Boomer Skrivet 19 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 19 september, 2009 Goddag kära nätverkskunniga-GTASajtare. För inte allt för länge sedan fick jag hem en massa grejer från Telia så att jag kunde koppla upp mitt bredband. Men nu är det så här att jag vill kunna ha lite mer kontroll över hela situationen då det är en del människor som använder nätet. Eftersom jag helt och hållet saknar förmågan att förklara grejer bra, så ritade jag en bild som support. Jag har då nu allt kopplat till en Thomson TG787 som jag fick av Telia, men den saknar så otroligt många funktioner så det är sorgligt (den kan inte ens blockera hemsidor), så vad jag vill göra är att koppla in en till från den som alla datorer är länkade till (se bild). Är detta möjligt? Om ja, vilken modell skulle ni rekommendera? MVH Boom Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 19 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 19 september, 2009 Du har 2 alternativ: 1. Det bästa vore om du bytte ut det modem/router till ett enkelt modem UTAN router funktion och sedan köper till en egen router. Det kostar lite mer och kräver ett byte men är härligare i slutändan. Det ska gå att be om ett modem utbytt. 2. Du kan använda en router bakom modemet också. MEN då måste du slå av DHCP funktionen på router nr2 annars kommer det att ges ut dubbla IP adresser, DNS adresser och det blir lättare fel. Detta gör dock att du kan sätta regler med router NR2 till alla datorer bakom den. Hoppas du är med och fråga gärna ifall du undrar något mer! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 19 september, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 19 september, 2009 (redigerad) Jag måste säga att alternativ 2 låter bäst, så har du något tips på en bra modell? *edit* Såhär vill jag ha det. Redigerad 19 september, 2009 av Boomer Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 19 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 19 september, 2009 (redigerad) Förstår precis hur du menar. Jag körde så ett tag, Men då med en Gammal D-link 624 och en företags brandvägg. Dom gillade inte varande så jätte mycket men dom arbetade tillsammans dock. Själv skulle jag rekomendera en NetGear eller D-link (Dyrare modeller) Cisco. Finns ju ett helt drös.. Vad har du för krav? Utöver just att kunna administrera sidor. Redigerad 19 september, 2009 av Alle090 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 19 september, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 19 september, 2009 Förstår precis hur du menar. Jag körde så ett tag, Men då med en Gammal D-link 624 och en företags brandvägg. Dom gillade inte varande så jätte mycket men dom arbetade tillsammans dock. Själv skulle jag rekomendera en NetGear eller D-link (Dyrare modeller) Cisco. Finns ju ett helt drös.. Vad har du för krav? Utöver just att kunna administrera sidor. Jag har inga större krav egentligen, utöver att administrera sidor dvs. Så länge alla de vanliga funktionerna finns med såsom kryptering och öppna / stänga portar, så är jag glad. Jag har en budget på 500-600kr. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 19 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 19 september, 2009 Glömde att nämna Linksys. Linksys WRT54GL Netgear WNR2000 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 19 september, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 19 september, 2009 Glömde att nämna Linksys. Linksys WRT54GL Netgear WNR2000 Linksys-modellen verkar helt klart intressant. Lär väl skrika till inom en snar framtid när jag ska installera allt. Tack för hjälpen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 20 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 september, 2009 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67228 Betala inte mer när du inte kommer behöva det. Har precis en sån setup du vill ha med denna routern. Har 4 slots för trådburet och även trådlöst. Har fungerat med laptops, stationära och iPhone i och runt huset. Fick t.o.m. låsa då flertalet grannar hade bra signal till routern. Syrran har den Linksys'en, fungerar också bra. Men alltid fel att spara in lite cash. Kolla bara så du inte får tag i en gammal verision. Jag har v7 och har inte haft några problem i över två års tid (efter mycket strul med en D-link). Alla dåliga kommentarer på pricerunner har varit dom äldre verisionerna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 20 september, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 20 september, 2009 Mkej, hur ser man till att man inte får en gammal version och om jag skulle få det, räcker det med en firmware uppdatering? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 20 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 september, 2009 Mkej, hur ser man till att man inte får en gammal version och om jag skulle få det, räcker det med en firmware uppdatering? Om det var mer än ett år sedan som den gammla versionen slutade göras skulle jag tippas på att du kommer bara få en ny. Annars står det på paketet, det är inget du direkt kan påverka vi köp om inte du är i affär och köper. Skillnaden är oftas bara ytterstlite te.x ny processor eller något men samma prestanda. Som Xbox 360 där det finns olika moderkorts versioner till samma modell av Xbox360. Inget du kan påverka med en update. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 20 september, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 20 september, 2009 Jaha, okej. Jag kanske får dra in till Elgiganten / Siba någon dag i så fall. Vi får se hur jag löser det. Men när det är dags att koppla så är det bara att dra en TP-kabel från Port1 i Thomson TG787 till Port1 i den nya för att få Internet, amirite? Sen då efteråt krångla med lite DNS-inställningar etc. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 20 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 september, 2009 Jaha, okej. Jag kanske får dra in till Elgiganten / Siba någon dag i så fall. Vi får se hur jag löser det. Men när det är dags att koppla så är det bara att dra en TP-kabel från Port1 i Thomson TG787 till Port1 i den nya för att få Internet, amirite? Sen då efteråt krångla med lite DNS-inställningar etc. Nja, nästan. Koppla sladden ifrån Thomson port1 till gateway porten på din nya router. Sedan i inställningarna måste du då stänga av DNS och DCHP server så den nya routern INTE delar ut något utan bara vägleder. OCH ett VIKTIGT att sätta routerns egna IP på gateway till Static. Alltså Den nya routers IÅ adress måste vara fast och då en adress som Thomson router delar ut. Sluddrigt opch snabbt svar men är det något du undar så fråga igen! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 20 september, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 20 september, 2009 Det ska jag göra, stort tack till er båda. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 20 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 september, 2009 Nja, nästan. Koppla sladden ifrån Thomson port1 till gateway porten på din nya router. Sedan i inställningarna måste du då stänga av DNS och DCHP server så den nya routern INTE delar ut något utan bara vägleder. OCH ett VIKTIGT att sätta routerns egna IP på gateway till Static. Alltså Den nya routers IÅ adress måste vara fast och då en adress som Thomson router delar ut. Sluddrigt opch snabbt svar men är det något du undar så fråga igen! Nja, om han har samma som mig (Telia Bredband) så funkar fabriksinställningar. Den routern har fått sig ett par strömavbrott och liknande och resetats och har funkat direkt igen efter. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 21 september, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 21 september, 2009 Okej, för att göra detta så jävla glasklart som möjligt då jag ska beställa imorgon - det är en Netgear WGR614 jag ska ha (för den har inte inbyggt modem eller något sådant), och när det är dags att koppla så ska jag köra in en TP-kabel i WAN-porten (markerat med rött). Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 22 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 22 september, 2009 Port 1 på Teliamodemet till WAN porten på routern, yes. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 23 september, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 23 september, 2009 Ville bara hoppa in och säga tack för hjälpen, allt har funkat utmärkt! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts