Hultenius Skrivet 22 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 22 november, 2009 Under tisdagskvällen kommer forumet att flyttas till en ny server med bättre prestanda och säkerhet. Forumet förväntas bli marginellt snabbare (knappt märkbart) vid vanligt användande. Den nya servern kommer däremot ha en STOR positiv inverkan på jobbiga operationer (sök, ta bort trådar etc) eftersom hela databasen får plats i RAM-minnet. Den stora mängden RAM-minne minskar också risken för att databasen kraschar (vilket har varit ett vanligt problem de senaste 1-2 åren). Flytten påbörjas prel. vid 20-tiden. Det är svårt att uppskatta hur lång tid flytten kan ta, men räkna med minst 2-3 timmar. Under tider kommer forumet att vara stängt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Joe Dirt Skrivet 22 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 22 november, 2009 Under tisdagskvällen kommer forumet att flyttas till en ny server med bättre prestanda och säkerhet. Forumet förväntas bli marginellt snabbare (knappt märkbart) vid vanligt användande. Den nya servern kommer däremot ha en STOR positiv inverkan på jobbiga operationer (sök, ta bort trådar etc) eftersom hela databasen får plats i RAM-minnet. Den stora mängden RAM-minne minskar också risken för att databasen kraschar (vilket har varit ett vanligt problem de senaste 1-2 åren). Flytten påbörjas prel. vid 20-tiden. Det är svårt att uppskatta hur lång tid flytten kan ta, men räkna med minst 2-3 timmar. Under tider kommer forumet att vara stängt. GO HULTAN!!!! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 22 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 22 november, 2009 (redigerad) Tummen upp! Blir skönt att sökningarna kommer gå lite snabbare. Redigerad 22 november, 2009 av RavenE Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Flaskan Skrivet 22 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 22 november, 2009 WOOOHOOOOOOOO!!11 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 22 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 22 november, 2009 Härligt! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 22 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 22 november, 2009 Det blir väl bra, antar jag. Men vad fasen ska man hitta på i tre timmar, utan GTASajten? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 22 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 22 november, 2009 Snacka om att servera en god nyhet! Bdm-tsch! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Wu Zi Mu Skrivet 22 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 22 november, 2009 (redigerad) Det blir väl bra, antar jag. Men vad fasen ska man hitta på i tre timmar, utan GTASajten? Gtasajten-abstinens! Snacka om att servera en god nyhet! Bdm-tsch! Hahah, jag är svag för dåliga ordvitsar --------------------------- Ja justja, grymt bra Hultan. Länge leve Gtasajten! Redigerad 22 november, 2009 av Wu Zi Mu Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 22 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 22 november, 2009 Bravo! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 22 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 22 november, 2009 Awesum! På tal om servrar, forumet är ganska ofta segt runt 2-4 på natten, sker det backup då eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 22 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 22 november, 2009 Var ligger servern? I Sverige eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 23 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 23 november, 2009 Den vi står på nu har flyttats runt en del. Tror den står i England nu, men jag kan ha fel. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Hultenius Skrivet 23 november, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 23 november, 2009 Awesum! På tal om servrar, forumet är ganska ofta segt runt 2-4 på natten, sker det backup då eller? Stämmer. Backup-processer innebär mycket diskaccess. En aktiv databas som inte får plats i minnet innebär också mycket diskaccesser (swap). Två processer som tävlar om diskaccess är inte bra. Men om hela databasen ryms i RAM-minnet behövs det inte så mycket diskaccesser (skulle vara för bilder och sånt i så fall). Teoretiskt bör det därför ske en markant förbättring vid kl. 2-4, men det återstår att se Den vi står på nu har flyttats runt en del. Tror den står i England nu, men jag kan ha fel. Stämmer. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Wu Zi Mu Skrivet 23 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 23 november, 2009 (redigerad) Det blir väl bra, antar jag. Men vad fasen ska man hitta på i tre timmar, utan GTASajten? Fast inte för mig, just då är jag på bortaderby med LuleåFans! Grym tur Redigerad 23 november, 2009 av Wu Zi Mu Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Hultenius Skrivet 24 november, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 24 november, 2009 Migreringen är nu färdig! Välkomna till den nya servern och några problem mindre Migreringen gick precis som väntat. Inga problem. Jag har hunnit göra en hel del tester och allt verkar fungera. Jag kommer dock fortsätta köra några tester och om ni hittar något fel så är ni tvingade att rapportera det. Jag håller dessutom på med lite optimeringar för databasen. Bli därför inte förvånade om forumet dyker någon minut då och då. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 25 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 25 november, 2009 ÄNTLIGEN! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Hultenius Skrivet 25 november, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 25 november, 2009 Man ska onekligen inte ropa hej för tidigt... Tydligen blev (nästan) alla som surfade in på forumet svartlistade eftersom servern INTE kunde hitta era IP-adresser på http://www.spamhaus.org. Som om inte det var nog kände servern medlidande och spärrade även sin egen IP-adress (87.117.204.152). Mycket märkligt beteende. Ska kolla upp det med utvecklarna imorgon. Själv var jag vitlistad så jag hade forumet helt för mig själv Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 25 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 25 november, 2009 (redigerad) Äntligen back online! Jag var helt desperat! Låg på golvet och skrek "NEJ TA INTE GTASAJTEN IFRÅN MIG!!!" Redigerad 25 november, 2009 av Renard Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 25 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 25 november, 2009 Haha! Heja. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Panimala Skrivet 25 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 25 november, 2009 Härligt, forumet känns kvickt och bra. Vet inte om det är någon märkbar skillnad, men visst flyter allt bra. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts