Jump to content

Bygga serverdator

Xazzi
 Share

Recommended Posts

Tjena. Budget på runt 8k, enbart för 24h hosting syfte, inget annat. Frågar åt en polare som hostar sidor med runt 2k unique visitors/dag. Ska hjälpa han att bygga ihop den. Lite hjälp skulle uppskattas! Google ger mig ganska outdatade svar!

Edit: Fått uppgiften att hitta ett set av delar som blir bättre än (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=493497) men ungefär samma pris.

Redigerad av Xazzi
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena. Budget på runt 8k, enbart för 24h hosting syfte, inget annat. Frågar åt en polare som hostar sidor med runt 2k unique visitors/dag. Ska hjälpa han att bygga ihop den. Lite hjälp skulle uppskattas! Google ger mig ganska outdatade svar!

Edit: Fått uppgiften att hitta ett set av delar som blir bättre än (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=493497) men ungefär samma pris.

Du glömde nämna syfte för server, web server?, Gaming server?, file server?

Glöm inte, du kan skippa OS för om du är medlem på CSN-kortet så får du Windows server 2008 R2 gratis! (även valiga sv 2003 och sv 2008).

Redigerad av Alle090
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Web&fil server, kommer inte ha något med spel att göra!

Om inte du vet möjligtvis att du ska ha minst 1000 pers dagligen som besöker din sida/sidor så är den där datorn VÄLDIGT OVERPOWER!

För webb/FTP så brukar man satsa på HDD och Nätverk samt lite CPU, det krävs inte en Xeon x4 kärnig för det.

Däremot, ska du hosta spel så passar den..

Mitt personliga tips, bygg din egna, om inte du vill så finns det billigare lösningar för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor