SilentViper Skrivet 23 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 23 november, 2009 Har lite frågor om Windows 7. Till nästa år så ska jag köpa en ny dator för ca 4-5 tusen och då jag har tänkt att jag ska skaffa Windows 7 ska jag vänta 1-2 månader eller mer innan jag skaffar det? Vet ju hur det vart med Vista när det kom ut. Och det finns tre olika versioner Windows 7 Home Premium Windows 7 Professional sen Windows 7 Ultimate och frågan är vilket av dessa är bra och samt skillnaden? Det lutar sig lite mot Windows 7 Professional eftersom man kan köra mest XP program sen man kunde kö nå XP mode och vad det nu är. För jag känner att jag måste uppgradera mig nu från XP då jag har haft det sen det kom ut. Är Windows 7 prestanda krävande som Vista eller är det vänligare som kräver mera än Vista? Hur skulle min dator palla med om jag nu skaffade Windows 7 kommer det bli Vista kraven då på spel eftersom min dator är allt inte för bra. Så kommer Windows 7 gå efter Vista kraven då eller kommer Windows 7 ha andra krav på spel och sånt skit? Så skulle behöva hjälp med att välja av dessa tre versioner till min nya dator sen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Merkky Skrivet 23 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 23 november, 2009 Har lite frågor om Windows 7. Till nästa år så ska jag köpa en ny dator för ca 4-5 tusen och då jag har tänkt att jag ska skaffa Windows 7 ska jag vänta 1-2 månader eller mer innan jag skaffar det? Vet ju hur det vart med Vista när det kom ut. Och det finns tre olika versioner Windows 7 Home Premium Windows 7 Professional sen Windows 7 Ultimate och frågan är vilket av dessa är bra och samt skillnaden? Det lutar sig lite mot Windows 7 Professional eftersom man kan köra mest XP program sen man kunde kö nå XP mode och vad det nu är. För jag känner att jag måste uppgradera mig nu från XP då jag har haft det sen det kom ut. Är Windows 7 prestanda krävande som Vista eller är det vänligare som kräver mera än Vista? Hur skulle min dator palla med om jag nu skaffade Windows 7 kommer det bli Vista kraven då på spel eftersom min dator är allt inte för bra. Så kommer Windows 7 gå efter Vista kraven då eller kommer Windows 7 ha andra krav på spel och sånt skit? Så skulle behöva hjälp med att välja av dessa tre versioner till min nya dator sen. Jag kör W7 nu och jag har inga som helst problem med det. Du behöver inte vänta med att skaffa det. Jag kör på Ultimate, och den enda skillnaden jag vet som finns mellan Pro och Ult är att på Ult så kan man välja språk och ladda ner olika språkpaket. Användbart om du kör på piratkopierat. Och W7 har samma användningskrav som Vista har, men det är så mycket trevligare och bättre upplagt än Vista är! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
_ThuuG Skrivet 23 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 23 november, 2009 Har hört att Windows 7 är mindre resurshungrigt än Vista, och är kompitabelt med fler program. Jag kör Windows 7 och det funkar perfekt. Vista har iofs alltid fungerat bra för mig också, men Windows 7 är riktigt bra. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 24 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 24 november, 2009 Win 7 är inte Vista, det har funnits tillängligt i ca 1½ år nu, och det funkar helt underbart bra. Som _ThuuG säger, Windows 7 bygger ju som sagt på Vista kärnan fast lite modifierad. Det kräver INTE lika mycket men det är fortfarande en rekomendation att du kör minst 2gb t.ex. Prestandan i spel kommer nästan vara den samma, då Win 7 är lite bättre optimerat samt nya DX11 så jämnar det ut att själv OSet tar lite mer. Men som svar på din fråga, Det blir Vista krav på spel. Samt alla drivrutiner som inte finns till Win 7 men till Vista funkar ändå till Win 7 då det är samma kärna i grund och botten. Win 7 Ulti är bara överdrivet, du får massor av saker du troligtvis inte kommer använda (som media center). Och vissa av dessa saker startar i backgrunden och tar lite prestanda. Tagga Win 7 Pro! Side-Notice: Jag kör Tiny Win 7 på min bärbara, Tiny 7 är en inofficiell Win 7 som är bantad så det skirker om det. Det funkar underbart förutom lite små problem med drivrutiner pg.a bantningen. Spec: 1 gb 1.6 Ghz enkärnig T600 40 gb HDD (5400rpm) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SilentViper Skrivet 25 november, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 25 november, 2009 Så jag bör skaffa Win ultimate? Eller Pro? Kommer de va nå skillnad på systemkraven med Win 7? Typ som Vistan hade med deras olika versioner så var det baserat på olika systemkrav som Ult hade starkare krav än Vista home premium. Och kan man tabort Media Center sen på Win 7 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 25 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 25 november, 2009 Win 7 är inte Vista, det har funnits tillängligt i ca 1½ år nu, och det funkar helt underbart bra. Som _ThuuG säger, Windows 7 bygger ju som sagt på Vista kärnan fast lite modifierad. Det kräver INTE lika mycket men det är fortfarande en rekomendation att du kör minst 2gb t.ex. Prestandan i spel kommer nästan vara den samma, då Win 7 är lite bättre optimerat samt nya DX11 så jämnar det ut att själv OSet tar lite mer. Men som svar på din fråga, Det blir Vista krav på spel. Samt alla drivrutiner som inte finns till Win 7 men till Vista funkar ändå till Win 7 då det är samma kärna i grund och botten. Win 7 Ulti är bara överdrivet, du får massor av saker du troligtvis inte kommer använda (som media center). Och vissa av dessa saker startar i backgrunden och tar lite prestanda. Tagga Win 7 Pro! Så jag bör skaffa Win ultimate? Eller Pro? Kommer de va nå skillnad på systemkraven med Win 7? Typ som Vistan hade med deras olika versioner så var det baserat på olika systemkrav som Ult hade starkare krav än Vista home premium. Och kan man tabort Media Center sen på Win 7 Läser du inte? SKaffa PRO! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SilentViper Skrivet 25 november, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 25 november, 2009 Får väl bli PRO då men kommer ja kunna hitta "språkpaket" till det som i Ult? Samt vad gör XP mode som följer med i PRO? Förutom att man kommer kunna använda XP program och sånt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 25 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 25 november, 2009 (redigerad) Får väl bli PRO då men kommer ja kunna hitta "språkpaket" till det som i Ult? Samt vad gör XP mode som följer med i PRO? Förutom att man kommer kunna använda XP program och sånt. Räcker inte det? Det är väl inte exklusivare än den funktionen i tidigare OS? Redigerad 25 november, 2009 av Mathias Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 25 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 25 november, 2009 Får väl bli PRO då men kommer ja kunna hitta "språkpaket" till det som i Ult? Samt vad gör XP mode som följer med i PRO? Förutom att man kommer kunna använda XP program och sånt. Språkpaket? Menar du till Layouten? Köper du Win 7 så står det oftas om det är en Svensk version eller tysk eller whatever. Fiskar du en så brukar det vara Engelska versioner. Vad FAN ska du ha XP mode för? VET DU vad XP mode gör? Hur det funkar? Har du läst hos M$ vad XP mode gör? Installera Win 7 och testa, många program funkar i Win 7 som är skapade för XP. Även om det inte funkar så sätter man compability mode som har funnits sedan Win 2000. Ska du spela gammla win 98 spel så brukar man nuförtiden kör det via en emulator. Ska du använda ett program ifrån Win 95 som inte funkar, fixa ett nytt. Vad är du orolig för? Det finns 95% alltid en lösning! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 25 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 25 november, 2009 (redigerad) Vi ska få Windows 7 Professional av skolan imorgon! *yay* Synd att det inte är Ultimate, för jag hade gärna haft BitLocker. PS: Man kan tanka XP Mode. http://www.microsoft.com/windows/virtual-pc/download.aspx Redigerad 25 november, 2009 av Boomer Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SilentViper Skrivet 25 november, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 25 november, 2009 Vi ska få Windows 7 Professional av skolan imorgon! *yay* Synd att det inte är Ultimate, för jag hade gärna haft BitLocker. PS: Man kan tanka XP Mode. http://www.microsoft.com/windows/virtual-pc/download.aspx Har du lust att skriva vad du tycker om Windows 7 pro sen? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts