Jump to content

LED hjälp!

Joe Dirt
 Share

Recommended Posts

Nu är det så att i skolan så har vi lött mycket och jag är otroligt fascinerad av det. Jag tänkte då bygga mig en liten USB lampa hemma, det skulle vara kul tänkte jag men jag har svårt med matematiken...

Om jag har 5V ur USB kabeln och lampan klarar max 30 mikroAmpere och 2.2V... Hur räknar jag ut vilken resistans jag måste ha? Försökte med U=I*R men kom inte fram till något...

Jag ska också koppla in 5 st. LED så min resistans jag har nu som ligger på ca 270 Ohm blir väl för kraftig, eller blir den perfekt om jag ska dra dom Parallellt? För jag kom fram till att om jag seriekopplar dom så blir den för stark...

Här är en bild på hur jag menar, jag kopplar in en 5 Volts kabel till en resistor (Vilken styrka, det är det jag vill veta!), Sedan från resistorn till 5 st. dioder som ska har 2.2 volt var från resistorn, sedan går dioderna till Jorden/Minus kabeln...

Så, vilken styrka ska resistorn vara på? (Förlåt om det är svårt att förstå men jag är as-trött efter skolan!)

post-3787-1256321787_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Joe kan fråga min bror han är expert på sånt här eller ja inte expert han kan ju iallafall fixa dioder som blinkar i takt till musiken. Men kan fråga han

Fråga vilken styrka resistorn ska ha, att dom blinkar i takt med musik är inte svårt, skaffa bara rätt relä m.m. så går det!

Men som sagt, skulle sitta fint om han räknade ut det!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 2 weeks later...