Jump to content

Forskarens Kreationism och konspirationer-tråd

Forskare
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 770
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Moral verkar inte finnas när en man går in i en byggnad iförd i ett bälte av explosiva ämnen och spränger sig för sin Gud.

meh. sådär kan du inte säga. Klart att moral finns, men det betyder inte att alla omfamnar den. Ingen omfamnar den goda moralen helt och hållet men det är ett eftersträvbart nä vad heter det? eftersträvansvärt kanske. alltså man kan sträva efter det. det är bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

meh. sådär kan du inte säga. Klart att moral finns, men det betyder inte att alla omfamnar den. Ingen omfamnar den goda moralen helt och hållet men det är ett eftersträvbart nä vad heter det? eftersträvansvärt kanske. alltså man kan sträva efter det. det är bra.

Och detta kan endast ske om du tror på den enda sanna guden. För så står skrivet...

Eum näe.. Men va? Vad har det att göra med att Ateism är dåligt? Är man morallös när man är ateist? Det visste jag faktiskt inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Moral kan eftersträvas utan en gud. Min poäng är, din syn på religion och en Gud verkar vara att man får hopp om något. Vilket jag anser är en väldigt naiv synvinkel, då en gud kan väldigt ofta bli något man förlitar sig på, något går fel och man blir helt förstörd att ens gud inte hjälpte. Det beror på hur troende man är.

Du får gärna elaborera på hur ateism är dåligt för människan, för jag vet massa människor som är hoppfulla och de är ateister.

Förövrigt, vad har kärlek och religion med varandra och göra? Om man går ner på den biologiska nivån på vad som klassas som "kärlek", dvs sexuell fortplantning, så är det ju många som förhindrar kärlek genom celibat. Dvs, munkar och nunnor. Long-shot men ändå.

Redigerad av Mordos
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varken Gud eller moral existerar.

Moral är det som en kombination av religion och kunskapsmässig utveckling har gett oss.

Så den som säger sig följa moraliska lagar men är ateist är en hycklare.

Dock finns det både bra och dåliga val, värdesättning, kunskap och överlevnadsinstinkt för

att ta oss igenom livet.

Så det finns 2 sidor..

Verkligheten och naturliga urvalet vs. Gudarna och deras moral.

Är ej påläst, men skrev ner från min synvinkel. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Moral kan eftersträvas utan en gud. Min poäng är, din syn på religion och en Gud verkar vara att man får hopp om något. Vilket jag anser är en väldigt naiv synvinkel, då en gud kan väldigt ofta bli något man förlitar sig på, något går fel och man blir helt förstörd att ens gud inte hjälpte. Det beror på hur troende man är.

Men det är ju inte som att troende förlitar sig på att gud gör direkta ingripanden. Som det där skämtet ur "Pursuit of Happyness":

"
A religious man is on top of a roof during a great flood. A man comes by in a boat and says "get in, get in!" The religous man replies, " no I have faith in God, he will grant me a miracle."

Later the water is up to his waist and another boat comes by and the guy tells him to get in again. He responds that he has faith in god and god will give him a miracle. With the water at about chest high, another boat comes to rescue him, but he turns down the offer again cause "God will grant him a miracle."

With the water at chin high, a helicopter throws down a ladder and they tell him to get in, mumbling with the water in his mouth, he again turns down the request for help for the faith of God. He arrives at the gates of heaven with broken faith and says to Peter, I thought God would grand me a miracle and I have been let down." St. Peter chuckles and responds, 'I don't know what you're complaining about, we sent you three boats and a helicopter.'
"

Gud gör sin grej på märkliga sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varken Gud eller moral existerar.

Moral är det som en kombination av religion och kunskapsmässig utveckling har gett oss.

Så den som säger sig följa moraliska lagar men är ateist är en hycklare.

Dock finns det både bra och dåliga val, värdesättning, kunskap och överlevnadsinstinkt för

att ta oss igenom livet.

Så det finns 2 sidor..

Verkligheten och naturliga urvalet vs. Gudarna och deras moral.

Är ej påläst, men skrev ner från min synvinkel. :P

Så om jag bestämmer mig för att alltid vara trevlig mot folk trots att jag inte bestämt det efter påverkan från religion så gör jag det ändå pga religion?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så om jag bestämmer mig för att alltid vara trevlig mot folk trots att jag inte bestämt det efter påverkan från religion så gör jag det ändå pga religion?

Då har du helt enkelt bestämt att du skall vara trevlig mot folk. Då är det ett av dina val,

kan vara både bra eller dåligt, för dig och alla andra.

edit: läste fel, ska ändra.

edit: nej det gjorde jag inte.

Redigerad av I lol
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då har du helt enkelt bestämt att du skall vara trevlig mot folk. Då är det ett av dina val,

kan vara både bra eller dåligt, för dig och alla andra.

edit: läste fel, ska ändra.

edit: nej det gjorde jag inte.

Ja..

Vad är det för ord jag söker här egentligen?

I varje fall. Allt verkar vara lite natt o dag för religösa. Antingen är man med dom eller mot dom. Varför inte bara acceptera att man inte KAN tro på samma saker som ni gör? Jag skulle aldrig säga till en religös att det han tror på är fel (även om vissa sekter kanske borde behandlas på det sättet) men man hör alltid ifrån religösa människor att man gör fel som inte tror på deras gud. Värst av allt blir det väl när religioner med samma gud men olika profeter börjar bråka och till slut blandar in folk som knappt vet något. Slutar alltid med att de dödar varandra för att "deras" gud är fel.

Undrar hur dessa människor tolkar bibeln o koranen o allt vad det heter. Det lilla jag läst och hört handlar om att vi ska älska och acceptera våra medmänniskor samt att "Gud" förlåter allt och alla. Dessutom så kan vi synda hur mycket vi vill då Jesus hängde på korset för våra synder om man vill tro på sånt.

Men att sitta o säga att folk kommer till helvetet för att de syndar och har sig är ju bara larvigt då det inte är möjligt iom att alla synder förlåts.

Och religion är bara påhitt så jag hamnar lite ifrån ämnet här.

Men i varje fall. Att säga att någon är hycklare för att man väljer att leva moraliskt korrekt (typ påhittat) för att moral är något som har ursprung i religion känns bra fel. Moral kan ha sitt ursprung i din röv om det vill, jag blir inte mer kristen för det!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men att sitta o säga att folk kommer till helvetet för att de syndar och har sig är ju bara larvigt då det inte är möjligt iom att alla synder förlåts.

Alla synder förlåts inte. Det är bara om du "i hjärtat" ångrar det du gjort och accepterar Jesus Kristus i ditt hjärta som du kan få hans förlåtelse. Detta som du säger läst i bibeln är antagligen det nya testamentet där allting är PvE-server alá carebear medans det gamla testamentet är mycket hårdare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men i varje fall. Att säga att någon är hycklare för att man väljer att leva moraliskt korrekt (typ påhittat) för att moral är något som har ursprung i religion känns bra fel. Moral kan ha sitt ursprung i din röv om det vill, jag blir inte mer kristen för det!

Vad jag försöker säga är att moral är lika påhittad som religoner och levnadsfilosofier.

I vissa religioner/filosofier är det rätt att döda någon om *blabla*.

Skalar man av moral-delen med rätt och fel där, så återstår "är det bättre att döda eller någonting annat",

precis som det skall vara här på jorden om aldrig någon religon skulle ha existerat.

Så är man Ateist när man följer värderingar från en religion?

Du kan fundera på enligt vem saker och ting är rätt och fel, du kommer själv

tro att det är enligt dig saker är rätt och fel, fast i själva verket har du blivit

uppfödd och upplärd med att massor av saker är rätt och fel.

När jag gör någonting "ovanligt" tänker jag inte på om det är rätt och fel,

jag tänker på om följderna är positiva eller negativa.

En stor skillnad här är att det som är "rätt" kan ha negativa följder.

Redigerad av I lol
Länk till kommentar
Dela på andra sidor