Jacker Skrivet 9 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2009 De flesta av oss skulle nog välja att aldrig delta i krig. Men låt oss vända på det för skojs skull; vilket historiskt krig skulle du välja att slåss i baserat på historiskt intresse, politisk och militär situation, teknologi och utrustning, etc? Själv är jag kluven mellan andra världskriget och Vietnamkriget. WWII måste ju vara det ultimata kriget ur militär synvinkel. Hektiska infanteristrider på alla fronter, stora stridsvagnslag på landsbygden, akrobatiska luftslag bland molnen, bombardemang på stora avstånd tills havs, o.s.v. Allt finns att välja på där. Men Vietnam lockar ju också med sina helikoptrar och napalmbomber. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FerkurZ Skrivet 9 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2009 De flesta av oss skulle nog välja att aldrig delta i krig. Men låt oss vända på det för skojs skull; vilket historiskt krig skulle du välja att slåss i baserat på historiskt intresse, politisk och militär situation, teknologi och utrustning, etc? Själv är jag kluven mellan andra världskriget och Vietnamkriget. WWII måste ju vara det ultimata kriget ur militär synvinkel. Hektiska infanteristrider på alla fronter, stora stridsvagnslag på landsbygden, akrobatiska luftslag bland molnen, bombardemang på stora avstånd tills havs, o.s.v. Allt finns att välja på där. Men Vietnam lockar ju också med sina helikoptrar och napalmbomber. För att inte prata om hela byar med civila som mejades ner! WOOOOOHOOOOOOOOOO Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 9 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2009 (redigerad) För att inte prata om hela byar med civila som mejades ner! WOOOOOHOOOOOOOOOO Mm, men nu skulle man ju inte fokusera på sånt. Jag skulle helt klart välja andra världskriget. Utan att på något sätt egentligen veta någonting känns det som att krigsföringen var mer fair på den tiden, det fanns inga superteknologiska vapen osv utan känsla för taktik och strategi kunde löna sig på ett annat sätt (ända fram till 1945 då). Det är väl egentligen bara en romantiserad bild från datorspel och filmer men ändå. edit: jag kan inte stava Redigerad 9 september, 2009 av Tweak Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 9 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2009 (redigerad) Mm, men nu skulle man ju inte fokusera på sånt. Jag skulle helt klart välja andra världskriget. Utan att på något sätt egentligen veta någonting känns det som att krigsföringen var mer fair på den tiden, det fanns inga superteknologiska vapen osv utan känsla för taktik och strategi kunde löna sig på ett annat sätt (ändå fram till 1945 då). Det är väl egentligen bara en romantiserad bild från datorspel och filmer men ändå. Dels det, men också för att de allierade faktiskt slogs för en bra sak. Hade jag varit tvungen att strida i något krig i historien så hade det blivit Andra världskriget - just för saken de slogs för. Edit: 3000 Redigerad 12 september, 2009 av felshoe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 9 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2009 Dels det, men också för att de allierade faktiskt slogs för en bra sak. Hade jag varit tvungen att strida i något krig i historien så hade det blivit Andra världskriget - just för saken de slogs för. Visst att de slogs för en bra sak och så, men det är ju inte som att de är genomgoda precis. Att totalt bomba sönder tyska städer när man redan vunnit kriget var ju inte så schysst, till exempel. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 9 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2009 Visst att de slogs för en bra sak och så, men det är ju inte som att de är genomgoda precis. Att totalt bomba sönder tyska städer när man redan vunnit kriget var ju inte så schysst, till exempel. Självklart inte, men vilka 'snälla' i krig har någonsin varit det helt och hållet? Alla sidor i ett krig gör dåliga saker, vissa gör det mer eller mindre än andra bara. De allierades mål i kriget var däremot fint, och det hade jag kunnat slåss för. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 9 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2009 Självklart inte, men vilka 'snälla' i krig har någonsin varit det helt och hållet? Alla sidor i ett krig gör dåliga saker, vissa gör det mer eller mindre än andra bara. De allierades mål i kriget var däremot fint, och det hade jag kunnat slåss för. Ja, du har såklart helt rätt. Är förresten hur avundsjuk som helst på resan du gjorde i somras. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 9 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2009 Ja, du har såklart helt rätt. Är förresten hur avundsjuk som helst på resan du gjorde i somras. Passade inte du på att titta in något krigshistoriskt när du var ute på din resa? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
DrStupid Skrivet 9 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2009 Visst att de slogs för en bra sak och så, men det är ju inte som att de är genomgoda precis. Att totalt bomba sönder tyska städer när man redan vunnit kriget var ju inte så schysst, till exempel. Indeed. Vinnaren skriver historien, något som stämmer extra mycket i just WWII... Kolla bara på typ Band of Brothers, visst det är bra underhållning men vissa verkar ha fått för sig att det är någon sorts realistiskt halvdokumentär som visar hur kriget verkligen var. Serien har visserligen sina guldspots där den går lite djupare men det är inte ofta. Hur man på något sett skulle kunna vilja kriga i Vietnam efter att ha sett Full Metal Jacket eller The Deer Hunter har jag svårt att förstå... ---- Ska man kriga så ska man ju göra det som en man. Stalingrad på valfri sida, Thermopyle på Spartas sida, Slåss för Gallien mot Romarna osv. Eller kanske något plundringståg. Hunnerna kanske, rida omkring, erövra och plundra liksom, fett! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 9 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2009 Visst att de slogs för en bra sak och så, men det är ju inte som att de är genomgoda precis. Att totalt bomba sönder tyska städer när man redan vunnit kriget var ju inte så schysst, till exempel. Det var nödvändigt för att knäcka civilbefolkningens försvarsvilja och motverka partisanverksamhet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
DrStupid Skrivet 9 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2009 Det var nödvändigt för att knäcka civilbefolkningens försvarsvilja och motverka partisanverksamhet. Det är möjligt men särskilt humant var det inte... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 9 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2009 (redigerad) Passade inte du på att titta in något krigshistoriskt när du var ute på din resa? Jodå. Hela Berlin bestod ju av hur mycket som helst, såg Hitlers bunker bland annat. Det var en parkeringsplats nu så det var inte överdrivet roligt. Ett krig under Medeltiden hade varit riktigt coolt också. Något av Korstågen kanske, tänk det. Hade velat vara pilbågsskytt i alla fall. Redigerad 9 september, 2009 av Tweak Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 9 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2009 Det är möjligt men särskilt humant var det inte... "War is not nice." -Barbara Bush Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 9 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2009 Inte förvånande att folk väljer WWII eftersom det är det största och mest omtalade kriget i sin klass. 62-78.000.000 personer dog under kriget, en sjuk siffra som inte går att förstå. Då är bara 20-25.000.000 militärer. Jag väljer att lista slag ur krig som jag skulle vilja slåss i. Afghansk-sovjetiska kriget Vietnamkriget Kinesiska inbördeskriget WWII: Dagen D (vill egentligen inte ha med det, gillar inte USA alls när det gäller krig överlag) Slaget vid Stalingrad Slaget vid Berlin Operation Barbarossa Operation Bagration WWI: Slaget vid Somme Slaget vid Verdun Napoleonkriget: Slaget vid Leipzig 30 åriga kriget: Slaget vid Lützen Skotska frihetskriget: Slaget vid Stirling Bridge Persiska kriget: Slaget vid plataiai Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 9 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2009 Vietnam. Sittandes på golvet i en helikopter med några vänner, flygandes över ett risfält med en Lucky Strike i munnen, med "Voodoo Child" pumpandes från en högtalare. Så var det iaf om man får tro alla filmer Jag väljer Vietnam. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 9 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2009 Vinterkriget. Why? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
DrStupid Skrivet 9 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2009 Vinterkriget. Why? Yaaaaah, åka skidor och frysa röven av sig! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 9 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2009 Yaaaaah, åka skidor och frysa röven av sig! Yaaaah, slåss bredvid de bäst tränade männen och ha en större chans att överleva! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frusciante Skrivet 9 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2009 Nåt krig som faktiskt var nödvändigt, så kanske WWII. Vietnam fattar jag inte varför folk vill kriga i, helt onödigt krig. Finska Vinterkriget var ju fräsigt också. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 9 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2009 Vinterkriget. Why? Fast de där siffrorna stämmer inte, tyvärr. Men tanks- och flygplansnummerna är sanna, vilket är sjukt coolt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts