Foo Skrivet 27 juli, 2009 Rapportera Share Skrivet 27 juli, 2009 Om man köper en ny dator och börjar med att koppla den till HDMI eller VGA, fattar datorn det automatiskt eller blir det svart på skärmen tills man kommit in i datorn och ändrar skärmutgång mha mjukvara i grafikkortet? (DVS om den tex har DVI som standard) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 27 juli, 2009 Rapportera Share Skrivet 27 juli, 2009 Om man köper en ny dator och börjar med att koppla den till HDMI eller VGA, fattar datorn det automatiskt eller blir det svart på skärmen tills man kommit in i datorn och ändrar skärmutgång mha mjukvara i grafikkortet? (DVS om den tex har DVI som standard) Ja, dom mesta datorer nu förtiden gör det. MEN om inte dator känner igen en skärm så sätter den VGA som primär video utgång, Detta är lite klurigt då vissa grafikkort har bara 2 DVI uttag och ett HDMI/S-Video, men då brukar det vara det första DVI-uttaget (höger bakifrån) tror jag. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Foo Skrivet 27 juli, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 27 juli, 2009 Ja, dom mesta datorer nu förtiden gör det. MEN om inte dator känner igen en skärm så sätter den VGA som primär video utgång, Detta är lite klurigt då vissa grafikkort har bara 2 DVI uttag och ett HDMI/S-Video, men då brukar det vara det första DVI-uttaget (höger bakifrån) tror jag. mmm... Grejjen är den att jag har bara VGA ocg HDMI skärm (samma skärm) och datorn kommer utan operativsystem. Altså måste den ju "fatta" att jag kopplar in tex. VGA annars går det inte göra mycket med datorn. Risken är ju att datorn använder sin DVI utgång som standard och då blir det problem, eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 27 juli, 2009 Rapportera Share Skrivet 27 juli, 2009 mmm... Grejjen är den att jag har bara VGA ocg HDMI skärm (samma skärm) och datorn kommer utan operativsystem. Altså måste den ju "fatta" att jag kopplar in tex. VGA annars går det inte göra mycket med datorn. Risken är ju att datorn använder sin DVI utgång som standard och då blir det problem, eller? Nej, då är det inget problem. Dator väljer som standard VGA först om inget annat är satt i BIOS. Så det är bara att köra på. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts