absolut lägsta som går. Det gäller nästan alla mina spel, och även när jag är ute i Windows så är det segt och jävlas. Jag har rensat skit, jag har tagit bort malware, virus-checkat, startat om efter avinstallationer och whatnot och inget hjälper.

Speccs (de som jag kan rakt av, då jag inte är teknisk alls med datorer.):

Intel Core2 Duo CPU T5800 @ 2.00 GHz

4gb RAM

ATI Mobility Radeon 3650

Windows Home Premium x32 (Jag ville ha x64, men affären vägrade tydligen.)

Edit är i bold.

Redigerad av Mordos
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det ju som såhär att, jag fick mig en dator i födelsedagspresent förra året, nästan ett år sedan exakt. Och jag är lite missnöjd med den nu på senare tid, för att när jag fick datorn kunde jag spela Mass Effect på absolut högsta på allt utan en uns av FPS-lagg. Nu spelar jag Mass Effect igen och det är i princip ospelbart pga. att jag har sådan FPS-lagg. Det här gäller alltså när jag har dragit ned inställningarna på absolut lägsta som går. Det gäller nästan alla mina spel, och även när jag är ute i Windows så är det segt och jävlas. Jag har rensat skit, jag har tagit bort malware, virus-checkat, startat om efter avinstallationer och whatnot och inget hjälper.

Speccs (de som jag kan rakt av, då jag inte är teknisk alls med datorer.):

Intel Core2 Duo CPU T5800 @ 2.00 GHz

4gb RAM

ATI Mobility Radeon 3650

Windows Home Premium x32 (Jag ville ha x64, men affären vägrade tydligen.)

Edit är i blod.

Har du kollat så det inte finns massor av program i backgrunden som stör? t.ex om du öppnar aktivitetshanteraren, hur mycket minns används och hur många processer används?

Skulle faktiskt rekomendera att du som Stellan säger byter till Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag säger som SilentViper, kolla fläktarna en extra gång. När jag undrade varför jag låg på 40 FPS i CS och 10 i WoW kollade jag datorkomponenternas värme med hjälp av programmet speedfan. När jag märkte att grafikkortet låg på ovanliga 90-grader celsius insåg jag att det kommit in massa damm i grafikkortsfläkten som fått den att stanna, jag rensade bort dammet och problemet var löst!:naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Slår ihop en checklista.

Kolla om det finns mer än 20% kvar av fritt utrymme på hårddisken [ ]

Defragmentera hårddisken/arna [ ]

Defragmentera registret [ ]

Kolla hur mycket virtuellt minne datorn använder och vad som finns ledigt (själv föredrar jag 2gb extra än vad som används) [ ]

Uppdatera grafikkortets drivrutiner [ ]

Öppna aktivitetshanteraren och googla runt på mystiska processer [ ]

Pröva att byta virusskydd (eller ta bort det helt) [ ]

Pröva Iobit Advanced Systemcare, räddade min dator en gång :lol: [ ]

Byt till Opera istället för Firefox :unsure: [ ]

http://www.iobit.com/advancedwindowscareper.html

Skruva upp datorn (2 stjärnskruvar oftast) och rensa damm, använd helst inte en dammsugare,

helst en hårig damvippa eller mer rekomenderat tryckluft, har du inte tillgång till stationär tryckluft kan du köpa

tryckluft på burk. Var noggran med att rensa processorn och grafikkortet, på graffikkortet om det sitter

en fläkt på det ska du rengöra både fläkten och dit fläkten blåser från damm, själv var jag inte

så noggrann en gång så jag dammade ur inanför kåpan dit fläkten blåser vilket ledde till skyhöga temperaturer.

Kolla också så inga komponenter på grafikkortet har oxiderat, svulligt eller smält.

Och ta gärna emot min host fil och byt ut den med din egen, omkring 11 000 spywares och skit är blockad i den,

den ska ligga i "C:\WINDOWS\system32\drivers\etc"

Rekommenderar den till er andra också, tror den nämnligen är en av orsakerna till att jag inte behövt

formatera om datorn på 4 år, 3 år sen jag avinstallerade mitt anti-virus btw.

hosts.zip

Redigerad av I lol
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skruva upp datorn (2 stjärnskruvar oftast) och rensa damm, använd helst inte en dammsugare,

helst en hårig damvippa eller mer rekomenderat tryckluft, har du inte tillgång till stationär tryckluft kan du köpa

tryckluft på burk. Var noggran med att rensa processorn och grafikkortet, på graffikkortet om det sitter

en fläkt på det ska du rengöra både fläkten och dit fläkten blåser från damm, själv var jag inte

så noggrann en gång så jag dammade ur inanför kåpan dit fläkten blåser vilket ledde till skyhöga temperaturer.

Kolla också så inga komponenter på grafikkortet har oxiderat, svulligt eller smält.

Sen när var du så inne i IT?! :lol:

BTW: Tror han talar om en Laptop då grafikkorten är en mobility kort från ATI

Länk till kommentar
Dela på andra sidor