Jazz Skrivet 7 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 7 september, 2009 (redigerad) Mitt avtal med Nicator och Hem-PC har just avslutats och jag sitter nu vid ett vägskäl, jag kan antingen välja att köpa ut den utrustning jag redan har eller skicka tillbaka den. Jag vill självfallet göra det mest lönsamma beslutet men har ingen riktigt koll på dagens datorteknik och var investeringen ligger bäst... ... jag kan köpa ut en Philips 19" LCD (190 B ) och en Fujitsu Siemens Scaleo X med följande prestanda... Intel E6600 2,4 GHZ nVidia GeForce 7950 GX 2 Creative fatal1ty X-Fi 2 GB RAM 250x2 GB HDD DVD-brännare samt extra DVD-läsare Moderkortet är antagligen standard med Fujitsu Siemen ... för 4020 kronor, för att sedan uppgradera det som behövs (typ, grafikkort, processor, RAM... värt att spara är i alla fall samtliga minnen och DVD-läsare? Hjälp?) eller plocka ihop en ny dator och bygga själv. Jag vill gärna inte överskrida 10k 12k vilket är i så fall bäst? Om det är någon som känner sig manad att plocka fram ett paket skulle jag vara djupt tacksam, jag vet att det finns många talanger här! Redigerad 8 september, 2009 av Jazz Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 7 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 7 september, 2009 Försöker tänka ut något vettigt. Men den där datorn, nej, den är fan inte värd att köpa loss för 4 000 kr. Skulle ju dock vara kul om man kunde slakta den på DVD och ljudkort t.ex. För 10 400 kr får du en komplett dator med Core i5 (lanseras imorgon, så det är det senaste) med ATI HD4890 och en 24"-skärm. Kan visa paketet om det är av intresse. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 7 september, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 7 september, 2009 Gärna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 7 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 7 september, 2009 http://pici.se/pictures/gfRgadxFf.jpg HD5800-serien från AMD/ATI kan vara värd att vänta på, men priset för HD5850 kommer initialt ligga på ~2 500 kr om jag förstått saken rätt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 8 september, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 8 september, 2009 HD5800-serien från AMD/ATI kan vara värd att vänta på, men priset för HD5850 kommer initialt ligga på ~2 500 kr om jag förstått saken rätt. Ser ju ganska bra ut, när släpps HD5800-serien? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 8 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 september, 2009 Ser ju ganska bra ut, när släpps HD5800-serien? Hört att dom ska börja säljas i slutet av månaden Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 8 september, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 8 september, 2009 Jag räknade fel på någon tusenlapp, kan man göra någon betydande förändring för mellan 11000 - 12000? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 8 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 september, 2009 Jag räknade fel på någon tusenlapp, kan man göra någon betydande förändring för mellan 11000 - 12000? HD5870, snabbare processor, bättre kylning, lägre ljudnivå, bättre skärm, större hårddisk, snabbare minnen. Det är upp till vad du sysslar med. Spel? Tunga grafiska applikationer? Ljudkänslig? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 8 september, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 8 september, 2009 HD5870, snabbare processor, bättre kylning, lägre ljudnivå, bättre skärm, större hårddisk, snabbare minnen. Det är upp till vad du sysslar med. Spel? Tunga grafiska applikationer? Ljudkänslig? Spel, så länge moderkortet kan dela ut en okej ljudupplevelse för ett 5.1-system (sysslar med notskrivande, men det är genom en vanlig midi-kanal)? Skärmen verkar asnice, ljusår bättre än den jag tittar på nu, 500GB är nästan för mycket (använder idag drygt 100), men jag antar att pengarna ligger hos rpm, bufferminne och söktid? Kan inte direkt uppskatta hur mycket ljud det där paketet skulle generera, eller hur mycket den här burken låter idag, men så länge det inte gnisslar eller överröstar TV:n är det egentligen skitsamma. Tack så hemskt mycket för all hjälp förresten, det är otroligt praktiskt att kunna be om råd och få hjälp på det här viset! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 8 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 september, 2009 (redigerad) Hårddisken är av extra snabb variant, prisskillnaden mot mindre hårddiskar är i din prisklass försumbar. Du kan ju försöka dig på en rejäl fuling, sno ljudkortet och se om de märker något. Märker de något säger du bara att du satte in det i en annan dator för ett par år sen och glömde av. Är du inte nöjd med interna är det bara att slänga in ett nytt. Ljudnivån borde ligga på en acceptabel nivå, lågvarviga 120 mm-fläktar i chassit. Hur ett HD5850/70 (som jag tycker du ska vänta på) blir i ljudnivå vet vi inte än, men borde inte vara värre än HD4800-serien. Om vi byter ut HD4890 mot HD5850, VX 550W mot TX 650W, CL9-minnen mot CL8 (snappare), och lägger till en fetare processorkylare borde det landa på strax under 12 000. Redigerad 8 september, 2009 av Curly Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 8 september, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 8 september, 2009 Du kan ju försöka dig på en rejäl fuling, sno ljudkortet och se om de märker något. Märker de något säger du bara att du satte in det i en annan dator för ett par år sen och glömde av. Är du inte nöjd med interna är det bara att slänga in ett nytt. Ärligt talat, varför inte? De har sjukt dålig koll ändå. HD5850 Blir bra, lånet upphör i slutet av september, lär beställa prylarna i samband med månadsskiftet., jag antar att det finns att köpa då? Kanske bäst att maila och fråga? CL9-minnen mot CL8 (snappare) Som detta, eller detta? Står inget direkt som indikerar CL... ? en fetare processorkylare Krävs det något speciellt mått eller annan specifikation, för kompabilitet? Duger den här guiden? strax under 12 000. Stämmer bra det! Hur är det med guider, är denna bra? Föråldrad? Kommer alla delarna med skruvar, är allt kompatibelt? Det borde det ju vara i och med att du valt ut det år mig, men w/e, jag frågar ändå. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 8 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 september, 2009 (redigerad) 1. Blir bra, lånet upphör i slutet av september, lär beställa prylarna i samband med månadsskiftet., jag antar att det finns att köpa då? Kanske bäst att maila och fråga? 2. Som detta, eller detta? Står inget direkt som indikerar CL... ? 3. Krävs det något speciellt mått eller annan specifikation, för kompabilitet? 4. Duger den här guiden? 5. Kommer alla delarna med skruvar, är allt kompatibelt? Det borde det ju vara i och med att du valt ut det år mig, men w/e, jag frågar ändå. 1. Kolla ryktestråden för 5800-serien i grafikdelen på SweClockers forum, de bör ha mest koll bland privatpersoner här i Sverige. Finns även ett par nyheter vad det gäller tillgänglighet om du söker i SweClockers nyhetsarkiv på HD5850. 2. CL = CAS latency = Latens på Inet, var för lat för att skriva hela. CL8 till Core i5/i7 Socket 1156 3. Ja, den ska vara kompatibel med Socket 1156. Just nu är det väldigt få ute i lagerhyllorna, men till månadsskiftet bör "alla" ha kommit. 4. Den går igenom principen för datorbyggande, allt man behöver. Kylare för Intel-plattformar fäst fortfarande på samma sätt och kablarna är desamma. För specifika problem finns alltid forum. 5. Skruvar kommer med chassit, ofta i överflöd. Kompatibelt till tusen är det. Jag undrar om det är BenQ som är något snåla när det gäller kablar till skärmen. Köp en DVI- eller HDMI-sladd beroende på vad det är för in/utgångar på skärm/grafikkort för säkerhets skull eller fråga Inet. Återkom sen när HD5800 kommit och det är dags att köpa, går snabbt i den här branschen. Redigerad 8 september, 2009 av Curly Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 8 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 september, 2009 Benq snålar inte, fick kablar och min ena skärm var dessutom defekt, benq personligen hämtade skärmen vid min dörr och kom med en ny vid dörren dagen efter. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 23 september, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 23 september, 2009 Priset på processorerna och en del annan utrustning sjönk för något tag sedan och skärmen utgick ur deras sortiment (denna har jag dock ordnat på annat håll) så därför har jag flyttat runt lite... är följande paket kompatibelt? Är det något som behöver mer kylning eller har för lite minne? Finns det nog med utrymme och platser i chassit? Jag är förstås lite sugen på Fractals nya låda som trots bara 140 SEK mer verkar erbjuda en hel del mer? Det står något mystiskt angående "introduktionspris"... är det värt att vänta i 22 dagar och betala ytterligare 140 SEK (eller mer???)? https://www.inet.se/datorkomponenter/datorl...-svart/6900654/ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 23 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 23 september, 2009 Priset på processorerna och en del annan utrustning sjönk för något tag sedan och skärmen utgick ur deras sortiment (denna har jag dock ordnat på annat håll) så därför har jag flyttat runt lite... är följande paket kompatibelt? Är det något som behöver mer kylning eller har för lite minne? Finns det nog med utrymme och platser i chassit? Jag är förstås lite sugen på Fractals nya låda som trots bara 140 SEK mer verkar erbjuda en hel del mer? Det står något mystiskt angående "introduktionspris"... är det värt att vänta i 22 dagar och betala ytterligare 140 SEK (eller mer???)? https://www.inet.se/datorkomponenter/datorl...-svart/6900654/ Core i7 860 är inte bättre på spel än Core i5 750, Hyperthreadingen (vilket i princip är den enda skillnaden) stjälper enligt tester i spel. Hyperthreading är dock bra i program. Minne är det tillräckligt av. Tillgången på HD5800 kommer vara mycket begränsad, så du är förberedd på att det kan ta tid. Är själv sugen på Define R2, vid lanseringen kommer den kosta kring 800 kr enligt Fractal Design. Den lär vara riktigt prisvärd. Kolla i nyhetskommentarstråden på SweClockers för den, frågor angående vilka grafikkort som får plats i den är besvarade av Fractal Design. Plats för grafikkortet i Lancool-chassit kan jag inte svara på, gå in på deras hemsida och se om de har måtten. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 23 september, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 23 september, 2009 (redigerad) Core i7 860 är inte bättre på spel än Core i5 750, Hyperthreadingen (vilket i princip är den enda skillnaden) stjälper enligt tester i spel. Hyperthreading är dock bra i program. Jaså! Det hade jag ingen aning om, duckade en kula, tack så mycket. Tillgången på HD5800 kommer vara mycket begränsad, så du är förberedd på att det kan ta tid. Är själv sugen på Define R2, vid lanseringen kommer den kosta kring 800 kr enligt Fractal Design. Den lär vara riktigt prisvärd. Kolla i nyhetskommentarstråden på SweClockers för den, frågor angående vilka grafikkort som får plats i den är besvarade av Fractal Design. Plats för grafikkortet i Lancool-chassit kan jag inte svara på, gå in på deras hemsida och se om de har måtten. Jo, har både sett och läst det - beroende på när åtkomsten på grafikkortet ökar kan man ju välja låda osv... tack för all hjälp!' Uhm, är det möjligt att köra OS i x64, jag har hört talas om att man med bara kan använda 3GB RAM med x32... ? Redigerad 23 september, 2009 av Jazz Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 23 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 23 september, 2009 (redigerad) Uhm, är det möjligt att köra OS i x64, jag har hört talas om att man med bara kan använda 3GB RAM med x32... ? Jag kör Windows 7 RC x64, fungerar finemang. Med x86 (32-bitars) kan operativsystemet som mest hantera 4GB minne, men i det räknas grafikkortets minne, buffertminnen etc. in så den effektiva RAM-mängden brukar landa på 3-3,5GB beroende på övrig konfiguration. Redigerad 23 september, 2009 av Curly Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 5 oktober, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 5 oktober, 2009 (redigerad) n vm Redigerad 5 oktober, 2009 av Jazz Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts