Jump to content

Forskarens Kreationism och konspirationer-tråd

Forskare
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 770
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

• John Lennon

/ Boom

John Lennon tillkännagav väl aldrig att han var ateist, eller? Vissa påstår att låtar som t.e.x "God" inte ska tolkas som att det inte finns någon gud utan att begreppet 'gud' är upp till var och en att bestämma och forma. Däremot så har det spekulerats i att han i sånger som Imagine och just God försökte få fram att religion inte ska få stå i vägen för hur vi själv vill forma våra liv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hitler, alla berömda ärke-ateister, var det människor att se upp till?

According to historian Richard Steigmann-Gall, much is known about Hitler's views on religion through Hitler's book, Mein Kampf. In Mein Kampf, Hitler wrote neither as an atheist, nor an agnostic, nor as a believer in a remote, rationalist divinity; instead he expressed his belief in one providential, active, deity:

"What we must fight for is to safeguard the existence and the reproduction of our race...so that our people may mature for the fulfillment of the mission allotted it by the creator of the universe...Peoples that bastardize themselves, or let themselves be bastardized, sin against the will of eternal Providence."

Elsewhere in Mein Kampf Hitler speaks of the "creator of the universe" and "eternal Providence." He also states his belief that the Aryan race was created by God, and that it would be a sin to dilute it through racial intermixing. Hitler writes:

"The folkish-minded man, in particular, has the sacred duty, each in his own denomination, of making people stop just talking superficially of God's will, and actually fulfill God's will, and not let God's w0rd be desecrated. For God's will gave men their form, their essence and their abilities. Anyone who destroys His work is declaring war on the Lord's creation, the divine will."

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl snarare som agitator, ateist-profet och gudsförnekare man ser upp till honom, än hans über-leeta biolog-skills?

Mm, true.

Stalin, Pol Pot och Mao Zedong är ändå personer som jag inte ser upp till för att de var ateister, utan för de var diktatorer/ledare som bland annat låg bakom bland annat folkmord. Gjorde de dessa saker p.g.a. att de var Ateister? Ytterst tveksamt.

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mm, true.

Stalin, Pol Pot och Mao Zedong är ändå personer som jag inte ser upp till för att de var ateister, utan för de var diktatorer/ledare som bland annat låg bakom bland annat folkmord. Gjorde de dessa saker p.g.a. att de var Ateister? Ytterst tveksamt.

Utan en gudlös värlsbild hade de knappast gjort vad de gjorde...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Några mindre krig på jorden kanske.

dum skalle, som om människan ändå inte skulla bråka. Skyll inte på religionen, skyll på den egna viljan. Det är därför vi bråkar, inte för religionen. nog för att många bråkar pga religionen, men de skulle bråka ändå.

se det som om mänskligheten ha adhd och så börjar mänskligheten brkåa om ett bananskal, då är det adhdns fel inte bananskalets.

jag tycker att religion är bra, för vad ska människan annars älska än någonting upphöjt? människan är ju korkad, vi gör bara fel, då menar jag inte att vi förstör världen, utan oss själva. moral och etik och så. däremot finns religionen där för oss att älska. och det är vad människan ska göra. läs pascal. jag tycker oxå att människan har skapat gud men det kvittar.

så jag är emot ateismen jag tror inte på den. den är dålig för människan.

men jag tror inte att man inte är hopp full om man är ateism, men jag tror att man inte är lika spirituell och så. Ateism ochm matemaik och sånt är fel tycker jag. det är emot kärlek.

Redigerad av akko
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Utan en gudlös värlsbild hade de knappast gjort vad de gjorde...

Joho då. De gjorde det ju knappast för att det inte finns någon gud. Det gjorde det för att de ville.

dum skalle, som om människan ändå inte skulla bråka. Skyll inte på religionen, skyll på den egna viljan. Det är därför vi bråkar, inte för religionen. nog för att många bråkar pga religionen, men de skulle bråka ändå.

så jag är emot ateismen jag tror inte på den. den är dålig för människan.

tihi.

Han skrev ju dock att det skulle vara några färre krig. Vilket säkert skulle kunna stämma eftersom att det finns ett fåtal krig som utkämpas pga att det är folk med olika religon som vill olika saker.

Hela idén med att ifrågasätta ateism är väl ganska dum redan från början annars. De som är det skiter i att de är det allt som oftast.

Själv är jag väl inte fullt ateist. Men jag tror inte på Gud. Jag sitter mest o hoppas att allt inte bara tar slut när jag dör. Men det känns som att det gör det.

Näe ateismen skänker nog inget gott till människan. Men o andra sidan är det inte meningen med hela ateismgrejen heller. Vissa religioner skänker däremot ilska till världen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det dåligt för människan att inte följa "lagar" som någon allsmäktig "gud" har hittat på?

Förklara!

det kan inte finnas en allsmäktig gud, så jag kan inte svara på den frågan. men det finns moral! Och jag tror attmäniskan mår bra av bra moral det för människan framåt. och etik. moral och etik. Mend et har ingenting med gud att göra riktigt för gud är till för att älska Gud dömer inte han kann inte dömma. Det finns inge allsmäktig Gud. jagorkar inte förklara men titta upp det på Internet, det heter teodicé problemet

Jaha, så om det vart kristna hade ingenting hänt?

klart det hade men det säger inte att det var bra att de inte var kristna. De skulle kriga oavsett de krigar bara av olika anledningar, det är människan det är fel på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

det kan inte finnas en allsmäktig gud, så jag kan inte svara på den frågan. men det finns moral! Och jag tror attmäniskan mår bra av bra moral det för människan framåt. och etik. moral och etik. Mend et har ingenting med gud att göra riktigt för gud är till för att älska Gud dömer inte han kann inte dömma. Det finns inge allsmäktig Gud. jagorkar inte förklara men titta upp det på Internet, det heter teodicé problemet

Moral verkar inte finnas när en man går in i en byggnad iförd i ett bälte av explosiva ämnen och spränger sig för sin Gud.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor