Forskare Skrivet 16 januari, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 16 januari, 2010 Så, du påstår att big bang inte hände, och att Gud istället skapade tid och rum. Är speciellt intresserad av hur Gud skapade tiden. Han måste ju ha existerat innan han skapade tiden. Men innan finns ju inte, om inte tid finns. Så var fick han tid åt att skapa tid? Eftersom skapandet av universum inkluderade den RELATIVA RUMTIDEN***, så måste Orsaken/Skaparen av nödvändighet ha befunnit sig i den ABSOLUTA RUMTIDEN, dvs i den andliga dimensionen, i den eviga andliga världen, innan Han skapade vårt materiella universum! Den absoluta andliga världen (Guds framsida) är den reella världen och utgör källan, grunden, till vår relativa materiella värld (Guds baksida), som är en virtuell, illusorisk drömvärld! På samma sätt som vare sig mörker eller kyla har någon reell oberoende existens, utan bara är frånvaron av ljus och värme, deras referenspunkter, så är det materiella frånvaron av det andliga! På samma sätt som Solen är referenspunkt för ljus och mörker, så är Gud referenspunkt för godhet och ondska! Det absoluta utgör alltid referenspunkten, medan det relativa är relaterat till, beroende av, det absoluta. Om inte den absoluta Godheten (Gud) skulle existera, så skulle inte heller den materiella världens relativa dualism, godhet och ondska, existera! Ondska orsakar vi oss själva genom att vända Gud ryggen, på samma sätt som vi skapar vår egen skugga, vårt mörker, genom att vända ryggen mot Solen! Detta innebär att Orsaken till universum nödvändigtvis måste vara EVIG****, eftersom Han inte är bunden eller påverkad av vår temporära relativa rumtid, som Han ju själv har skapat! Att Gud är evig, innebär ju naturligtvis att Han har existerat i all evighet, utan att någonsin ha skapats, eftersom vår temporära relativa rumtid inte existerar i den andliga världen. Där råder nämligen en EVIG NUTID, där inget föds, åldras eller dör! Även vi själar, minigudar, är eviga till vårt väsen! Att fråga vem som skapade Skaparen, är lika ologiskt som att fråga vem som vann över Vinnaren! Eftersom Gud även skapade Tiden, så kan Han själv givetvis inte vara skapad av någon annan, eftersom skapelser endast sker här i den tidsbundna materiella världen! Två anledningar till att det inte gäller för big bang: Om man använder den big bang-modell där tid och rum ("allt") började existera, så finns det ju inga påståenden om att någonting fanns innan, tvärtom brukar man väl säga att det är meningslöst att prata om "innan big bang". Om man använder en annan modell, den som inkluderar parallella universum, så betyder det att vårat universum ligger i en högre dimension som i sin tur har sin egen tid. Det tillåter underuniversum att skapas med sin egen tid. Så när vårt universum skapades började alltså bara vårt universums tid. Men finns Gud med i bilden, krävs det att han på något sätt existerade "innan tiden", vilket är omöjligt. Men kausalitetslagen, lagen om orsak och verkan, säger ju att ingenting kan kan komma från tomma intet, utan allting mådte ha en orsak, så vad/vem orsakade rumtidens och energins tillblivelse? Gud existerar i den eviga absoluta andliga dimensionen, som inte står under vår relativa rumtid, utan där råder den absoluta rumtiden, som är grunden till vår relativa rumtid! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Patrik Skrivet 16 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 16 januari, 2010 ... Så du menar att Gud alltid existerat, i en andlig dimension som i sin tur alltid existerat? Som sagt, finns olika modeller på big bang. Finns ingen mening att fråga vad som orsakade big bang när man diskuterar just den modellen. Om du frågar mig skulle jag säga att big bang var en händelse i ett evigt kretslopp av energi. Om Gud kan vara evig kan ju universum också vara det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
samuelszon Skrivet 16 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 16 januari, 2010 (redigerad) Fan Forskaren, du verkar har svar på allt. Dina argument är jävligt intressanta att läsa, och jag har hittills inte kunnat se något jag kan sätta mig emot. Men är alla på jorden överens om att all existens har att göra med antigen a) vetenskap eller b) Gud? För mig som inte är så insatt, vilka mer _rimliga_ och _vetenskapligt bevisade_ argument finns det för en vetenskaplig, "naturlig" uppkomst av universum? Och uppenbarligen verkade stenargumentet _vara_ ett ganska bra argument, tills det krossades; vilka andra svårknäckta nötter finns det för de religiösa? Och hur fan kunde lärarna i lågstadiet och fan egentligen i hela skolan säga att "det var så bara" när man frågade HUR FAN universum kom till genom "en explosion lika stor som en ärta" (hör man inte hur absurt det låter)? Redigerad 16 januari, 2010 av samuelszon Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Forskare Skrivet 16 januari, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 16 januari, 2010 (redigerad) Så du menar att Gud alltid existerat, i en andlig dimension som i sin tur alltid existerat? Som sagt, finns olika modeller på big bang. Finns ingen mening att fråga vad som orsakade big bang när man diskuterar just den modellen. Om du frågar mig skulle jag säga att big bang var en händelse i ett evigt kretslopp av energi. Om Gud kan vara evig kan ju universum också vara det. Givetvis har Gud och vi själar, minigudar, existerat i all evighet! Vi består ju av den medvetna levande andliga energin (oföränderlig), som inte har någon början eller slut! Våra materiella kroppar som vi lever i, som vi bebor, består av den omedvetna livlösa materiella energin (föränderlig). Vi själar är ODÖDLIGA, eftersom vi är evighetsvarelser! Universum evig? Det håller inte ens våra vetenskapsmän med om, eftersom de säger att universum är 13,7 miljarder år gammal... Redigerad 16 januari, 2010 av Forskare Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 16 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 16 januari, 2010 Okej nu vill jag faktiskt hålla med på påståendet om att vi människor alltid existerat. Jag menar, nånting i kroppen måste ju få oss att vara oss eller hur? Vi kan ju inte direkt vara ETT enda exemplar, kroppen kanske, men det som gör att vi bara kan styra våran egna kroppar måste vara unikt. Eller så är det bara jag som har en väldigt konstig tankebana! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Forskare Skrivet 16 januari, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 16 januari, 2010 (redigerad) . VARFÖR VILL INTE ATEISTER TRO PÅ GUD? VAR KLÄMMER SKON EGENTLIGEN? Ja, kära vänner, hur kommer det sig att ateister är så kallhamrade och hatiska när det kommer till Guds existens och Hans skapande av universum? Vad är det som driver Gudlösa ateister till deras oresonliga vrede och förnuftsvidriga avståndstagande mot vår kära älskade Skapare? Vad är det egentligen som ligger bakom deras brist att inse det mest uppenbara och självklara i tillvaron, att det är Gud, vår evige Skapare, som designat och konstruerat universum, och som är vår bäste vän? Förresten, hur kommer det sig att ateister kan hata Gud så mycket, samtidigt som de säger sig tro att Han överhuvudtaget inte existerar...? Varför hysa negativa tankar och känslor mot någon som man ändå inte tror existerar? Med tanke på att det finns så många ateister som ihärdigt debatterar emot Guds existens, och på alla sätt försöker få människor att glömma Gud, så innebär ju det att även ateister innerst inne inser Guds existens, varför annars debattera kring Hans existens/icke-existens? Verkar ju helflummigt... Redigerad 17 januari, 2010 av Forskare Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 16 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 16 januari, 2010 (redigerad) För att vi tror inte att det finns någon skapare, ditt sågspån. Hur tror du vi kan hata din gud när vi inte tror på dess existens? Edit: För att klargöra; om det är något hat inblandat är det hat för er religiösa eller tanken att det skulle finnas en skapare och det skit religion inneburit genom historien. Observera att jag generaliserar och inget som nämndes nu nödvändigtvis representerar min åsikt. Redigerad 17 januari, 2010 av Curly Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 16 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 16 januari, 2010 Det finns 2 sorters människor. Dom nyfikna och dom som inte vill veta. Dom nyfikna är dessa religiösa/kristna/troende som är nyfiken på vad vi gör här och har därför vänt sig till denna s.k "Gud" Dom som inte vill veta behövs ingen förklaring till, även känd som ateister. Jag är ateist, och jag anser att tron på en högre makt är hel töntigt! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 16 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 16 januari, 2010 (redigerad) Det finns 2 sorters människor. Dom nyfikna och dom som inte vill veta. Dom nyfikna är dessa religiösa/kristna/troende som är nyfiken på vad vi gör här och har därför vänt sig till denna s.k "Gud" Dom som inte vill veta behövs ingen förklaring till, även känd som ateister. Jag är ateist, och jag anser att tron på en högre makt är hel töntigt! Hey! Nu fick du ju alla Ateister att låta som slackers. Jag tror bestämt att man kan vända på det där! De nyfikna är de som forskar och vill hitta bevis på hur det egentligen gick till. De som inte vill veta godtar bibeln och ser den som total sanning. Ingetdera är enligt mig en bra beskrivning på hela grupperna, men det du skrev kändes tokigt! Redigerad 16 januari, 2010 av Mathias Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Forskare Skrivet 16 januari, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 16 januari, 2010 För att vi tror inte att det finns någon skapare, ditt sågspån. Hur tror du vi kan hata din gud när vi inte tror på dess existens? Och *varför* tror du inte på vår Skapare? Är det för att du inte *vill* tro, eller? Med tanke på att det finns så många ateister som debatterar emot Guds existens, och på alla sätt försöker få människor att glömma tanken på Gud, så betyder ju det att även ateister innerst inne inser Guds existens, varför annars debattera så mycket kring Hans existens/icke-existens...? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 17 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 17 januari, 2010 Och *varför* tror du inte på vår Skapare? Är det för att du inte *vill* tro, eller? Med tanke på att det finns så många ateister som debatterar emot Guds existens, och på alla sätt försöker få människor att glömma tanken på Gud, så betyder ju det att även ateister innerst inne inser Guds existens, varför annars debattera så mycket kring Hans existens/icke-existens...? Med tanke på att det finns så många troende som debatterar för Guds existens, och på alla sätt försöker få människor att intressera sig för Gud, så betyder ju det att även troende innerst inne inser att Guds existens inte är helt säker, varför annars debattera så mycket kring hans existens/icke-existens..? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Forskare Skrivet 17 januari, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 17 januari, 2010 Det finns 2 sorters människor. Dom nyfikna och dom som inte vill veta. Dom nyfikna är dessa religiösa/kristna/troende som är nyfiken på vad vi gör här och har därför vänt sig till denna s.k "Gud" Dom som inte vill veta behövs ingen förklaring till, även känd som ateister. Jag är ateist, och jag anser att tron på en högre makt är hel töntigt! Du vill inte veta Ursprunget till universum? Då är du alltså samtidigt emot CERN och LHC som försöker ta reda på universums skapelse? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 17 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 17 januari, 2010 Och *varför* tror du inte på vår Skapare? Är det för att du inte *vill* tro, eller? Du gillar ordlekar? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Forskare Skrivet 17 januari, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 17 januari, 2010 Med tanke på att det finns så många troende som debatterar för Guds existens, och på alla sätt försöker få människor att intressera sig för Gud, så betyder ju det att även troende innerst inne inser att Guds existens inte är helt säker, varför annars debattera så mycket kring hans existens/icke-existens..? Predikanter innerst inne inser att Guds existens inte är helt säker? Tvärtom! Då skulle man ju inte vara så uppfylld av Guds Ande att man entusiastiskt gick omkring och predikade om Honom... Du gillar ordlekar? Jag gillar filosofiska diskussioner! Ateister vill helt enkelt inte tro på vår Skapares existens... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 17 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 17 januari, 2010 Gud existerar självklart... i religiösa personers hjärnor. Det är uppfattningen jag har och ser det inte som alls motsägelsefullt att diskutera Gud med den utgångspunkten. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 17 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 17 januari, 2010 - Do you believe in unicorns? - ... No. - Why? - Because unicorns are fairytales and there hasn't been proven that there is one. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 17 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 17 januari, 2010 (redigerad) När nästan hela sin släkt dör innan man ens fyllt 10, en morbror som både slår dig och använder dig som skydd i knarklanging, en far som inte bryr sig och lär en helt fel saker i livet, mobbad igenom hela yngre åren av sitt liv, slagsmål var och varannan dag, att ha en till flera diagnoser med mentala fel - är nog med bevis för mig att det inte finns någon gud. Säg vad du vill, en sådan olyckostreak med grejor händer inte. EDIT: Jävlar vad det där kom ut i en "ooh, tyck synd om mig"-väg. Vilket det inte är menat, jag gör bara en poäng. Redigerad 17 januari, 2010 av Mordos Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 17 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 17 januari, 2010 När nästan hela sin släkt dör innan man ens fyllt 10, en morbror som både slår dig och använder dig som skydd i knarklanging, en far som inte bryr sig och lär en helt fel saker i livet, mobbad igenom hela yngre åren av sitt liv, slagsmål var och varannan dag, att ha en till flera diagnoser med mentala fel - är nog med bevis för mig att det inte finns någon gud. Säg vad du vill, en sådan olyckostreak med grejor händer inte. EDIT: Jävlar vad det där kom ut i en "ooh, tyck synd om mig"-väg. Vilket det inte är menat, jag gör bara en poäng. Det lät nog som det var tänkt! Så oroa dig inte Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Joe Dirt Skrivet 17 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 17 januari, 2010 - Do you believe in unicorns? - ... No. - Why? - Because unicorns are fairytales and there hasn't been proven that there is one. Det där är vad jag kallar en bra förklaring! Det är ju sant också Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 17 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 17 januari, 2010 Du vill inte veta Ursprunget till universum? Då är du alltså samtidigt emot CERN och LHC som försöker ta reda på universums skapelse? Nope varför skulle jag vilja? Jag lever mitt liv och jag är glad över det. Tack var detta behöver jag inte bekymras över frågor såsom "Hur skapades universum?" "när dör universum?" "Hur följer jag guds ord på rätt sätt" Och nej, jag är inte emot forskningen mot det. Människan får väl forska i det så mycket dom vill så länge jag inte blir drabbad av det right? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts