Jump to content

Warning ruta när jag startar upp datorn.

SilentViper
 Share

Recommended Posts

Varje gång jag startar upp datorn får ja upp en ruta där det står WARNING! Local harddrive boot nånting mer jag har försökt ta kort på bilden men inte lyckats för bilden visas drygt i 1-2 sek bara. Och jag har bara fått upp den rutan just med denna monitor jag använder av mig nu. Kan det ha nåt med min 19" skärm jag fick av farsan? Märke och modell är en DELL 1907FP.

Så vitt jag minns så fick jag det när jag kopplade in denna skärm kan det ha nåt med att jag kopplade ut en sak från hårddisken den där lilla knoppen eller vad det nu än är som man flyttar till singel harddrive eller vad det nu är.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varje gång jag startar upp datorn får ja upp en ruta där det står WARNING! Local harddrive boot nånting mer jag har försökt ta kort på bilden men inte lyckats för bilden visas drygt i 1-2 sek bara. Och jag har bara fått upp den rutan just med denna monitor jag använder av mig nu. Kan det ha nåt med min 19" skärm jag fick av farsan? Märke och modell är en DELL 1907FP.

Så vitt jag minns så fick jag det när jag kopplade in denna skärm kan det ha nåt med att jag kopplade ut en sak från hårddisken den där lilla knoppen eller vad det nu än är som man flyttar till singel harddrive eller vad det nu är.

Det har absolut ingenting att göra med vilken skärm du använder, huruvida du har kopplat konstigt får du förklara lite noggrannare. 1-2 sekunder räcker förresten alldeles utmärkt om du använder PrtScrn-knappen och klistrar in i Paint, om du inte redan försökt?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det har absolut ingenting att göra med vilken skärm du använder, huruvida du har kopplat konstigt får du förklara lite noggrannare. 1-2 sekunder räcker förresten alldeles utmärkt om du använder PrtScrn-knappen och klistrar in i Paint, om du inte redan försökt?

Alltså när jag startar upp datorn direkt när den där boot menyn kommer upp om man vill gå till bios och sånt sen innan Windows XP rutan kommer upp innan man kommer in i sjävla windows där ibörjan kommer denna ruta upp och försvinner lika snabbt igen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ju varan så att din gammla monitor var så seg att den inte hinner visa rutan innan. Har hänt mig, när monitorn byter imellan VGI -> DVI så hinner man inte se all text.

Illafall, Om du kan starta Windows så är det nog inget farligt. Det kan vara så att boot record på hårddisken är skadad, för att fixa det ska man kunna använda sig av ett kommando som heter "fixmbr". Men i och med att du inte ens själv visste vad det stod så vet jag inte riktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ju varan så att din gammla monitor var så seg att den inte hinner visa rutan innan. Har hänt mig, när monitorn byter imellan VGI -> DVI så hinner man inte se all text.

Illafall, Om du kan starta Windows så är det nog inget farligt. Det kan vara så att boot record på hårddisken är skadad, för att fixa det ska man kunna använda sig av ett kommando som heter "fixmbr". Men i och med att du inte ens själv visste vad det stod så vet jag inte riktigt.

Kan försöka få bild på det. Men det går väl inte printscreena under uppstarten? Går det annars att frysa just där?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag lyckats få bild på det och går att läsa iallafall vad jag kan göra. Det som står är

"!!! HARD DISK WARNING !!!

Hard disk boot device has changed or boot sector has been modified. Confirm the new boot sector in setup." Och vaa? Jag fattar inte jag har inte gjort nån ändring

DSC00169_1122070_0.jpg

Du har inte installerat något OS eller liknande. Om inte så kan det vara ett virus, pröva sök igenom datorn först och kolla så att inga virus är närvarande. Om inte så gå in i BIOS (F2 eller DEL vid start) och kolla på HDD inställningar. Nu vet jag inte hur det ser ut för dig så jag kan inte riktigt guida dig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du har inte installerat något OS eller liknande. Om inte så kan det vara ett virus, pröva sök igenom datorn först och kolla så att inga virus är närvarande. Om inte så gå in i BIOS (F2 eller DEL vid start) och kolla på HDD inställningar. Nu vet jag inte hur det ser ut för dig så jag kan inte riktigt guida dig.

Så vitt jag vet så har jag inge virus datorn är ny installerat alltså dvs ny formaterad och rutan kom när jag fick denna monitor så jag tror inte det är nåt virus i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag lyckats få bild på det och går att läsa iallafall vad jag kan göra. Det som står är

"!!! HARD DISK WARNING !!!

Hard disk boot device has changed or boot sector has been modified. Confirm the new boot sector in setup." Och vaa? Jag fattar inte jag har inte gjort nån ändring

DSC00169_1122070_0.jpg

Du har bytt enhet att boota ifrån, du har väl installerat ett OS på en ny hårddisk kanske?

Gå in i BIOS och kolla så att allt står rätt till i bootningen, det verkar som att BIOS vill att du ska gå in och confirma ändringen i boot-ordningen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du har bytt enhet att boota ifrån, du har väl installerat ett OS på en ny hårddisk kanske?

Gå in i BIOS och kolla så att allt står rätt till i bootningen, det verkar som att BIOS vill att du ska gå in och confirma ändringen i boot-ordningen.

Jag har inge ny hårddisk kört med samma hårddisk ja nu snart i 3 år. OS var jävligt bra tag sen jag la in kanske för 1-2 år sen då jag bör från xp till vista sen vista till xp. Och jag har inte vart inne på biosen på länge och jag tror inte jag har ändrat nåt där. Och jag vill inte krångla med inställningar och sånt i biosen enda jag har gjort i biosen är att ändra så jag har lösenord när jag startar upp datorn.

Bara för man har en nyfiken bror här hemma sen att syrran startar jämnt upp min dator när hon kommer på besök så det är bara jag som har lösenordet till datorn för att komma in i windows.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du inte bara gå in i BIOS och trycka på F12 eller vad nu har för tangent för att återställa?

Eller åtminstonde gå in i Boot-sektionen och kolla så hårddisken är nummer 1 i listan.

Varför ber du om hjälp om du endå inte lyssnar på råden du får?

Såfall får jag gå in och kolla senare i biosen. Sen var tråden kanske lite mer till och undra vad som menades med den där rutan samt om det var nåt att oroa sig över. Men men får gå in och kolla sen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rutan är inget att oroa sig för, och datorn verkar ju i övrigt fungera som den ska. Allt som verkar behövas är att du går in i BIOS och "accepterar" att datorn fortsätter att boota som den gör just nu.

Okej ska in och se sen imorn när jag startar upp datorn. Hur ser man nu om allt "är" som det ska?

Redigerad av SilentViper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej ska in och se sen imorn när jag startar upp datorn. Hur ser man nu om allt "är" som det ska?

Kan du inte bara gå in i BIOS och trycka på F12 eller vad nu har för tangent för att återställa?

Eller åtminstonde gå in i Boot-sektionen och kolla så hårddisken är nummer 1 i listan.

Varför ber du om hjälp om du endå inte lyssnar på råden du får?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor