Gof Skrivet 19 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 19 november, 2009 Den tanken har slagit mig många gånger! Tänk om det är så att alla färgerna du ser, det är bara du som ser dom som just den färgen, fast alla har samma namn! Jag ser blått som blått. Fast du ser blått som grönt, men kallar det för blått. Finns det en endaste möjlighet att det skulle kunna vara såhär? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 19 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 19 november, 2009 Hade dessa tänkar ett tag under lågstadiet - mellanstadiet, men kom på någon teori till varför detta inte kunde funka. Nu däremot, så här sent på natten, så kommer jag inte ihåg. Editerar imorgon. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 19 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 19 november, 2009 Läser man på lite om Färg, Färgblindhet och färgseende exempelvis på wikipedia så att man förstår lite hur det fungerar så känner jag mig ganska säker när jag säger att det är omöjligt att det är så. Man skulle antagligen kunna se skillnader i hur delar av ögat var uppbyggda om det var så. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Adriian Skrivet 19 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 19 november, 2009 Haha, det här har jag funderat på så länge jag kan minnas. Diskuterade det med en tjejkompis för ett tag sen. Vi trodde dock inte att det gick att få svar på. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 20 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 november, 2009 Lägger man gul text på svart bakgrund är det bekvämt för ögat. Mot vit bakgrund blir det väldigt jobbigt att läsa däremot, och så blir det ju för alla. Skulle vara konstigt ifall alla såg olika färger, fast ändå få samma reaktioner av den.. Eller det kanske snarare pekar för din teori, jag vet inte. Just saying! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 20 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 november, 2009 Hjärnar reagerar ju olika på speciella färger, de skulle isf vara om en del av hjärnan såg en färg medans en annan del av hjärnan tolkar färgen fel Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FerkurZ Skrivet 20 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 november, 2009 Hade dessa tänkar ett tag under lågstadiet - mellanstadiet, men kom på någon teori till varför detta inte kunde funka. Nu däremot, så här sent på natten, så kommer jag inte ihåg. Editerar imorgon. jag med, vid den tiden också, fan va djup man var då. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 20 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 november, 2009 Haha, det här har jag funderat på så länge jag kan minnas. Diskuterade det med en tjejkompis för ett tag sen. Vi trodde dock inte att det gick att få svar på. Det tror jag visst man kan få svar på om man studerar hur tapparna i ögat varierar från olika personer. Olika sorters tappar är känsliga för olika våglängder av ljus (färger) så om jag har lite fler röda tappar än normalt så upplevs min värld lite rödare än eran. Man borde kunna skapa en ICC-profil för ens ögon precis som man gör med bildskärmar och scanners/kameror, för att sedan beställa glasögon med färgfilter som korrigerar till standardupplevelsen av färg. Då skulle alla kunna se färg lika. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 20 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 november, 2009 jag med, vid den tiden också, fan va djup man var då. Bara för att du var upptagen med att sparka boll och slå tjejer du tyckte om i hemlighet, så betyder inte det att alla var sånna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Flaskan Skrivet 20 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 november, 2009 Bara för att du var upptagen med att sparka boll och slå tjejer du tyckte om i hemlighet, så betyder inte det att alla var sånna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 20 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 november, 2009 ... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Patrik Skrivet 20 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 november, 2009 Om detta är svårt att läsa jämfört med t.ex det här, så motbevisar det hela idén. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Flaskan Skrivet 20 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 november, 2009 Om detta är svårt att läsa jämfört med t.ex det här, så motbevisar det hela idén. Det gula är ju bajs jobbigt jämfört med det röda. :yes: Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Saleen Skrivet 20 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 november, 2009 Det gula är ju bajs jobbigt jämfört med det röda. :yes: Captain Obvious. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Flaskan Skrivet 20 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 november, 2009 Captain Obvious. -.- Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 20 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 november, 2009 Det finns en gren inom filosofin, färgteori, som sysslar med just detta - dvs att försöka förklara vad färger är rent begreppsmässigt. Jag är personligen tämligen säker på att vi ser färger olika, iaf vad gäller nyanser och skiftningar, men hur olika är ju omöjligt att säga. ... Spam! Skärpning! Om detta är svårt att läsa jämfört med t.ex det här, så motbevisar det hela idén. Det gör det ju inte. Det här motbevisar ditt exempel: Det här är svårare att läsa än det här. Eller hur? Jag ser kanske dina färger som du ser mina och vice versa. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 20 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 november, 2009 Färger är ju per definition ljus med olika våglängder vilka olika tappar är känsliga för. Olika personer kan, som the Dude sa, ha olika många utav varje sorts tappar och därigenom vara känsliga för olika sorters ljus. Men samtidigt finns det ju inget som säger att våra hjärnor inte tolkar dessa signaler olika för varje person och därigenom borde teorin kunna stämma, åtminstone till en viss grad. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Patrik Skrivet 20 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 november, 2009 (redigerad) Det gör det ju inte. Det här motbevisar ditt exempel: Det här är svårare att läsa än det här. Eller hur? Jag ser kanske dina färger som du ser mina och vice versa. Nej, eftersom du tog en färg med typ 75% vitt i sig, vilket blir svårare mot den blå/vita bakgrunden. Bättre exempel: Vilket är svårast? Vilket är svårast? Redigerad 20 november, 2009 av Patrik Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
MyStiC Skrivet 20 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 november, 2009 Bättre exempel: Det blåa är helt klart mer svårläst! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 20 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 november, 2009 Nej, eftersom du tog en färg med typ 75% vitt i sig, vilket blir svårare mot den blå/vita bakgrunden. Bättre exempel: Vad är det du påstår dig bevisa egentligen? Den "gula" texten är svårläst mot forumets "ljusblå" bakgrund, ja - men det är ju knappast ett bevis för att vi skulle se detta "gult" eller "ljusblått" på samma sätt; det är snarare ett belägg för att vi har en samstämmig uppfattning om vilka kontraster som passar ihop. Säg att jag uppfattar forumets "ljusblå" bakgrund som hur du uppfattar "ljusgrönt - då blir resultatet det samma, det "gula" är svårläst och det "röda" är lättläst. Vi borde dessutom beakta att "gult" inte är en primärfärg. Om vi ser färger olika tror jag att det främst gäller färger som ligger relativt nära varandra, t.ex. "blå" och "grön". Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts