AngryAxel Skrivet 21 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 21 september, 2009 Hej! Ny bostad, nya problem - jag har återigen trasslat in mig i problemen de trådlösa nätverken medför. Jag bor numer i ett litet studentrum, där jag har en fungerande, trådburen internetanslutning. I nuläget funkar det som så att jag har en vanlig nätverkssladd (3), vilken jag kopplar mellan ett uttag i väggen (1) och min laptop, och så funkar internet. I fredags köpte jag dock en trådlös router/modem (2) billigt, för att få rummet mer trådlöst (av diverse skäl - b la har jag en nätverksskrivare jag vill kunna använda, och det vore sweet att kunna sitta uppkopplad uppe på terassen med laptopen). Men jag vet verkligen inte hur jag ska göra för att få det att fungera. Jag har försökt konsultera den medföljande installationshandboken, men blir inte klokare - det kan vara så att jag saknar en dosa, en filterdosa, som bruksanvisningen vill att jag ska ha. - Hur kommer telefonjacket in i bilden, iochmed att internet kommer direkt ur väggen? - Finns det en sladd jag kan använda för att få internet att fungera? Typ genom att koppla den mellan (1) och ADSL-porten på routern? - Måste jag köpa en filterdosa? Jag har ritat bilden nedan, och försökt göra den så förklarlig som möjligt - om någon kunde skina ljus på situationen skulle jag vara oerhört tacksam! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 21 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 21 september, 2009 (redigerad) Med tanke på att du har internet direkt från väggen borde det väl räcka med att koppla in en nätverkssladd längst till vänster på routern? edit. Ahaaa, det är alltså ADSL-port på routern... Testa att koppla in från ADSL-vägguttaget/kabeln då längst till vänster. Du kanske skulle ha köpt en router med vanligt uttag? Redigerad 21 september, 2009 av mr_tobbe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 21 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 21 september, 2009 Det där är ingen vanlig router, det är ett modem med inbyggd router. Tror inte du kan använda den och få internet, tyvärr. Du KANSKE skulle kunna koppla in en sladd emallan vägg uttaget och en av router portarna och sedan i din bärbara berätta vilken port/ip som som leder till internet. Annars, tyvärr. Den önskning du har kan du inte nå med den router. Snygg teckning annars Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 21 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 21 september, 2009 (redigerad) Snygg teckning annars Håller med till 100%! Bara för att förstärka det Alle sa (och för att inte enbart spamma till med Håller med till 100%!) så funkar det inte med router/modemet, utan du måste köpa en router (eller switch, om du kan få flera ipadresser ur uttaget) Redigerad 21 september, 2009 av GiZmo Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 24 september, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 24 september, 2009 Daeumn, vad kasst! Man kan ju tycka att en router/modem borde kunna göra samma saker som 'bara' en router. Men tack för era svar - så den enda lösningen är att köpa en router istället för ett modem/router? Jag har försökt koppla in en nätverkssladd till de 'gula' uttagen i bilden, men det funkade inte. Hur är det med en filterdosa då? Borde jag inte kunna köpa en sådan, och få det att fungera? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 24 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 24 september, 2009 Daeumn, vad kasst! Man kan ju tycka att en router/modem borde kunna göra samma saker som 'bara' en router. Men tack för era svar - så den enda lösningen är att köpa en router istället för ett modem/router? Jag har försökt koppla in en nätverkssladd till de 'gula' uttagen i bilden, men det funkade inte. Hur är det med en filterdosa då? Borde jag inte kunna köpa en sådan, och få det att fungera? Tror inte du kan lösa detta på något annat sätt än med en riktigt router. I och med att det är olika signaler ifrån ett telefonjack än i ett LAN Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 24 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 24 september, 2009 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67228 Det är inga pengar. Koppla sladden från väggen till WAN porten, sen har du trådlöst i din lya. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 24 september, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 24 september, 2009 Det är inga pengar. Det är 300 kr. Eller femton KTH-pub-öl. Eller tre dagar hyra. Eller ~sex luncher ute. Eller en halv månad med kollektivtrafik. Eller... Ja, du förstår, allt är relativt när man är student. Men tack för tipset! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 24 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 24 september, 2009 Att hitta en begagnad (igen?) kanske är bäst lösning, det borde inte vara omöjligt att få tag i en för en hunka eller så om du lägger upp köpesannonser på typ nordichardware. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 24 september, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 24 september, 2009 Att hitta en begagnad (igen?) kanske är bäst lösning, det borde inte vara omöjligt att få tag i en för en hunka eller så om du lägger upp köpesannonser på typ nordichardware. Mhm, får hålla utkik på diverse sidor! Tack för NHW-tipset. Och den routern Stell postade verkade väldigt prisvärd; om jag inte hittar någon billig begagnad inom de närmaste dagarna, så slår jag till på den. Tack igen för all hjälp. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 24 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 24 september, 2009 Du kan inte hitta en billigare(ny) som inte är gjort i tjotahejti och som bara håller i en vecka. 300:- är faktist ingenting för en router. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 27 september, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 27 september, 2009 Du kan inte hitta en billigare(ny) som inte är gjort i tjotahejti och som bara håller i en vecka. 300:- är faktist ingenting för en router. Alright, tack. Skulle den här funka? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 27 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 27 september, 2009 Alright, tack. Skulle den här funka? Den kommer säkert funka, men var det något speciellt med den där som du ville ha? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 27 september, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 27 september, 2009 Den kommer säkert funka, men var det något speciellt med den där som du ville ha? Hittade en billig på Blocket. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts