mandarinkungen Skrivet 28 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 28 december, 2009 Hej Forumet! Jag överväger att köpa en ny dator från komplett och behöver lite rådgivning. I nuvarande stund konfigurerar jag en befintlig dator på kompletts hemsida och undrar om det är någonting som ser knasigt ut och borde bytas ut! * Cooler Master Elite 310 Svart/Silver Fläkter: 1x 120mm Bak, ATX, mATX, 2x USB, 1x Audio, 17 dBA (Chassi) * Silver Power SP-400P2C, 400W PSU ATX 12V V2.2, Standard, 2x 6pin PCIe, 2x SATA, 120mm Fläkt (Nätagg) * Intel Core™ 2 Quad Q8300 2,5GHz Socket 775, 4MB, FSB 1333Mhz, Boxad med fläkt (Processor) * ASUS P5Q SE2, P45, Socket-775 DDR2, ATX, GbLAN, ICH10, PCI-Ex(2.0)16 (Moderkort) * Corsair Value S. PC5300 DDR2 2GB 256Meg x 64, CL5, 667MHz, 240-pin (RAM-minnen) * HIS Radeon HD 4850 512MB GDDR3 PCI-Express 2.0, DVI, native-HDMI, HDCP (Grafikkort) * Seagate Barracuda 7200.12 500GB SATA-300, 16MB, 7200RPM (HDD) * PC Utan OS, White Box PC Skall endast användas i PC Produktion (Planerar att installera windows XP och spara några hundralappar) Allt detta till priset 5197:- Är nätagget för klent? Har jämfört lite olika benchmarks med grafikkort men HD4850 verkar väldigt bra, eller är jag ute och cyklar? Fungerar processorn bra? Är datorn prisvärd? Som sagt, säg till om nånting ser fel ut, jag tror att ni kan bättre än mig så ös kommentarer Tack på förhand! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 28 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 28 december, 2009 Hej Forumet! Jag överväger att köpa en ny dator från komplett och behöver lite rådgivning. I nuvarande stund konfigurerar jag en befintlig dator på kompletts hemsida och undrar om det är någonting som ser knasigt ut och borde bytas ut! * Cooler Master Elite 310 Svart/Silver Fläkter: 1x 120mm Bak, ATX, mATX, 2x USB, 1x Audio, 17 dBA (Chassi) * Silver Power SP-400P2C, 400W PSU ATX 12V V2.2, Standard, 2x 6pin PCIe, 2x SATA, 120mm Fläkt (Nätagg) * Intel Core™ 2 Quad Q8300 2,5GHz Socket 775, 4MB, FSB 1333Mhz, Boxad med fläkt (Processor) * ASUS P5Q SE2, P45, Socket-775 DDR2, ATX, GbLAN, ICH10, PCI-Ex(2.0)16 (Moderkort) * Corsair Value S. PC5300 DDR2 2GB 256Meg x 64, CL5, 667MHz, 240-pin (RAM-minnen) * HIS Radeon HD 4850 512MB GDDR3 PCI-Express 2.0, DVI, native-HDMI, HDCP (Grafikkort) * Seagate Barracuda 7200.12 500GB SATA-300, 16MB, 7200RPM (HDD) * PC Utan OS, White Box PC Skall endast användas i PC Produktion (Planerar att installera windows XP och spara några hundralappar) Allt detta till priset 5197:- Är nätagget för klent? Har jämfört lite olika benchmarks med grafikkort men HD4850 verkar väldigt bra, eller är jag ute och cyklar? Fungerar processorn bra? Är datorn prisvärd? Som sagt, säg till om nånting ser fel ut, jag tror att ni kan bättre än mig så ös kommentarer Tack på förhand! Kanske curly kan säga något om detta: Är det inte smartare att byta ut 4850 mot en 5750? Kostar 50kr mer men 57** serien är väl bättre? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mandarinkungen Skrivet 28 december, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 28 december, 2009 Kanske curly kan säga något om detta: Är det inte smartare att byta ut 4850 mot en 5750? Kostar 50kr mer men 57** serien är väl bättre? Hmm jo det skulle faktiskt kunna vara någonting, jag kollar lite olika benchmark-charts och jämför 5750 (1gb) med 4850 och tydligen snittar 5750 på 10 FPS mer än 4850 i t.ex. Fear 2 och Fallout 3! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 28 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 28 december, 2009 Inte bygga själv? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mandarinkungen Skrivet 28 december, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 28 december, 2009 Inte bygga själv? Nja, jag får den hellre ihopsnickrad och klar när den levereras, i brist på kunskap om huruvida de olika komponenterna är kompatibla med varandra eller ej, dessutom har jag aldrig bygt en dator förut. Tror du att denna lösning är prisvärd? Btw, har gjort två ändringar. Jag har bytt ut nätagget mot ett Chieftec Smart Series 400W PSU och dessutom bytt ut grafikkortet mot ett PowerColor Radeon HD 5750 1GB. Tacksam för hjälp! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 29 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 29 december, 2009 Kompatibilitet är inget du behöver oroa dig över, det skulle bli mitt bekymmer isåfall. Om du vill kolla på hur man bygger en dator kan du gå in på http://www.datorbyggarskolan.se/ . Du kan också få sitta och spamma frågor till mig på Messenger om du så skulle vilja. Prisvärd och prisvärd, mja ganska så, men det är en urgammal (i datorvärlden) processor med slöa minnen och ett budgetmoderkort. Att snåla är kul vid inköpstillfället, mindre kul efter ett halvår. Vid vilken summa går smärtgränsen? Jag ska inte vara som en bilförsäljare och tvinga dig lägga ut mer än du vill, men vill hjälpa dig att få ut så mycket för pengarna som möjligt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mandarinkungen Skrivet 31 december, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 31 december, 2009 Kompatibilitet är inget du behöver oroa dig över, det skulle bli mitt bekymmer isåfall. Om du vill kolla på hur man bygger en dator kan du gå in på http://www.datorbyggarskolan.se/ . Du kan också få sitta och spamma frågor till mig på Messenger om du så skulle vilja. Prisvärd och prisvärd, mja ganska så, men det är en urgammal (i datorvärlden) processor med slöa minnen och ett budgetmoderkort. Att snåla är kul vid inköpstillfället, mindre kul efter ett halvår. Vid vilken summa går smärtgränsen? Jag ska inte vara som en bilförsäljare och tvinga dig lägga ut mer än du vill, men vill hjälpa dig att få ut så mycket för pengarna som möjligt. Hmm, alright... Jag uppskattar verkligen att du hjälper mig! En vän till mig jämförde en två- och fyrkärniga processorer med att det antingen var två eller fyra hästar som drog en vagn, är det en godtagbart träffsäker beskrivning? För nu i efterhand har jag hittat tvåkärniga processorer som är dyrare än fyrkärniga vilket väckt lite frågetecken hos mig. Hur stor skillnad är det mellan en tvåkärnig och en fyrkärnig processor om de båda är i ungefär samma prisklass? I vilka fall märker användaren skillnad mellan dessa? Ang. RAM-Minnet så beställde jag ett likadant ram-minne som jag har sittandes i min nuvarande dator vilket jag kommer använda i min nya dator, så jag kommer att få totalt 4 gb vilket borde räcka lite längre. Är moderkortet jag valt dåligt? Från vad jag har hört kopplar den ju "bara" vidare de olika komponenterna och påverkar inte datorns hastighet i speciellt stor utsträckning, att ha en bra processor verkar bra mycket viktigare om man ser det ur det perspektivet? Jag undrar lite om hur FPS'en kan komma att se ut i dagens aktuella spel, kommer jag kunna klara GTA IV på höga grafikinställningar utan problem med min FPS? WoW? Crysis? Tack på förhand Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 31 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 31 december, 2009 Hmm, alright... Jag uppskattar verkligen att du hjälper mig! En vän till mig jämförde en två- och fyrkärniga processorer med att det antingen var två eller fyra hästar som drog en vagn, är det en godtagbart träffsäker beskrivning? För nu i efterhand har jag hittat tvåkärniga processorer som är dyrare än fyrkärniga vilket väckt lite frågetecken hos mig. Hur stor skillnad är det mellan en tvåkärnig och en fyrkärnig processor om de båda är i ungefär samma prisklass? I vilka fall märker användaren skillnad mellan dessa? Tack på förhand ptja, man borde väl kunna göra en sådan liknelse, GHz är hur starka de är. Kanske curly kan kommentera detta men kan man addera ihop GHz på alla kärnor för att få en riktlinje? Priserna beror också på vilken tillverksningsteknik som används (typ 55nm eller 40nm) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 1 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 1 januari, 2010 (redigerad) Hmm, alright... Jag uppskattar verkligen att du hjälper mig! En vän till mig jämförde en två- och fyrkärniga processorer med att det antingen var två eller fyra hästar som drog en vagn, är det en godtagbart träffsäker beskrivning? För nu i efterhand har jag hittat tvåkärniga processorer som är dyrare än fyrkärniga vilket väckt lite frågetecken hos mig. Hur stor skillnad är det mellan en tvåkärnig och en fyrkärnig processor om de båda är i ungefär samma prisklass? I vilka fall märker användaren skillnad mellan dessa? Ang. RAM-Minnet så beställde jag ett likadant ram-minne som jag har sittandes i min nuvarande dator vilket jag kommer använda i min nya dator, så jag kommer att få totalt 4 gb vilket borde räcka lite längre. Är moderkortet jag valt dåligt? Från vad jag har hört kopplar den ju "bara" vidare de olika komponenterna och påverkar inte datorns hastighet i speciellt stor utsträckning, att ha en bra processor verkar bra mycket viktigare om man ser det ur det perspektivet? Jag undrar lite om hur FPS'en kan komma att se ut i dagens aktuella spel, kommer jag kunna klara GTA IV på höga grafikinställningar utan problem med min FPS? WoW? Crysis? Tack på förhand Något i den stilen, ja. Fyra kärnor är framtiden. Det finns mycket mer än antal kärnor och klockfrekvens som spelar in på den slutliga prestandan, en stor del i det hela är mängden cache processorn har. Applikationen måste vara anpassad för flertrådiga processorer för att man ska kunna dra nytta av fyra kärnor. Många spel är inte det, vilket gör att tvåkärniga ofta ger fyrkärniga stryk. Prisskillnad kan bero på att du kollar på äldre processorer som inte längre prioriteras av tillverkaren och de låter priset ligga kvar på hög nivå. Budget-quads ligger också lågt i pris i jämförelse med cache-rika, påkostade dualcores. Nedanstående framställer mig som en grinpitt. Oavsett om du har 2GB minne av samma sort så bör du verkligen inte köpa 667MHz-minnen, de var slöa redan för 2-4 år sedan. Priset på dessa är katastrofalt dåligt då priset på DDR2 har skjutit i höjden efter lagren tömdes efter den massiva överproducering som skedde för ett par år sedan. Budgetmoderkort kan i värsta fall ge sämre stabilitet och lider ofta av dåliga uppgraderingsmöjligheter. Processorn är givetvis viktigare. Q8300 är inte konkurrenskraftigt prissatt och socket 775 är en död plattform, köper du dessa grejer är du fast med dem. AM3 och Intel 1156 är de mest levande och framtidssäkra plattformarna (struntar i att räkna med S1366). Datorn kommer klara alla spel bra så länge upplösningen inte är över 1680x1050, men den har helt klart sina begränsningar. Crysis kan du glömma i höga inställningar, eftersom det är hemskt dåligt optimerat. Summa sumarum: Jag kan inte rekommendera socket 775, DDR2 667MHz och Q8300 när vi nu glidit in i 2010. Du kommer aldrig heller hitta någon annan med goda kunskaper inom dagens hårdvarumarknad som rekommenderar dig dessa delar. Redigerad 1 januari, 2010 av Curly Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts