_ThuuG Skrivet 23 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 23 oktober, 2009 (redigerad) Jag köpte en ny mus i veckan (Ace MLUC250), och den fungerar i allmänhet väldigt bra. Problemet är att när jag stänger av datorn och sedan sätter på den igen, så fungerar inte musen. Jag måste då koppla ur och koppla in musen igen för att Windows ska känna av den. Jag har bytt till Windows 7, men det har ingen direkt betydelse eftersom samma sak hände i Vista. Jag hade aldrig det här problemet med min förra mus, utan det kom när jag bytte. Det är sjukt irriterande. Vad är problemet? Edit: Hittade någon med samma problem... Jag har köpt en Raptor Gaming Mouse M2. Jag är nöjd med musen men varje gång datorn har varit avstängd så hittar inte Windows musen utan jag får dra ut usb-sladden och sätta in den igen. Då hittar datorn musen och det fungerar som vanligt. Detta sker när jag använder USB-platserna på baksidan av datorn. Jag har USB 2.0 och alla USB-portar sitter på modekortet (inga via PCI-plats). Laddade även hem senaste drivrutinerna till musen från tillverkarens hemsida, men med samma resultat. Jag får samma resultat även om jag låter bli att installera tillverkarens drivrutiner, och låter Windows själv installera musen med Windows egna drivrutiner. Han har heller inte löst det. Redigerad 23 oktober, 2009 av _ThuuG Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 23 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 23 oktober, 2009 Händer ganska ofta med USB-möss faktiskt. Brukar dock finnes en port som alltid funkar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
_ThuuG Skrivet 23 oktober, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 23 oktober, 2009 (redigerad) Skulle möjligen kunna vara den på framsidan. Har 1 port på framsidan och 4 st. bak. Jag har testat alla portar utom den på framsidan (jag vill inte ha den där), och det blir samma sak med alla portar. Finns det någon lösning eller är det bara att acceptera att endast porten fram fungerar efter att datorn varit avstängd? Edit: Har provat i alla portar igen, även fram. Ingen fungerar. Edit 2: Min gamla mus fungerar fortfarande som vanligt efter att datorn varit avstängd. Redigerad 23 oktober, 2009 av _ThuuG Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 23 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 23 oktober, 2009 (redigerad) Pröva, bara pröva att avinstallera USB hub kontrollern som finns. (Device manager -> Universal Bus Controller -> avinstallera alla USB root hub) Redigerad 23 oktober, 2009 av Alle090 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
_ThuuG Skrivet 23 oktober, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 23 oktober, 2009 Kommer jag att manuellt behöva installera dem igen eller sker detta automatiskt? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 23 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 23 oktober, 2009 Kommer jag att manuellt behöva installera dem igen eller sker detta automatiskt? Dom installeras automatiskt, Alla enheter som Windows upptäcker försöker Windows att installera själv direkt. Så det ska gå fint. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
_ThuuG Skrivet 23 oktober, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 23 oktober, 2009 (redigerad) Nu har jag provat det och det fungerade inte. Något som däremot verkar fungera är att slå av strömbrytaren på nätagregatet varje gång jag stänger av datorn, vilket jag kan leva med eftersom det är en väldigt skön mus. Så problemet är (typ) löst. Tack för hjälpen iallafall. Redigerad 23 oktober, 2009 av _ThuuG Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts