Xazzi Skrivet 16 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 16 september, 2009 (redigerad) Budget: Runt 7-8000kr -- Hej. Då morsans 8åriga dator har börjat ge upp nu så tänkte vi att det blir en ny stationär. Blir jag som använder den då morsan tar över den här. Önskar mig en HD på runt 500gb~, en bra och snabb processor, ett bra grafikkort och andra hyggliga komponenter som nutida datorer har. Vill bara ha burken, ingen skärm/tagentbord/operativsystem eller mus, det är redan fixat. Tack redan nu till quotare edit; var inte blyga med rekomendationer som är några hundralappar över 8000, de kan godtas även de med. Redigerad 16 september, 2009 av Xazzi Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 16 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 16 september, 2009 Mja, det är väl jag som ska svara i dessa trådar... http://pici.se/pictures/YKgFGnWbP.png + HD4890, 1 800 kr Eller + HD5850, ~2 500 kr (lanseras senare denna månad) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xazzi Skrivet 17 september, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 17 september, 2009 Mja, det är väl jag som ska svara i dessa trådar... http://pici.se/pictures/YKgFGnWbP.png + HD4890, 1 800 kr Eller + HD5850, ~2 500 kr (lanseras senare denna månad) Tack! Tror jag tar HD4890 då jag inte har någon lust att lägga ut 7-800 extra på ett kort som är snäppet bättre. Hur ser man förresten att allt är kompatibelt med moderkortet? Vet att du nog vet det när du valde allt, men vill gärna se och lära mig det! Samt, jag har aldrig bygt upp en dator själv, men hur svårt kan det vara? (Läsa guide/youtube, osv), vad kan egentligen gå fel? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SilentViper Skrivet 17 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 17 september, 2009 Tack! Tror jag tar HD4890 då jag inte har någon lust att lägga ut 7-800 extra på ett kort som är snäppet bättre. Hur ser man förresten att allt är kompatibelt med moderkortet? Vet att du nog vet det när du valde allt, men vill gärna se och lära mig det! Samt, jag har aldrig bygt upp en dator själv, men hur svårt kan det vara? (Läsa guide/youtube, osv), vad kan egentligen gå fel? Går att välja att dom plockar ihop datorn men det kommer kosta mellan 500-700 extra. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xazzi Skrivet 17 september, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 17 september, 2009 (redigerad) Dom pengarna vill jag spara samt vill jag få visdom över hur man bygger upp datorn! Därför jag frågar (: edit; När jag söker på HD4890 @ inet.se så får jag fram massa resultat, massa olika märken. Vad är det jag ska välja? Redigerad 17 september, 2009 av Xazzi Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 17 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 17 september, 2009 (redigerad) Tack! Tror jag tar HD4890 då jag inte har någon lust att lägga ut 7-800 extra på ett kort som är snäppet bättre. Hur ser man förresten att allt är kompatibelt med moderkortet? Vet att du nog vet det när du valde allt, men vill gärna se och lära mig det! Samt, jag har aldrig bygt upp en dator själv, men hur svårt kan det vara? (Läsa guide/youtube, osv), vad kan egentligen gå fel? Angående kompatibilitet Processor: Skall vara samma socket (i detta fall 1156) som moderkortet, detta står i produktnamnet eller i -beskrivningen på webbutikerna. Bara för att processor och moderkort har samma socket behöver det inte betyda att de fungerar tillsammans, i fallet med 1156 är det inget bekymmer för att hela plattformen (dvs. socketen/moderkortet och processorerna) är nylanserad. Minnena: Först och främst ska de vara av samma DDR-generation, i detta fall DDR3. I fallet med 1156 (och 1366) måste minnena kunna köras i spänningen 1.65V, annars kan hårdvaran ta skada. Det senare är något man lär vara ganska intresserad/insatt för att snappa upp eftersom informationen kring detta är dålig. Frekvensen bör man också välja efter resterande system. Grafikkortet: Ska vara PCI Express (2.0). Hårddisken: Ska vara ansluten med SATA, standard numera. Nätaggregatet: Ska ha tillräckligt med effekt (stor skillnad i effekt mellan ett från en bra tillverkare och en dålig, främst hur mycket 12 volts-linan kan leverera) och ha tillräckligt med anslutningar för datorsystemet i fråga (främst strömförsörjning till grafikkort det kan bli strul med). Skall vara formfaktor ATX, om chassit (och moderkortet) är det. Chassit: Ska vara samma formfaktor som moderkortet, vanligast är ATX och mATX. Dock fungerar oftast mATX-moderkort i ATX-chassin. Optisk enhet: Bör vara SATA, om moderkortet inte har PATA-anslutning (felaktigt kallat IDE) måste den vara SATA. --- http://www.datorbyggarskolan.se/ Angående bygga ihop lär man vara ganska intelligensbefriad för att verkligen ha sönder något, de flesta sladdar och kort passar bara på ett ställe. Att fästa processorn i socketen ska du vara mest försiktig med. Det lättaste att göra fel på i min mening är att koppla på-knappen fel och glömma koppla en av strömkontakterna på moderkortet (den som sitter i närheten av processorn). Statisk elektricitet ska du passa dig för, glid inte runt på golvet, undvik fleece och husdjur. Använd antistat/ESD-armband! Ta det lugnt! Allt passar, men ibland är det lite kämpigt att få i det. Man kan misshandla en del komponenter ganska friskt utan att det händer något, men det finns ingen anledning att testa gränserna. Är du osäker på hur något ska sitta, läs varenda ord och kolla varenda bild i en guide eller fråga någon kunnig. --- Angående HD4890 kan du ta vilket som helst, XFX har det billigaste med standardkylare för 1 758 kr, med en specialkylare för 1 840 kr, Powercolor har med specialkylare för 1 850 kr, Gigabyte har med specialkylare för 1 845/1 866 kr. Vet ej hur någon av specialkylarna är, standardkylaren låter en hel del. Edit: Gigabytes variant med specialkylare (från Zalman) verkar vara skräp. Redigerad 17 september, 2009 av Curly Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 17 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 17 september, 2009 Antistat-armband är ett jävla PR-trick för att lura pengar av folk. Så länge du inte utsätter dig själv för statisk elektricitet är det lugnt. Hitta ett rum med en stor yta på golvet som man kan röra sig på. Ta bort mattor och saker som kan vara ivägen, om det är smutsigt kan du damsuga lite lätt för att inte få skräp i delarna eller repa chassit. Ha inga tofflor, helst inga strumpor heller för att inte skapa fritktion, leta upp ett element eller ett metallföremål som du har som "nollställare". Nu har du ett tomt chassi mitt i ett rum, lägg ut alla delar som ska i och dubbelkolla så allt är där, sen gör du en snabb mindmap i huvudet var som ska i först osv så du inte sätter fast något för att sen komma på att du måste ta bort det igen för en annan sak ska i först. Jag brukar själv börja med allt som inte ska sitta på moderkortet. Nätagg, CD/DVD, HDD osv. Skruva fast allt detta på dom platser du tror dom kommer sitta bäst på. Har du ett stort grafikkort så kom ihåg att en HDD på samma höjd som kortet möjligtvis inte kommer få plats. Det enda man behöver tänka på här är att inte ta på HDD's kretskort om det är öppet på undersidan. Allt annat är inte omtåligt i den mån. Avmagnetisera dig på elementet/metallbiten och plocka ut moderkortet och lägg på påsen, kolla vart alla skruvar ska sitta och förmontera bakskruvarna. Försök att aldrig ta på en komponent direkt på, håll på sidorna och var försiktig med skruvmejseln. Sen är det bara att avmagnetisera sig efter varje del som ska i och undvika att ta på kretsar och komponenter i onödan. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xazzi Skrivet 17 september, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 17 september, 2009 Okej! En snabb fråga, då jag inte vill ha några jobbiga överaskningar senare: XFX Radeon HD4890 1GB tänkte jag ta, då det egentligen inte spelar någon roll? Men när man läser så står det såhär: DVI Ja, 2st DVI-I Fast saken är att jag inte har något DVI-hona på min skärm, har ett hål där det står DVI-D men det är inget man kan koppla saker i.. Hmm. Borde jag ta: XFX Radeon HD4890 XXX 1GB? Den har en VGA men bara med "adapter", vad menas? Samt är den "fabriksöverklockad", good or anus? Har ingen lust att köpa en modernare skärm just nu så kör på VGA än så länge.. Halp! <3 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 17 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 17 september, 2009 Okej! En snabb fråga, då jag inte vill ha några jobbiga överaskningar senare: XFX Radeon HD4890 1GB tänkte jag ta, då det egentligen inte spelar någon roll? Men när man läser så står det såhär: DVI Ja, 2st DVI-I Fast saken är att jag inte har något DVI-hona på min skärm, har ett hål där det står DVI-D men det är inget man kan koppla saker i.. Hmm. Borde jag ta: XFX Radeon HD4890 XXX 1GB? Den har en VGA men bara med "adapter", vad menas? Samt är den "fabriksöverklockad", good or anus? Har ingen lust att köpa en modernare skärm just nu så kör på VGA än så länge.. Halp! <3 Wiie, nu har du tur med snabbt svar. Kan du länka till vilket XFX HD4890 du menar så det inte blir några oklarheter. DVI-I är Intergrated, dvs. kompatibelt med både DVI-D(igital) och DVI-A(analog). Förstår inte, vad har din skärm, kan du ta bild? Verkar ytterst konstigt att det skulle stå DVI utan att kunna använda det *head-scratch* Det medföljer en DVI>VGA-adapter, du listar ut hur det fungerar när du får grafikkortet. Fabriksöverklockat innebär inget negativt så länge den inte är för högt klockat, går alltid att klocka ner om det är för högt klockat. Garanti finnes så klart oavsett fabriksöverklockning. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xazzi Skrivet 17 september, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 17 september, 2009 https://www.inet.se/artikel/5408403/ - Den med VGA porten, överklockad - https://www.inet.se/datorkomponenter/grafik...90-1gb/5408489/ - Den o-klockade, fast med ingen VGA (?) -- Min skärm har bara ett blått hål. Det blåa VGA alltid använder? Har ingen vit som DVI använder? Är jag helt ute och cyklar nu? På min skärm har jag ett uttag där det står DVI-D på, fast det finns bara ett "blankt hål", inget man kan koppla sladdar in. Sladden som är kopplad nu går till blåa in-taget, VGA porten.. Tror jag? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 17 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 17 september, 2009 (redigerad) https://www.inet.se/artikel/5408403/ - Den med VGA porten, överklockad - https://www.inet.se/datorkomponenter/grafik...90-1gb/5408489/ - Den o-klockade, fast med ingen VGA (?) -- Min skärm har bara ett blått hål. Det blåa VGA alltid använder? Har ingen vit som DVI använder? Är jag helt ute och cyklar nu? På min skärm har jag ett uttag där det står DVI-D på, fast det finns bara ett "blankt hål", inget man kan koppla sladdar in. Sladden som är kopplad nu går till blåa in-taget, VGA porten.. Tror jag? VGA DVI Men var inte orolig för att välja ett grafikkort utan VGA port då det finns adaptrar som man brukar få med som låter dig koppla en VGA skräm till en DVI port. EDIT: Det grafikkort du menar som har VGA använder en adapter. Finns ingen VGA port. XFX Radeon HD4890 XXX 1GB Redigerad 17 september, 2009 av Alle090 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xazzi Skrivet 18 september, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 18 september, 2009 (redigerad) XFX Radeon HD4890 XXX 1GB Kortet kräver både 6- och 8-pin strömanslutning. En 2x molex till 6-pin adapter medföljer. Glöm inte att köpa till 8-pin adapter om du inte har det direkt från nätaggregatet. Nätagget verkar inte ha någon 8pin. Bör jag ta ett annat grafikkort från tex PowerColor som inte behöver en 8pin, eller är alla HD4890 likadana? Hur gör jag? edit:: Efter närmare efterforkningar såg jag att den hade en "ATX 12v 8-4-pin", det räcker va? Fan vad jag är jobbig, säkert. Men jag gillar ha koll på saker innan jag slänger iväg pengar! Redigerad 18 september, 2009 av Xazzi Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 18 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 18 september, 2009 XFX Radeon HD4890 XXX 1GB Nätagget verkar inte ha någon 8pin. Bör jag ta ett annat grafikkort från tex PowerColor som inte behöver en 8pin, eller är alla HD4890 likadana? Hur gör jag? edit:: Efter närmare efterforkningar såg jag att den hade en "ATX 12v 8-4-pin", det räcker va? Fan vad jag är jobbig, säkert. Men jag gillar ha koll på saker innan jag slänger iväg pengar! Anslutningar PCIe 1st 6-pin, 1st 6+2-pin 6+2=8 ATX 8-4-pin är den som ska sitta uppe vid processorn på moderkortet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xazzi Skrivet 18 september, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 18 september, 2009 Någon sista bedömning på om det är värt att köpa ett ESD armband eller är det som stellhell säger, ett PR trick? Blir nog en beställning på måndag eller kanske redan idag. Tack! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 18 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 18 september, 2009 (redigerad) Någon sista bedömning på om det är värt att köpa ett ESD armband eller är det som stellhell säger, ett PR trick? Blir nog en beställning på måndag eller kanske redan idag. Tack! Inget absolut måste, men jorda dig först så är det inget att oroa sig för alls. Altså, jorda dig och chassit dvs. Speciellt när det kommer till minnen och processor.. Redigerad 18 september, 2009 av Alle090 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 18 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 18 september, 2009 Någon sista bedömning på om det är värt att köpa ett ESD armband eller är det som stellhell säger, ett PR trick? Blir nog en beställning på måndag eller kanske redan idag. Tack! Sluta få Curly att låta som en guru, han kan grejerna men slår vad om att 90% av sin info är från sweclockers och liknande, bara att han tar sig tiden att orka lägga ihop listor till folk. Jag har byggt ihop fem datorer från skratch åt mig själv och andra och har inte än på flera års tid haft några defekta delar bara för jag inte använt armband. När DB höll i butiken på DH för några år sen var min polare inne i deras "mek" och ingen använde armband där för att montera. Min andra familjeägda datorbutik (minns aldrig namnet, dom har en sköldpadda i sin logo) använder inte heller antistat. Gör bara som jag sa till dig om du är orolig över att du är statisk. Ta i ett element eller liknande och ta aldrig direkt på komponenter och kretskort. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xazzi Skrivet 18 september, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 18 september, 2009 Sluta få Curly att låta som en guru, han kan grejerna men slår vad om att 90% av sin info är från sweclockers och liknande, bara att han tar sig tiden att orka lägga ihop listor till folk. Gör jag inte heller, men då han faktist verkar vara riktigt duktig på datorer generellt så tar jag gärna hans tanke i det hela. Självklart litar jag på dig, men gillar få argument från två personer! Blir nog att strunta i dom där 50kronorna på något värdelöst, som det lutar just nu. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 18 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 18 september, 2009 Gör jag inte heller, men då han faktist verkar vara riktigt duktig på datorer generellt så tar jag gärna hans tanke i det hela. Självklart litar jag på dig, men gillar få argument från två personer! Blir nog att strunta i dom där 50kronorna på något värdelöst, som det lutar just nu. Haha, Stellan är avis! Av denna tråd har jag lärt mig något nytt, Curly kan tänkta sig Intel processorer?! Framför AMD. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 18 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 18 september, 2009 Av denna tråd har jag lärt mig något nytt, Curly kan tänkta sig Intel processorer?! Framför AMD. Jag hade C2D innan min Phenom II. Har aldrig varit fanboy, kommer aldrig bli. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 18 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 18 september, 2009 Jag hade C2D innan min Phenom II. Har aldrig varit fanboy, kommer aldrig bli. Ok, men det är första gången på länge (alls?) som du lägger en Intel Processor i ett köp-list-tips Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts