xstreem Skrivet 14 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2009 För sisådär en halvtimme sedan satt jag och skrev en bokanalys till svenska B, lyssnade på Spotify, satt på GTASajtens forum och kollade runt på Wikipedia. Plötsligt piper datorn till och det kommer upp en varning om att jag har virus. Jag klickar på att sätta viruset i karantän, men strax därefter piper datorn till igen och en likadan ruta kommer upp igen. Sedan kommer det upp en ruta i det nedre högra hörnet där det stod att min brandvägg har avaktiverats. Då går jag in och aktiverar det igen utan problem, och drar igång Ad-aware. Plötsligt kommer det upp en genväg på skrivbordet som heter "System Defender". Jag tycker den ser suspekt ut, så jag kollar upp vad System Defender är, och tydligen är det ett virusprogram av något slag. Jag kollar upp tips och guider på hur man kan få bort System Defender, och i en av guiderna står det att man ska använda Malwarebyte's Anti-Malware, som jag lyckligtvis har på datorn sedan innan. Jag stänger av Ad-aware och drar igång MBAW istället, och låter det söka igenom datorn medan jag fortsätter skriva min analys. Plötsligt hör jag jingeln som spelas när man loggas ut från datorn, och sparar snabbt mitt arbete. En efter en dör programmen jag har igång på datorn, och till slut stängs datorn av, och startas om av sig själv. I min besvikelse ser jag att datorn drabbas av en "bluescreen", och den dör innan jag hinner se vad där stod. Så nu sitter jag här (på en annan dator i hushållet), och kan inte sätta igång datorn i "safe mode" eller något annan konfiguration, utan att den dör och startas om av sig själv. Är måttet rågat? Måste min käre dator avlivas? Måste den genomgå den horribla processen som i folkmun kallas "omformatering"? Svar och hjälp uppskattas, och om det löser sig får kanske räddaren i nöden en kaka. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 14 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2009 För sisådär en halvtimme sedan satt jag och skrev en bokanalys till svenska B, lyssnade på Spotify, satt på GTASajtens forum och kollade runt på Wikipedia. Plötsligt piper datorn till och det kommer upp en varning om att jag har virus. Jag klickar på att sätta viruset i karantän, men strax därefter piper datorn till igen och en likadan ruta kommer upp igen. Sedan kommer det upp en ruta i det nedre högra hörnet där det stod att min brandvägg har avaktiverats. Då går jag in och aktiverar det igen utan problem, och drar igång Ad-aware. Plötsligt kommer det upp en genväg på skrivbordet som heter "System Defender". Jag tycker den ser suspekt ut, så jag kollar upp vad System Defender är, och tydligen är det ett virusprogram av något slag. Jag kollar upp tips och guider på hur man kan få bort System Defender, och i en av guiderna står det att man ska använda Malwarebyte's Anti-Malware, som jag lyckligtvis har på datorn sedan innan. Jag stänger av Ad-aware och drar igång MBAW istället, och låter det söka igenom datorn medan jag fortsätter skriva min analys. Plötsligt hör jag jingeln som spelas när man loggas ut från datorn, och sparar snabbt mitt arbete. En efter en dör programmen jag har igång på datorn, och till slut stängs datorn av, och startas om av sig själv. I min besvikelse ser jag att datorn drabbas av en "bluescreen", och den dör innan jag hinner se vad där stod. Så nu sitter jag här (på en annan dator i hushållet), och kan inte sätta igång datorn i "safe mode" eller något annan konfiguration, utan att den dör och startas om av sig själv. Är måttet rågat? Måste min käre dator avlivas? Måste den genomgå den horribla processen som i folkmun kallas "omformatering"? Svar och hjälp uppskattas, och om det löser sig får kanske räddaren i nöden en kaka. Hinner du se Bluescreenen? Annars pröva att köra en recover med en Windows XP skiva. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
xstreem Skrivet 14 december, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 14 december, 2009 (redigerad) Hinner du se Bluescreenen? Annars pröva att köra en recover med en Windows XP skiva. Nu kan jag inte annat än ta på mig dumstruten och fråga vad detta skulle göra mot datorn, och hur jag går till väga. Edit: och nej, jag hinner inte se vad det står på bluescreenen innan datorn dör igen. Redigerad 14 december, 2009 av xstreem Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
xstreem Skrivet 14 december, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 14 december, 2009 Nu kan jag inte annat än ta på mig dumstruten och fråga vad detta skulle göra mot datorn, och hur jag går till väga. Edit: och nej, jag hinner inte se vad det står på bluescreenen innan datorn dör igen. Skojade bara. Fick en snilleblixt och tog drog fram min kamera, och filmade proceduren, och jag fick bluescreenen på bild. Det står följande på bilden; A problem has been detected and Windows has been shut down to prevent damage to your computer. If this is the first time you've seen this stop error screen, restart your computer. If this screen appears again, follow these steps: Disable or uninstall any anti-virus, disk disfragmentation or backup utilities. Check your hard drive configuration, and check for any updated drivers. Run CHKDSK /F to check hard drive corruption, and then restart your computer. Technical information: *** Stop: 0x00000024 (0x001002FE, 0BACEF2F4, 0xBACEEFF0, 0x8A6DF805) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 15 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 15 december, 2009 Skojade bara. Fick en snilleblixt och tog drog fram min kamera, och filmade proceduren, och jag fick bluescreenen på bild. Det står följande på bilden; A problem has been detected and Windows has been shut down to prevent damage to your computer. If this is the first time you've seen this stop error screen, restart your computer. If this screen appears again, follow these steps: Disable or uninstall any anti-virus, disk disfragmentation or backup utilities. Check your hard drive configuration, and check for any updated drivers. Run CHKDSK /F to check hard drive corruption, and then restart your computer. Technical information: *** Stop: 0x00000024 (0x001002FE, 0BACEF2F4, 0xBACEEFF0, 0x8A6DF805) Ok, hade en kompis som hade samma som du, men efter ett tag så slutatde det med att viruset formaterade om hans dator :/ Men om du har en XP skiva pröva att köra en recover. Detta kommer INTE att ta bort något av din data utan ersätta alla Windows filer och återställa en del inställningar. Lägg in skivan när den har laddat tryck 'r'. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
xstreem Skrivet 15 december, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 15 december, 2009 Ok, hade en kompis som hade samma som du, men efter ett tag så slutatde det med att viruset formaterade om hans dator :/ Men om du har en XP skiva pröva att köra en recover. Detta kommer INTE att ta bort något av din data utan ersätta alla Windows filer och återställa en del inställningar. Lägg in skivan när den har laddat tryck 'r'. Problemet är bara det att datorn startas om så fort man väljer start-läge. Ska jag trycka i skivan efter jag tryckt F4 i den där dialog-grejen som kommer innan datorn kommer igång på riktigt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 15 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 15 december, 2009 Problemet är bara det att datorn startas om så fort man väljer start-läge. Ska jag trycka i skivan efter jag tryckt F4 i den där dialog-grejen som kommer innan datorn kommer igång på riktigt. Nej, Du skall starta via skivan. Alltså innan Windows ens laddas. Starta datorn och stoppa in skivan, sedan starta om datorn. Sedan ska det finnas en special knapp som låter dig ladda BIOS eller "Alternativ bootup". Om "Alternativ bootup" så välj den och välj att datorn ska boota via skivan. Annars så går du in till BIOS och ändrar så att skivan skall bootas först. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
xstreem Skrivet 16 december, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 16 december, 2009 Nej, Du skall starta via skivan. Alltså innan Windows ens laddas. Starta datorn och stoppa in skivan, sedan starta om datorn. Sedan ska det finnas en special knapp som låter dig ladda BIOS eller "Alternativ bootup". Om "Alternativ bootup" så välj den och välj att datorn ska boota via skivan. Annars så går du in till BIOS och ändrar så att skivan skall bootas först. Aa, men då förstår jag. Ger det ett försök, så är jag förhoppningsvis tillbaks om ett tag. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
xstreem Skrivet 16 december, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 16 december, 2009 Efter många frustrerande timmar och sådant bestämde jag mig för att formatera om hårddisken. Jag fasade att jag skulle förlora all min musik och liknande, men lyckligtvis låg de på min andra hårddisk, som inte havererat. Hooray!... typ. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts