I lol Skrivet 10 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 januari, 2010 (redigerad) Så om det värkligen finns en kristen gud, varför började då hans "existens" tas seriöst för 1700 år sen? Universum är ett undantag i fysikens lagar, något som alltid har funnits, inte något som uppkommit från ingenting, samma gäller energi, energi byter bara former, finns säkert någon fler form än dem som människan känner till. Och när något har funnits så länge som vårt solsystem 13,7 miljarder år, så finns det ju alltid tid för en massa olika variationer av energiuppsättningar, och där säger det pang så har vi våra första levande organismer, som sprider sig, och enligt vart och vilka levnadsomständigheter deras väg leder dom så utvecklas dom. Så människan kan härstamma från samma "första" levande organismen som t.ex. spindlar. Skulle värkligen vara kul att se vilka som är våra nästa ättlingar, synd att man inte lever i några miljoner år Det måste av nödvändighet finnas en ursprunglig ORSAK, dvs Skapare av universum! Eftersom orsakskedjan logiskt inte kan fortsätta i all oändlighet, så måste det finnas en första Orsak/Skapare. Kausalitetslagen kräver en första Orsak till universums uppkomst, som logiskt måste stå utanför kausaliteten, dvs Gud, som är a-kausal, en extra-universell orsak med intra-universell verkan: Då måste det nödvändigtvis finnas en skapare av skaparen också, vilket bevisar pre- och post-oändlighetens existens. Och det som gör det möjligt att något oändligt kan existera är faktumet att tiden inte existerar heller, tiden mäts efter hur jorden roterar runt sin axel och solens axel och är därför inget annat fysiskt än rotation. Observera att jag talar om tiden överlag inte den biologiska klockan alla levande organismer har. Vad som orsakar rotationerna kan jag dock inte svara på eftersom jag inte kan mycket om rymden. Kan väl ta in lite av mitt religiösa språk på samma gång Hail Satan. Redigerad 10 januari, 2010 av I lol Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 10 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 januari, 2010 Så om det värkligen finns en kristen gud, varför började då hans "existens" tas seriöst för 1700 år sen? Haha ännu en Forskare-tråd... Han är väl Hare Krishna, en falang inom hinduismen och ej kristendom? Universum är ett undantag i fysikens lagar, något som alltid har funnits, inte något som uppkommit från ingenting, samma gäller energi, energi byter bara former, finns säkert någon fler form än dem som människan känner till. Och när något har funnits så länge som vårt solsystem 13,7 miljarder år, så finns det ju alltid tid för en massa olika variationer av energiuppsättningar, och där säger det pang så har vi våra första levande organismer, som sprider sig, och enligt vart och vilka levnadsomständigheter deras väg leder dom så utvecklas dom. Så människan kan härstamma från samma "första" levande organismen som t.ex. spindlar. Ja, evolutionsteorin. Den förklarar dock inte livets uppkomst. Skulle värkligen vara kul att se vilka som är våra nästa ättlingar, synd att man inte lever i några miljoner år Agree! *fick ont i huvudet* Då måste det nödvändigtvis finnas en skapare av skaparen också, vilket bevisar pre- och post-oändlighetens existens. Låter troligt. Och det som gör det möjligt att något oändligt kan existera är faktumet att tiden inte existerar heller, tiden mäts efter hur jorden roterar runt sin axel och solens axel och är därför inget annat fysiskt än rotation. Observera att jag talar om tiden överlag inte den biologiska klockan alla levande organismer har. Vad som orsakar rotationerna kan jag dock inte svara på eftersom jag inte kan mycket om rymden. Mjo, men tid och rum är väl en av dimensionerna? Det är ju endast filosofi och fysiska formler men tid existerar väl? Kan väl ta in lite av mitt religiösa språk på samma gång Hail Satan. Säg hej! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
I lol Skrivet 10 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 januari, 2010 (redigerad) Haha ännu en Forskare-tråd... Han är väl Hare Krishna, en falang inom hinduismen och ej kristendom? Mjo, men tid och rum är väl en av dimensionerna? Det är ju endast filosofi och fysiska formler men tid existerar väl? haha, får se vad han hittar på här näst Du har en poäng där, tänkte ta upp något med att tid egentligen är en jämförelse mellan 2 processer som är aktiva samtidigt, men det som fick mig att retrera var ordet "samtidigt" Utan "tid och rum" skulle det inte finnas någon möjlighet att någonting är aktivt samtidigt. Hehe Efter att ha läst litegrann här förstår jag ganska bra varför min hjärna höll på att brinna upp när jag funderade.. http://sv.wikipedia.org/wiki/Tid Redigerad 10 januari, 2010 av I lol Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 10 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 januari, 2010 haha, får se vad han hittar på här näst Du har en poäng där, tänkte ta upp något med att tid egentligen är en jemförelse mellan 2 processer som är aktiva samtidigt, men det som fick mig att retrera var ordet "samtidigt" Utan "tid och rum" skulle det inte finnas någon möjlighet att någonting är aktivt samtidigt. Hehe Efter att ha läst litegrann här förstår ganska bra varför min hjärna höll på att brinna upp när jag funderade.. http://sv.wikipedia.org/wiki/Tid Jag är så full så jag förstod inte ett ord av det du skrev... Najs låt hehe, nevah gonna give you up, nevah gonna let you down! Om nån moderator får för sig att varna mig för spam, mottager jag detta med ett: Är vi aktiva samtidigt? Är livet en konspiration? Finns Gud? Vi synns på andra sidan Östersjön! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 10 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 januari, 2010 Men de senaste decenniernas upptäckter inom kvantfysiken stipulerar att kausalitet, lagen om orsak och verkan, inte nödvändigtvis är en så självklar naturlag som intuitionen föreskriver den att vara. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Forskare Skrivet 10 januari, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 10 januari, 2010 Så om det värkligen finns en kristen gud, varför började då hans "existens" tas seriöst för 1700 år sen? Universum är ett undantag i fysikens lagar, något som alltid har funnits, inte något som uppkommit från ingenting, samma gäller energi, energi byter bara former, finns säkert någon fler form än dem som människan känner till. Och när något har funnits så länge som vårt solsystem 13,7 miljarder år, så finns det ju alltid tid för en massa olika variationer av energiuppsättningar, och där säger det pang så har vi våra första levande organismer, som sprider sig, och enligt vart och vilka levnadsomständigheter deras väg leder dom så utvecklas dom. Så människan kan härstamma från samma "första" levande organismen som t.ex. spindlar. Skulle värkligen vara kul att se vilka som är våra nästa ättlingar, synd att man inte lever i några miljoner år Då måste det nödvändigtvis finnas en skapare av skaparen också, vilket bevisar pre- och post-oändlighetens existens. Och det som gör det möjligt att något oändligt kan existera är faktumet att tiden inte existerar heller, tiden mäts efter hur jorden roterar runt sin axel och solens axel och är därför inget annat fysiskt än rotation. Observera att jag talar om tiden överlag inte den biologiska klockan alla levande organismer har. Vad som orsakar rotationerna kan jag dock inte svara på eftersom jag inte kan mycket om rymden. Kan väl ta in lite av mitt religiösa språk på samma gång Hail Satan. Om universum har funnits i all evighet, så blir ju det hela väldigt övernaturligt, eftersom man då ignorerar kausaliteten, vetenskapens adelsmärke! Dessutom...om vårt mteriella universum skulle ha funnits för evigt, så skulle vi aldrig kunna befinna oss i nutid, eftersom det skulle ta en oändlig tid att överhuvudtaget komma till nutid från dåtid! Utan en begynnelse kan inte tiden ta sig från dåtid till framtid, med tanke på att tiden inte kan ha någon gång, om den inte först har igångsatts! Universum kräver alltså en begynnelse, en början, för att tiden ska kunna passera från dåtid till framtid! Utan någon början, finns vare sig någon dåtid eller framtid, eftersom dåtid och framtid är relativa begrepp och därmed beroende av en starttid! Skapare av Skaparen? Inte alls, eftersom det var vår evige Skapare som skapade vår relativa rumtid! Vår Skapare är inte bunden av rumtiden, eftersom Han står bortom den, i den eviga andliga dimensionen! [ Men de senaste decenniernas upptäckter inom kvantfysiken stipulerar att kausalitet, lagen om orsak och verkan, inte nödvändigtvis är en så självklar naturlag som intuitionen föreskriver den att vara. Även kvantfluktuationer måste ha en orsak, bara det att vi med våra instrument inte förstår orsaken! Allting här i den materiella världen har en orsak! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 10 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 januari, 2010 Även kvantfluktuationer måste ha en orsak, bara det att vi med våra instrument inte förstår orsaken! Allting här i den materiella världen har en orsak! Jag håller med om att det intuitivt känns så, men - hur vet du det? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 10 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 januari, 2010 Kom med lite egna åsikter är du snäll... http://blogg.aftonbladet.se/snilleblixten/...eligiosas-gud-1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 10 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 januari, 2010 Kom med lite egna åsikter är du snäll... http://blogg.aftonbladet.se/snilleblixten/...eligiosas-gud-1 Det är han.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Wu Zi Mu Skrivet 10 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 januari, 2010 Vår Skapare är inte bunden av rumtiden, eftersom Han står bortom den, i den eviga andliga dimensionen! Är inte bara det ganska sjukt övernaturligt? En liten gubbe som sitter och styr över hela vårat universum? Vilken haxor Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Forskare Skrivet 10 januari, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 10 januari, 2010 Jag håller med om att det intuitivt känns så, men - hur vet du det? Därför att den här materiella världen styrs av Lagen om Orsak och Verkan! Är inte bara det ganska sjukt övernaturligt? En liten gubbe som sitter och styr över hela vårat universum? Vilken haxor Liten gubbe? Gud är vare sig liten eller gammal! Gud är Allsmäktig, Allestädes närvarande, Allvetande, Absolut God och Allseende! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 10 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 januari, 2010 Därför att den här materiella världen styrs av Lagen om Orsak och Verkan! Det är fortfarande bara ett påstående, inte en förklaring eller bevis. "Jorden är platt för att jorden är platt!" Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 10 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 januari, 2010 Gud är Allsmäktig, Allestädes närvarande, Allvetande, Absolut God och Allseende! Kan då gud skapa en sten som är så stor att han inte själv klarar av att lyfta den? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 10 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 januari, 2010 Kan då gud skapa en sten som är så stor att han inte själv klarar av att lyfta den? Den poffade ju bara fram ur tomma intet Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Forskare Skrivet 10 januari, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 10 januari, 2010 Kan då gud skapa en sten som är så stor att han inte själv klarar av att lyfta den? Gud är så pass Allsmäktig att Han kan expandera Sig i två skilda separata skepnader, där Han i den ena lyfter stenen och där Han i den andra inte lyfter stenen... Dessutom, eftersom Gud är oändligt stark, så skulle det vara en baggis för Honom att lyfta oändligt tunga stenar om de nu existerade... Om jag ber dig rita en fyrkantig triangel, vad gör du? Tar fram pennan och ritar en? Nej, du skulle tycka att jag är knäpp som ens ber dig göra det, eftersom en triangel per definition har tre sidor, inte fyra. Att du inte kan rita en "fyrkantig triangel" säger inget om din förmåga att rita trianglar (eller fyrkanter), eftersom "fyrkantig triangel" är ett nonsens-uttryck jag skapat genom att sätta ihop två ord. "En sten som är så stor att ingen kan lyfta den" är på samma sätt ett nonsens-uttryck, eftersom en sten per definition är ett föremål som har en viss utsträckning i rummet och en viss tyngd, och som alltså alltid kan lyftas (förutsatt att man är tillräckligt stark). Att prata om en "olyftbar sten" är lika mycket nonsens som en "fyrkantig triangel". "Argumentet" är alltså inte ett argument mot Gud eller hans allsmäktighet, utan bara en lek med ord. Det är en logisk motsägelse, som i sig är rätt skojig, men det håller inte som argument. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 10 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 januari, 2010 Gud är så pass Allsmäktig att Han kan expandera Sig i två skilda separata skepnader, där Han i den ena lyfter stenen och där Han i den andra inte lyfter stenen... Dessutom, eftersom Gud är oändligt stark, så skulle det vara en baggis för Honom att lyfta oändligt tunga stenar om de nu existerade... Om jag ber dig rita en fyrkantig triangel, vad gör du? Tar fram pennan och ritar en? Nej, du skulle tycka att jag är knäpp som ens ber dig göra det, eftersom en triangel per definition har tre sidor, inte fyra. Att du inte kan rita en "fyrkantig triangel" säger inget om din förmåga att rita trianglar (eller fyrkanter), eftersom "fyrkantig triangel" är ett nonsens-uttryck jag skapat genom att sätta ihop två ord. "En sten som är så stor att ingen kan lyfta den" är på samma sätt ett nonsens-uttryck, eftersom en sten per definition är ett föremål som har en viss utsträckning i rummet och en viss tyngd, och som alltså alltid kan lyftas (förutsatt att man är tillräckligt stark). Att prata om en "olyftbar sten" är lika mycket nonsens som en "fyrkantig triangel". "Argumentet" är alltså inte ett argument mot Gud eller hans allsmäktighet, utan bara en lek med ord. Det är en logisk motsägelse, som i sig är rätt skojig, men det håller inte som argument. Måste faktiskt ge dig lite creds här. Det måste ha tagit dig en stund innan du knåpade ihop ett vettigt svar till den där klassiska frågan? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Patrik Skrivet 10 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 januari, 2010 Gud är så pass Allsmäktig att Han kan expandera Sig i två skilda separata skepnader, där Han i den ena lyfter stenen och där Han i den andra inte lyfter stenen... Kan Gud, utan att expandera sig i två skilda separata skepnader, skapa en så tung sten så att han själv inte kan lyfta den? Vad du än svarar så mynnar det ut i att Gud inte är allsmäktig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
DrStupid Skrivet 10 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 januari, 2010 Dessutom, eftersom Gud är oändligt stark, så skulle det vara en baggis för Honom att lyfta oändligt tunga stenar om de nu existerade... Faktiskt inte. Något som är oändligt tungt måste även ha oändlig massa och i och med det ha en oändlig gravitation, alltså kommer Gud inte kunna lyfta stenen eftersom han kommer stå på den ungefär som vi står på jorden. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Plaisir Skrivet 10 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 januari, 2010 Faktiskt inte. Något som är oändligt tungt måste även ha oändlig massa och i och med det ha en oändlig gravitation, alltså kommer Gud inte kunna lyfta stenen eftersom han kommer stå på den ungefär som vi står på jorden. Du är verkligen dum. Men det kanske kommer av ditt namn. Klart han kan. Det är GUD vi snackar om! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mark Skrivet 10 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 januari, 2010 (redigerad) Jag tycker att Forskare är riktigt skön faktiskt. Ny sida på något så här meningslöst. Redigerad 10 januari, 2010 av Mark Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts