Jump to content

Överklockning av processor

MyStiC
 Share

Recommended Posts

Jag skulle vilja överklocka min processor, men jag har tyvärr ingen aning om hur jag ska göra. :)

Har en AMD Phenom X2 720 2.8GHz som jag skulle vilja klocka till 3.0GHz.

Halp.:D

Först och främst sker i 90% av fallen all överklockning i BIOS. Om ditt moderkort nu stödjer överklocking dvs. Där måste du då höja siffror lite i taget och kolla om operativsystemet starta normalt.

STOR FET GUIDE!

Tips mjukvara:

CPU-Z - För att kolla dom aktuella värdena

ORTHOS eller Prime95 för att stresstesta så du kan kolla om den räknar fel samt temperaturen som den toppar.

BTW: Du har ju P-X2, dom klarar längre än 3,0 ghz. Tror det var 3.5 ghz med vanlig kylare. (fill me in if wrong)

EDIT: Good luck :)

Redigerad av Alle090
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

720 får du upp till 3.4 stabilt genom att bara höja mp. //Mr iPod

Liten snabb guide om hur man gör? Jag läste på sweclockers men förstog inte riktigt.

Curly sa att det skulle ta mindre än 5 minuter att fixa, och det dom skrivit på sweclockers verkade ganska tidskrävande.

Halp.

Redigerad av MyStiC
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.maximumpc.com/article/features/...ide?page=0%2C12

Ganska enkel guide. Om du har Black Edition så är det ju bara att dra upp multipliern lite.

Your choices for overclocking are determined by your proc. AMD’s FX-grade CPUs, like Intel’s Extreme chips, are unlocked and let you alter their multiplier settings. AMD recently began unlocking its Black Edition procs as a concession to overclockers who have stuck with the platform. Increasing the multiplier makes for a no muss, no fuss overclock. On our Asus M2N32-SLI board, we go into Advanced JumperFree Configuration and find CPU Multiplier. Our Athlon 64 X2 6000+ is locked, and thus can’t exceed its stock setting of 15x. If your chip is unlocked, you can select a higher multiplier. To get an Athlon 64 FX-60 from 2.6GHz to 2.8GHz, you would need to increase the multiplier from 13x to 14x. Next, test your system for stability. If it crashes or won’t boot, see Step 8.
Redigerad av Mr.Magic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen till att jag sa att det tar fem minuter är pga. att det är en Black Edition, dvs. ska man inte röra "FSB" (som det inte heter, i BIOS kommer det stå CPU eller HTT Frequency) utan bara pilla upp multipeln. För lättare klockningar (utan volthöjning) tar det ingen tid alls även för nybörjare, bara man hittar var man ställer in det.

Guide för överklockning av Phenom II, i det här fallet inte Black Edition vilket gör det lite förvirrande: http://www.sweclockers.com/articles_show.p...6162&page=1

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kollade lite i BIOS och hittade något som hette "Processor Frequency Multiplier" där man kunde ställa in MHz. Den stog på Auto just nu men jag kollade lite och den gick att ändra till 4000MHz+, dock så var det ju inte så högt som jag ens tänkt, men är det den som ska ändras? För jag tänkte ändra till 3200MHz (3.2GHz - Right?), men jag vill inte ändra något innan jag kollat här.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kollade lite i BIOS och hittade något som hette "Processor Frequency Multiplier" där man kunde ställa in MHz. Den stog på Auto just nu men jag kollade lite och den gick att ändra till 4000MHz+, dock så var det ju inte så högt som jag ens tänkt, men är det den som ska ändras? För jag tänkte ändra till 3200MHz (3.2GHz - Right?), men jag vill inte ändra något innan jag kollat här.

Nej, det är CPU Clock Ratio du ska ändra, den har standardinställning på 14 (gånger 14, inte MHz eller något sådant) och för att nå 3,2GHz ska du ha 16. Den multipliceras med värdet 200MHz som antagligen ställs in vid CPU Frequency - denna ska du dock inte röra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det är CPU Clock Ratio du ska ändra, den har standardinställning på 14 (gånger 14, inte MHz eller något sådant) och för att nå 3,2GHz ska du ha 16. Den multipliceras med värdet 200MHz som antagligen ställs in vid CPU Frequency - denna ska du dock inte röra.

Det enda jag hittade som faktiskt verkade vettigt var just detta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jaepp, kör upp den i 15 (3000 MHz) och testa så att alla funkar, sen 16 (3200 MHz).

Körde upp den till 3000MHz som du först sa, testade runt lite. Allt fungerade perfekt. Körde upp den till 3200MHz som jag använder nu och det fungerar bra det också.

Tack för hjälpen, får hoppas på att ingen skada sker nu. Om det nu finns någon stor risk.

Förövrigt så är temperaturen på processorn i Idle 34° och under spelande (GTA IV, allt på max) 44°. Verkar rätt vettigt. :3

Redigerad av MyStiC
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Körde upp den till 3000MHz som du först sa, testade runt lite. Allt fungerade perfekt. Körde upp den till 3200MHz som jag använder nu och det fungerar bra det också.

Ladda ner OCCT och kör CPU: OCCT eller CPU: Linpak i 10-15 minuter och rapportera temperaturer. Blir det blåskärm är överklockningen för hög (men det är den inte så det kommer inte hända).

Meh, du hade editat. Stresstest är dock det ultimata, hehuhehu.

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ladda ner OCCT och kör CPU: OCCT eller CPU: Linpak i 10-15 minuter och rapportera temperaturer. Blir det blåskärm är överklockningen för hög (men det är den inte så det kommer inte hända).

Meh, du hade editat. Stresstest är dock det ultimata, hehuhehu.

Körde CPU: OCCT i 20 minuter och kom upp i 37grader stog det på när jag stängde av det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor