Jump to content

Forskarens Kreationism och konspirationer-tråd

Forskare
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 770
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Jag tycker inte att det är ett problem att vara religiös och samtidigt "tro" (dåligt ord) på bing bang eller evolution. Jag vill påstå att de flesta kristna (och många andra religioners utövare) i i-länderna accepterar dessa grundläggande vetenskapliga teorier men förstås är det de som syns och hörs minst... De religiösa, oavsett religion, som använder sina religioner till att försöka förklara och "bevisa" naturvetenskapliga fenomen har missförstått allt. Det har aldrig varit religionernas roll att förklara sådana fenomen. De religiösa skapelsemyterna handlar inte om sanningar; de är historier om skapande och återskapande. Ta flodmyten som exempel, en myt som återfinns i olika former i många religioners skapelseberättelser. Skaparen skapar världen, Skaparen sänder en flodvåg över världen, världen förstörs, världen uppstår igen. Myterna är en spegling av människan och hennes liv och naturens kretslopp, människans kamp i tillvaron och hennes mödor under tidens tand. Vi föds, vi älskar, vi får barn, vi blir gamla, vi dör - nya generationer tar över och livet består. Myterna uppfyller ett psykologiskt och andligt behov hos människan att hitta en tillstymmelse av mening i en obegriplig verklighet. Att försöka göra myter till vetenskap eller vetenskap till myter är en förolämpning mot myterna, en förolämpning mot religion och en förolämpning mot vetenskapen.

För att citera domare Snyder i mitt favorit-Simpsons-avsnitt "Lisa the Skeptic" (s09e08):

"As for Science versus Religion, I'm issuing a restraining order. Religion must stay 500 yards from Science at all times."

Resonemanget är precis lika ologiskt som att det finns någon som styr över mig och vakar över mig.

Nu tar jag inte ställning till frågan som sådan men ditt resonemang bygger likväl på felaktiga premisser. Hmm, hur ska jag förklara det här... Allsmäktighet innebär inte att det är möjligt att utföra logiskt omöjliga handlingar eftersom en logiskt omöjlig handling inte är möjlig. Inte ens en allsmäktig varelse kan skapa en femhörnig triangel eftersom en femhörnig triangel inte är en triangel. En papegoja kan inte vara en en silverdildo. En kyckling-taco kan inte vara en växellåda i en Toyota Camry -89. På samma sätt kan den judeokristna guden (den enda gudom som jag känner att jag har tillräckligt mycket kunskap att uttala mig om) inte skapa en sten som han inte kan lyfta eftersom en dylik sten inte kan existera.

Nåväl, det där "argumentet" har diskuterats hur mycket som helst av mycket större tänkare än mig. Just google it.

Här är en liten summering till att börja med.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan Gud, utan att expandera sig i två skilda separata skepnader, skapa en så tung sten så att han själv inte kan lyfta den?

Vad du än svarar så mynnar det ut i att Gud inte är allsmäktig.

Gud kan göra precis vad Han vill...annars vore Han ju inte Gud!

Vill han lyfta den så klarar Han av att lyfta den, vill Han inte lyfta den, så klarar Han inte av att lyfta den! :naughty:

Allt hänger på hans söta vilja... :>

Faktiskt inte. Något som är oändligt tungt måste även ha oändlig massa och i och med det ha en oändlig gravitation, alltså kommer Gud inte kunna lyfta stenen eftersom han kommer stå på den ungefär som vi står på jorden.

Finns ingenting som är oändligt här i den materiella världen...

Bara den andliga världen som är oändlig... :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vill han lyfta den så klarar Han av att lyfta den, vill Han inte lyfta den, så klarar Han inte av att lyfta den! :naughty:

Nu jävlar tar jag tillfället i akt!

Forskare: Är jordbävningen i Haiti Guds straff för att Haitierna bildade en pakt med Satan för att bli av med fransmännen?

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet jag att du är sarkastisk men om vi utgår från att Gud inte står utanför de fysikaliska lagarna så kommer han inte, trots oändlig styrka, kunna lyfta ett oändligt tungt objekt. Möjligtvis skjuta iväg sig från det.

Gud är inte underkastad eller bunden av de lagar Han har skapat!

Gud är för evigt FRI från alla lagar, annars skulle han ju inte vara Gud! :>

Det är lite irriterande och beklagligt att TS försöker få det till att teism är oförenligt med "tro" på Big Bang och evolution. Vad forskar du i förresten Forskaren? Har du ens en examen i något?

Det där är ett ologiskt resonemang som utgår från att det är möjligt att bryta mot logikens lagar.

Kommer du att svara på det här inlägget, Zcruwen? Svara JA eller NEJ.

Teism går ju ut på att det var Gud som skapade universum och livsformerna, medan Big Bluff och emolutionen går ut på att det var tomma intet och livlösa kemikalier som skapade universum o livsformerna...go figure... :naughty:

F.ö var inte big bang någon explosion, utan en expansion av rum och tid från en singularitet.

1. Big Bang var inte någonting, för det har ju inte ens hänt! :angry:

2. Vad orsakade expansionen? :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu jävlar tar jag tillfället i akt!

Forskare: Är jordbävningen i Haiti Guds straff för att Haitierna bildade en pakt med Satan för att bli av med fransmännen?

Guds straff?

Gud har annat att göra än att hålla på och straffa de levande varelserna...det är vi själva som är orsak till både gott och ont som vi drabbas av...karmalagen...som man sår får man skörda! :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Guds straff?

Gud har annat att göra än att hålla på och straffa de levande varelserna...det är vi själva som är orsak till både gott och ont som vi drabbas av...karmalagen...som man sår får man skörda! :naughty:

Men Jesus skonade ju människan genom att ta det straff som var menat för oss! Han plågades under Pontius Pilatus, blev piskad och misshandlad, allt för att vi människor skulle slippa Guds vrede! Hur förklarar du det?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. Jo. Värsta feta smällen vare!

2. Din morsas fis. Faktiskt. :>

Jag är nog väldigt trött så det här kändes bra för tån!

1. Herrelösa hokuspokus-smällar skapar bara KAOS och FÖRINTELSE, inte den fantastiska ordning och balans som finns i universum...

2. Morsans fis?

Men enligt dig så fanns det väl inget liv vid universums skapelse?

Enligt dig uppstod väl livet hokuspokus ur livlösa kemikalier? :naughty:

Men Jesus skonade ju människan genom att ta det straff som var menat för oss! Han plågades under Pontius Pilatus, blev piskad och misshandlad, allt för att vi människor skulle slippa Guds vrede! Hur förklarar du det?

1. Jag är inte kristen!

2. Det skulle innebära att såna som Hitler skulle komma till Himmelriket, även om han gasade ihjäl 6 miljoner judar...SJUKT!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan Gud uppfinna något som är så komplicerat att han själv inte kan skapa det?

Om ja: inte allsmäktig, om nej: inte allvetande

Alla dessa egenskaper som allsmäktig, allvetande osv är logiskt omöjliga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. Herrelösa hokuspokus-smällar skapar bara KAOS och FÖRINTELSE, inte den fantastiska ordning och balans som finns i universum...

2. Morsans fis?

Men enligt dig så fanns det väl inget liv vid universums skapelse?

Enligt dig uppstod väl livet hokuspokus ur livlösa kemikalier? :naughty:

1. Kallar du det här ordning o balans? oj oj oj..

2. Japp!

Det fanns inget annat än liv vid universums skapelse. Det var nämligen så att tre daggmaskar va det enda som fanns i början. För så står skrivet... Ja här helt enkelt.

Ja om du hittar kemikalier som lever vore nog någon ganska intresserad av det :>

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla tillbaka några sidor, vi har varit över den här frågan redan, den är bara en lek med ord och bevisar inget. Det finns bättre sätt att såga religion på. :naughty:

Edit: Eller scrolla bara upp och se Umbertos post.

Edit2:

Förlåt men på vilket sätt är det balans och ordning i universum? Allt som finns i universum flyter runt utan någon direkt symmetri, i olika klumpar och vissa är mer utspridda. Kometer och meteoriter kolliderar både med varandra och med olika planeter. Stenflisor flyger runt lite överallt tillsammans med dammoln och allt möjligt. På vilket sätt kan du kalla detta ordning? Det är ju fruktansvärt subjektivt och jag skulle kunna säga att ett akneutslag har en fantastisk ordning, och att det måste finnas någon intelligent designer som har placerat ut varje finne för att skapa ett så fantastiskt vackert mönster.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla tillbaka några sidor, vi har varit över den här frågan redan, den är bara en lek med ord och bevisar inget. Det finns bättre sätt att såga religion på. :naughty:

Kan visserligen förstå det svaret om det gäller 5-hörniga trianglar, men det jag sa senast tycker jag inte är en lek med ord.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Återigen, allting hänger på Hans söta vilja!

Vill Han så kan Han, vill Han inte så kan Han inte! :naughty:

Förresten, läs på lite här, t.o.m. ateister håller inte med i din "logik":

http://www.abarnett.demon.co.uk/atheism/rock.html

Kolla tillbaka några sidor, vi har varit över den här frågan redan, den är bara en lek med ord och bevisar inget. Det finns bättre sätt att såga religion på. :angry:

Edit2:

Förlåt men på vilket sätt är det balans och ordning i universum? Allt som finns i universum flyter runt utan någon direkt symmetri, i olika klumpar och vissa är mer utspridda. Kometer och meteoriter kolliderar både med varandra och med olika planeter. Stenflisor flyger runt lite överallt tillsammans med dammoln och allt möjligt. På vilket sätt kan du kalla detta ordning? Det är ju fruktansvärt subjektivt och jag skulle kunna säga att ett akneutslag har en fantastisk ordning, och att det måste finnas någon intelligent designer som har placerat ut varje finne för att skapa ett så fantastiskt vackert mönster.

Kosmos = Världsalltet som ett harmoniskt ordnat helt!

Kosmos är så långt från Kaos man kan komma...

Att man kan förutsäga på minuten att det sker en Total Månförmörkelse den 30:e oktober år 2050, klockan 04:50 svensk tid, bevisar ju att det är ordning och reda i universum...snacka om ORDNING! :>

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. Kallar du det här ordning o balans? oj oj oj..

2. Japp!

Det fanns inget annat än liv vid universums skapelse. Det var nämligen så att tre daggmaskar va det enda som fanns i början. För så står skrivet... Ja här helt enkelt.

Ja om du hittar kemikalier som lever vore nog någon ganska intresserad av det :naughty:

Men kan du sluta larva dig?

Har du ingenting att komma med, eller inte håller med Forskaren i vad han tycker och tänker, så skriv inte alls, du förstör ju bara diskussionerna som råder i den här tråden.

Troll eller ej så bringar ju Forskaren fram häftiga diskussioner som är intressanta att följa, till exempel för sådana som mig som inte är insatt i någon av sidorna och läser och tar in, så tyst med dig nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men kan du sluta larva dig?

Har du ingenting att komma med, eller inte håller med Forskaren i vad han tycker och tänker, så skriv inte alls, du förstör ju bara diskussionerna som råder i den här tråden.

Troll eller ej så bringar ju Forskaren fram häftiga diskussioner som är intressanta att följa, till exempel för sådana som mig som inte är insatt i någon av sidorna och läser och tar in, så tyst med dig nu.

Nej?

Dessutom larvar jag mig inte enbart. Jag ifrågasätter precis som Siana hur Forskare kan kalla det som råder nu för annat än totalt Kaos.

Får jag inte posta om jag inte håller med Forskare? Jaha men då håller jag mig borta då. Trodde det var sådant som ledde till diskussion dock. Inte att alla satt o höll med varandra hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kosmos = Världsalltet som ett harmoniskt ordnat helt!

Kosmos är så långt från Kaos man kan komma...

Att man kan förutsäga på minuten att det sker en Total Månförmörkelse den 30:e oktober år 2050, klockan 04:50 svensk tid, bevisar ju att det är ordning och reda i universum...snacka om ORDNING! :naughty:

Nja, det tyder snarare på förutsägbarhet och konsistens. Vissa saker i universum är konstanta och vissa saker är inte det, det bevisar absolut ingenting. Om ett äpple faller till marken ifrån ett träd så kan jag förutsäga att äpplet kommer att ligga kvar där (självklart en liknelse, så jag hoppas att ingen påpekar löjliga saker som att marken kanske lutar). Bara för att äpplet ligger kvar i "ordning och reda" betyder inte det att någon annan har lagt det där, äppelträdet klarade det lika bra som vilken intelligent varelse som helst.

---

Edit: Plaisir, att säga att Forskares mammas fis orsakade Big Bang-expansionen kan jag hålla med om är ett ganska löjligt sätt att visa sina åsikter på. :>

Patrik: Nja, om du kollar Umbertos länk är det på samma sätt bara frågan "kan Gud göra något han inte kan göra?". Gud kan inte uppfinna något som han själv inte kan tillverka eftersom något sådant inte kan existera, på samma sätt som en femkantig triangel inte kan existera.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Edit: Plaisir, att säga att Forskares mammas fis orsakade Big Bang-expansionen kan jag hålla med om är ett ganska löjligt sätt att visa sina åsikter på. :naughty:

Ja det är klart det är. Men (och nu kommer den där bilden som postades i humortråden ganska nyligen upp i mitt inre men det här är sanning) meningen med att posta strunt som svar på Forskares frågor osv var att det skulle bli som det blev. Han skrev en del grejer som blir väldigt konstigt bara för att någon annan besvarar den del av hans inlägg med ungefär lika mycket vett och eftertanke som han verkar ha när han postar saker som att "Det är väl självklart att Big Bang inte inträffat. Gud finns ju."

Någon som hänger med i vad min idé var?

jaja. I vilket fall som helst så fick jag själv iaf ut det jag ville ur det hela då jag haft svårt för att bestämma mig om jag ska ta Forskare på allvar och tro att han verkligen läst/lärt sig till allt det han skriver om. Nu verkar det snarare som att han är lite av ett överambitiöst troll som DOCK får igång vissa intressanta om än meningslösa diskussioner (med tanke på denna då ingen nu levande människa på något sätt kan veta varför universum finns. Om inte denna är väldigt självisk och vägrar dela med sig av sin upptäckt).

Så hädanefter tänker jag inte ta Forskare på allvar men kommer i alla fall lägga mig i diskussioner som uppstår kring hans trådar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste bara få fråga dig, Forskare. Vad försöker du få ut med dessa trådar? Jag förstår att du vill få fram debatt, eller "sprida dina visa ord till de Herrelösa" men, vad exakt TJÄNAR du på att neka allt och ta det argumentet, ta raka motsatsen och lägg in "Herren"-dit och "Herren"-hit.

En till fråga, tillbaka till stenar och whatever. Kan du beskriva, utan att använda "Om gud vill det, så kan han det" eller något i den stilen. "För att han är gud" funkar inte heller, och "Jesus älskar dig" är ett no-go. Beskriv HUR exakt Gud nu KAN lyfta denna sten, utan att använda något motargument som helt enkelt beskriver att det är Gud vi pratar om. En rimlig beskrivning är allt som behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En till fråga, tillbaka till stenar och whatever. Kan du beskriva, utan att använda "Om gud vill det, så kan han det" eller något i den stilen. "För att han är gud" funkar inte heller, och "Jesus älskar dig" är ett no-go. Beskriv HUR exakt Gud nu KAN lyfta denna sten, utan att använda något motargument som helt enkelt beskriver att det är Gud vi pratar om. En rimlig beskrivning är allt som behövs.

Det är väl argumentet i sig som är lite knepigt. Men det gör ju inget, det är ju inte det enda argument man har för att ifrågasätta guds existens. :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor