Tweak Skrivet 4 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 december, 2009 Jag läste det här inlägget: När folk i film hamnar under vatten håller jag nästan alltid andan under tiden de är under ytan. Semi-tvångstanke, typ. och fick för mig att testa hur länge jag kunde hålla andan. Tog ett djupt andetag och kollade runt lite på forumet och när jag kände att det började bli jobbigt hade det redan gått en minut och elva sekunder. Jag kämpade en stund till och slutade på en och en halv minut. Jag trodde inte det skulle gå så lätt att klara 1,5 minut så skapade den här tråden utan nyfikenhet. Hur länge kan du hålla andan? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 4 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 december, 2009 Jag läste det här inlägget: och fick för mig att testa hur länge jag kunde hålla andan. Tog ett djupt andetag och kollade runt lite på forumet och när jag kände att det började bli jobbigt hade det redan gått en minut och elva sekunder. Jag kämpade en stund till och slutade på en och en halv minut. Jag trodde inte det skulle gå så lätt att klara 1,5 minut så skapade den här tråden utan nyfikenhet. Hur länge kan du hålla andan? Lite mer än två minuter innan jag fick sjukt ont i halsen, får testa igen när jag är frisk. Jag vet att jag kunde cirka 2,5 - 3 minuter när jag var yngre. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 4 december, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 4 december, 2009 Lite mer än två minuter innan jag fick sjukt ont i halsen, får testa igen när jag är frisk. Jag vet att jag kunde cirka 2,5 - 3 minuter när jag var yngre. Vafan, jävlar! Jag som tyckte jag var bra. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 5 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 5 december, 2009 Vafan, jävlar! Jag som tyckte jag var bra. Haha, jag ligger ju här alldeles stilla och avslappnad, vilket är lika med några hjärtslag i minuten. Testa en gång att ta många djupa andetag innan du tar det sista andetaget som du ska hålla länge. Då kan man hålla andan ännu lite längre, varför vet jag inte riktigt. Möjligtvis för att man syresätter blodet ordentligt vilket gör att det tar längre tid innan nytt syre måste ut i omloppet kan jag tänka mig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FerkurZ Skrivet 5 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 5 december, 2009 2,5 lyckades jag med när jag skulle sova. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 5 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 5 december, 2009 Finns det någon bra teknik för att hålla andan länge? Ska man ha all luft i lungorna eller ska man blåsa upp kinderna? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FerkurZ Skrivet 5 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 5 december, 2009 Finns det någon bra teknik för att hålla andan länge? Ska man ha all luft i lungorna eller ska man blåsa upp kinderna? Om du läser 2 poster upp från din.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 5 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 5 december, 2009 Om du läser 2 poster upp från din.. Dang! Läste inga inlägg, gick bara in och skrev. Tack Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 5 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 5 december, 2009 (redigerad) Jag klarade faktiskt ganska förvånande en liten bit över två minuter när jag provade för ett tag sen! Det kändes bra. Låg helt utvilad i sängen och hyperventilerade innan. Redigerad 5 december, 2009 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Karatemorfar Skrivet 5 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 5 december, 2009 Jag klarade faktiskt ganska förvånande en liten bit över två minuter när jag provade för ett tag sen! Det kändes bra. Låg helt utvilad i sängen och hyperventilerade innan. Du lär klara längre om du ligger i 10 minuter och tar så djupa andetag som möjligt och håller inne luften några minuter. För några år sedan klarade jag 2.36 minuter Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 6 december, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 6 december, 2009 Testade nu att ta typ tio djupa andetag innan jag började hålla andan och klarade fan tre minuter! Sjukt stor skillnad. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 6 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 6 december, 2009 Skulle vilja testa att klå alla rekord på denna sida eftersom jag gått fysiologikurser som visat vad som händer när man håller andan och hur man gör det längst, men risken för blodtrycksfall är rätt stor så jag törs inte göra det ensam i ett låst rum klockan kvart i två på natten. Men när jag gjorde det under en laboration har jag för mig att jag klarade tre minuter. Labkamraten såg värdena på datorn och såg hur pulsen skönk något enormt först, sedan låg den nere i botten ett bra tag. Det som verkligen började oroa honom var att pulsen mot slutet började gå upp mot maxkapaciteten och det var då jag tog andan igen. Inte ett ord yttrades i labsalen på tre minuter och med de digitala värdena han hade framför sig på datorn såg det nog rätt läskigt ut. Ska kolla om det går att göra video på det nån gång. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 6 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 6 december, 2009 Runt två minuter har jag väl klarat, jag tyckte om att sitta i badkaret och hålla andan så länge som möjligt som liten. En liten grej till er alla bara, om man håller andan bara genom att "sluta andas" är det lätt att man tar omedvetna andetag därför kan man ibland få mycket bättre resultat i luft än i vatten. Pröva under vatten för att vara helt säkra på att ni inte "fuskar". Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Karatemorfar Skrivet 6 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 6 december, 2009 Runt två minuter har jag väl klarat, jag tyckte om att sitta i badkaret och hålla andan så länge som möjligt som liten. En liten grej till er alla bara, om man håller andan bara genom att "sluta andas" är det lätt att man tar omedvetna andetag därför kan man ibland få mycket bättre resultat i luft än i vatten. Pröva under vatten för att vara helt säkra på att ni inte "fuskar". Men under vatten får du tryck på bröstkorgen också, vilket gör att du inte klarar lika länge under vatten som på land. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTA3 freak Skrivet 6 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 6 december, 2009 (redigerad) Haha, jag ligger ju här alldeles stilla och avslappnad, vilket är lika med några hjärtslag i minuten. Testa en gång att ta många djupa andetag innan du tar det sista andetaget som du ska hålla länge. Då kan man hålla andan ännu lite längre, varför vet jag inte riktigt. Möjligtvis för att man syresätter blodet ordentligt vilket gör att det tar längre tid innan nytt syre måste ut i omloppet kan jag tänka mig. När du hyperventelerar vädrar du ut koldioxiden ur blodet och det är koldioxidhalten (inte syrehalten) i blodet som avgör när du behöver andas. Men under vatten får du tryck på bröstkorgen också, vilket gör att du inte klarar lika länge under vatten som på land. Det spelar ingen roll, man har ändå samma mängd syre kvar i lungorna avsett om luften är på 5 liter eller komprimerad till 3 liter. Vattentrycket tillåter dig dock att överandas i större mängd - alltså att pressa in luft i lungorna. Gör du detta på land kan trycket lungorna har i bröstet hindra blodet från att nå hjärnan, vilket Henkibojj var inne på. Kallt vatten mot ansiktet hjälper även till att snabbare aktivera dykreflexen vilket innebär att blodet i armar och ben samlas i överkroppen och huvudet. Mitt personliga rekord är 4,20 men då har jag ändå fridykt under många år. Är numera rätt otränad och tror inte att jag skulle klara samma idag. Redigerad 6 december, 2009 av GTA3 freak Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 7 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 7 december, 2009 Du lär klara längre om du ligger i 10 minuter och tar så djupa andetag som möjligt och håller inne luften några minuter. För några år sedan klarade jag 2.36 minuter Jag provade igen nu, det började bli obehagligt vid 2:00 men pressade mig och klarade dryga 2.30 jag också! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FerkurZ Skrivet 7 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 7 december, 2009 hah, provade på jobbet. Där jag arbetar med både armar och ben i ett någolunda tempo, klarade en minut. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 7 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 7 december, 2009 Klarade mig mycket bättre än jag trodde! 2:30 på första försöket, och då tror jag att om jag verkligen verkligen försökte skulle jag ha klarat 15 sekunder till. Fick lite panik i slutet.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
L_Voll Skrivet 7 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 7 december, 2009 Lol, bor på tredje vångingen och det luktar piss i hissen så när jag är i den brukar jag försöka hålla andan. Men jag får alltid panik efter 10 sekunder. Det kan ha att göra med att det skapas en klaustrofobisk känsla av att inte få andas i den extremt lilla hissen. Man ska väl vara lite försiktig med att hyperventilera när det handlar om vatten? Man vill ju inte svimma under vatten. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Patrik Skrivet 8 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 december, 2009 Har klarat 00:02:08. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts