Umberto Skrivet 30 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 30 december, 2009 Kära medmedlemmar, Med den senaste tidens händelser i åtanke föreslår jag att det i samband med uppgraderingen införs vissa anonymitetsregler för att trygga forumanvändarnas anonymitet och diskretion. Jag föreslår att det blir förbjudet att utlämna (eller hota att utlämna) personuppgifter och privat information om andra användare (ex. namn, födelsedatum[då detta inte meddelas i profilen], adress, IP-nummer, mail etc) på forumet utan den berörda användarens specifika godkännande. Jag föreslår även att det blir förbjudet att posta fotografier/filmer/ljudupptagningar på användaren, dennes familj eller dennes hem utan användarens godkännande (undantag t.ex. gruppbilder och liknande där det är ställt utom allt rimligt tvivel att fotot kan komma att cirkulera). Undantag för dessa regler är om användaren själv har publicerat informationen i forumet EFTER det att anonymitetsreglerna infördes. Liknande regler finns bl.a. på FB. Vad säger forumparlamentet? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 30 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 30 december, 2009 Låter som en bra regeländring, fast vem är jag att vara röstberättigad. Vote: Ja till alla dina idéer. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 30 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 30 december, 2009 Allt det där efterföljs väl egentligen rätt bra (utom när nån tyckte det var kul att hota om telefonsamtal) men det är ju mer av typen "gentleman's agreement" än strikta forumregler. Men skulle jag till exempel vara tillåten att posta "Ante Approves"-bilden i tex. V-snack eftersom den är välkänd(-ish) vid det här laget och jag inte faktiskt säger "detta är en bild på Kebab, han bor på Siochsåvägen i Smultronboda"? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Hultenius Skrivet 2 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 2 januari, 2010 Som sagt efterföljs reglerna ganska bra redan idag, det är grundläggande nätettikett. Men det skadar inte att förtydliga så jag tycker absolut det ska in bland reglerna som en egen paragraf. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 6 januari, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 6 januari, 2010 Ja, jag har också sett det som ett gentlemen's agreement och tycker att det har fungerat relativt bra tills för några dagar sedan... Som sagt skadar det ju knappast att ha det med i reglerna. Men skulle jag till exempel vara tillåten att posta "Ante Approves"-bilden i tex. V-snack eftersom den är välkänd(-ish) vid det här laget och jag inte faktiskt säger "detta är en bild på Kebab, han bor på Siochsåvägen i Smultronboda"? Well, ptja... Det där är en tolkningsfråga. Strängt taget borde Kebab antingen ge sin tillåtelse eller posta bilden själv först. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 27 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 27 januari, 2010 Jag tycker det låter som en bra idé. Det som också bör tas upp är vad det lägsta straffet för ett brott mot denna regel är. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 2 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 2 mars, 2010 När kommer dessa regler införas (alt. förtydligas) i Forumets Regler? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 4 mars, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 4 mars, 2010 När kommer dessa regler införas (alt. förtydligas) i Forumets Regler? Reglerna uppdateras när forumet uppdateras. Förhoppningsvis ASAP. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts