kobbe Skrivet 8 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 oktober, 2009 Tänkte köpa mig ett nytt grafikkort och cpufläkt till min gamla dator, ca 4år på nacken. Låter som en gris just nu och vid lätt belastning som ett tåg! Främst grafikkortet då. Någon som kan rekommendera ett lämpligt grafikkort som passar (hur funkar pcie 16x? Har min det?), behöver inte vara något superkort då resten i datorn är rätt kasst. Denna fläkt passar väl till prossesorn? Moderkort: FSC-D1826G / i915P/ICH6R (GRÖNT) ATX, PCIe, P4 5xx med HT & Cel D 3xxJ, 775-sockel Prossesor: INTEL P4 560 med HT (3.6GHz, 800MHz FSB, 1MB L2, 775-sockel, Prescott) Grafikkort: PCIe - ATI Radeon x850xt 256mb dvi-i, vga, video-in & tv-ut Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 8 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 oktober, 2009 Tänkte köpa mig ett nytt grafikkort och cpufläkt till min gamla dator, ca 4år på nacken. Låter som en gris just nu och vid lätt belastning som ett tåg! Främst grafikkortet då. Någon som kan rekommendera ett lämpligt grafikkort som passar (hur funkar pcie 16x? Har min det?), behöver inte vara något superkort då resten i datorn är rätt kasst. Denna fläkt passar väl till prossesorn? Moderkort: FSC-D1826G / i915P/ICH6R (GRÖNT) ATX, PCIe, P4 5xx med HT & Cel D 3xxJ, 775-sockel Prossesor: INTEL P4 560 med HT (3.6GHz, 800MHz FSB, 1MB L2, 775-sockel, Prescott) Grafikkort: PCIe - ATI Radeon x850xt 256mb dvi-i, vga, video-in & tv-ut Budget? samt vil du ha tyst eller kall CPU kylkare(alltså prioterat?) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 9 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 9 oktober, 2009 Fläkten du länkade är bra och passar. Noctua är även jävligt tysta. Radeon HD5770 och 5750 är två grafikkort som kommer på tisdag som visst ska vara prisvärda. Sen har du ju 5800-serien också, men din processor lär flaskhalsa rejält med dem. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 9 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 9 oktober, 2009 (redigerad) Nu var han väl ute efter att tysta ner en gammal dator och inte få ut så mycket mer prestanda, eller? Att kombinera en enkelkärnig Prescott-Pentium med Juniper (HD5750/70) och en 600-kronors Noctua känns ganska fånigt. Passivt HD4650 och den tidigare länkade Freezer 7 känns som rätt prisklass för ett sådant gammalt system. Redigerad 9 oktober, 2009 av Curly Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 9 oktober, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 9 oktober, 2009 Nu var han väl ute efter att tysta ner en gammal dator och inte få ut så mycket mer prestanda, eller? Att kombinera en enkelkärnig Prescott-Pentium med Juniper (HD5750/70) och en 600-kronors Noctua känns ganska fånigt. Passivt HD4650 och den tidigare länkade Freezer 7 känns som rätt prisklass för ett sådant gammalt system. Yes så är det, känns som att resten ändå är skräp, har ju dessutom en annan dator för spelade! Passivt HD4650 är ju i alla fall billig! ca 500kr är ju inget, men vilken prestanda kan man vänta sig? Klarar den spel såsom COD 4 och liknande med låg grafik? Kanske är det ändå andra komponenter som sätter stopp... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 9 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 9 oktober, 2009 Yes så är det, känns som att resten ändå är skräp, har ju dessutom en annan dator för spelade! Passivt HD4650 är ju i alla fall billig! ca 500kr är ju inget, men vilken prestanda kan man vänta sig? Klarar den spel såsom COD 4 och liknande med låg grafik? Kanske är det ändå andra komponenter som sätter stopp... 50-60FPS i 1280x1024 verkar det som att man kan klämma ur det i alla fall. http://www.overclockersclub.com/reviews/sapp_4650/10.htm Observera att kortet som recenseras är fabriksöverklockat. Hur processorn presterar har jag däremot ingen aning om, recensenten använder sig utav en modern quadcore. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 9 oktober, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 9 oktober, 2009 (redigerad) 50-60FPS i 1280x1024 verkar det som att man kan klämma ur det i alla fall. http://www.overclockersclub.com/reviews/sapp_4650/10.htm Observera att kortet som recenseras är fabriksöverklockat. Hur processorn presterar har jag däremot ingen aning om, recensenten använder sig utav en modern quadcore. Tack,tack, får nog bli denna setup, ska bara kolla så att allting får plats också, borde inte bli några problem men man vet aldrig! Edit: kan inte hitta några storlekar för grafikkortet Redigerad 9 oktober, 2009 av kobbe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts