Jump to content

Adapter till ljudkabel?

Adrian G
 Share

Recommended Posts

Tjosan!

Här hemma är det så att jag har ett par 5.1 datorhögtalare av logitech med ett löjligt Matrix-läge. Självklart har de ingen ingång/utgång för optiskt ljud. Billiga ju.

Så jag undrar bara om jag kan.. Köpa en adapter för att få från PS3-optisk kabel > adapter > högtalare 3,5 mm kablar.

Har letat omkring lite och inte hittat någonting. Så nu litar jag på er att informera mig. :rolleyes:

Optisk kabel:

3,5 mm

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir inte enkelt. Skillnade mellan Optic och vanliga kablar är signalerna, Optic är ju digitala signaler medens vanliga kablar är analoga.

Du måste ha en konverter som gör om digitalt till analogt.

Du kan köra så här:

DAC Digital to Analog Converter, GTV-DIGAUD-2-AAUD

gefen-gtv-digaud-2-aaud-sideviews_1131372_0.gif

med

CABLE-Audio-Y-Splitter-2-RCA-Male-to-1-3-5mm-Female-Cwholesale_1131372_1.jpg

Ska kolla om dom finns i Sverige, Borde ju finnas.

TAKE HEED, Kvaliten blir dåligare än en ko röv full med hest bajs

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir inte enkelt. Skillnade mellan Optic och vanliga kablar är signalerna, Optic är ju digitala signaler medens vanliga kablar är analoga.

Du måste ha en konverter som gör om digitalt till analogt.

Du kan köra så här:

DAC Digital to Analog Converter, GTV-DIGAUD-2-AAUD

med

Ska kolla om dom finns i Sverige, Borde ju finnas.

TAKE HEED, Kvaliten blir dåligare än en ko röv full med hest bajs

Har redan den andra saken. Om kvaliten blir dålig är det ju inte att införskaffas såklart. :/

Hmm, trist.

Men, båda av era förslag gäller väl bara till 2.1 system ändå? Det ska ju vara 3 kablar till min ljudanläggning, annars kan jag lika gärna behålla det som det är. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tjosan!

Här hemma är det så att jag har ett par 5.1 datorhögtalare av logitech med ett löjligt Matrix-läge. Självklart har de ingen ingång/utgång för optiskt ljud. Billiga ju.

Så jag undrar bara om jag kan.. Köpa en adapter för att få från PS3-optisk kabel > adapter > högtalare 3,5 mm kablar.

Har letat omkring lite och inte hittat någonting. Så nu litar jag på er att informera mig. :rolleyes:

Det är helt meningslöst att göra om en optisk signal från PS3 till analog, när PS3:an redan har en analog ljudutgång. Kör från den.

Edit: eller den kanske inte har vanlig analog ljudutgång...

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är helt meningslöst att göra om en optisk signal från PS3 till analog, när PS3:an redan har en analog ljudutgång. Kör från den.

Edit: eller den kanske inte har vanlig analog ljudutgång...

Jag vet inte vad vanlig analog är. Men det som kommer ut ur PS3:an är 3,5mm röd och vit som passar i AUX-intag eller till en vanlig scart om man vill.

Eller så kommer ljudet via HDMI-kabeln.

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte vad vanlig analog är. Men det som kommer ut ur PS3:an är 3,5mm röd och vit som passar i AUX-intag eller till en vanlig scart om man vill.

Eller så kommer ljudet via HDMI-kabeln.

Vanlig som i sådan 3,5-millimeters som han la upp en en bild på. De röd/vit RCA är analog fast bara stereo och inte 5.1.

Möjligtvis kanske du kan ta ljudet med HDMI till TV:n och om det finns utgångar på TV:n som kan leda till systemet... men det kanske inte är så troligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor