MyStiC Skrivet 24 juli, 2009 Rapportera Share Skrivet 24 juli, 2009 (redigerad) Hejsan! Nu har jag kollat runt lite på diverse datorer. Jag söker en dator som ligger i prisklassen 5500-7500 (Priset kan höjas med några hundralappar om så behövs!) Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz 6MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 7754GB DDR2 PC2-6400 800MHz A-DATA/Corsair640GB 7200rpm 16MB cache SATA2 Samsung/Seagate/Western DigitalRadeon HD 4850 512MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI Gigabyte/Asus/SapphireCooler Master Elite chassi450W nätaggregatGigabyte GA-EP45-DS3L moderkort med Intel P35 chipset och DVD-brännare 7666:- Är det enda alternativet jag hittat än så länge, paketet finns hos Datorbutiken.com. Men om någon datorkunnig skulle kunna plocka ihop något bättre eller helt enkelt mer prisvärt så skriv gärna här! Redigerad 24 juli, 2009 av MyStiC Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 24 juli, 2009 Rapportera Share Skrivet 24 juli, 2009 Intel är sååå ute. http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?d...ta&k=679577 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 24 juli, 2009 Rapportera Share Skrivet 24 juli, 2009 (redigerad) Intel är sååå ute. http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?d...ta&k=679577 AM2+-processor och AM3-moderkort går inte. --- http://pici.se/pictures/HttAFxYwn.jpg Inet.se Problemet är dock om du inte vill (alla kan) bygga själv (vet inte om db-paketet var monterat eller ej) Kanske lika gärna kan säga detta också: Mitt (och Boomers) paket spelar i en långt högre liga prestandamässigt än det från datorbutiken.com Redigerad 24 juli, 2009 av Curly Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 24 juli, 2009 Rapportera Share Skrivet 24 juli, 2009 AM2+-processor och AM3-moderkort går inte. --- Inet.se Problemet är dock om du inte vill (alla kan) bygga själv (vet inte om db-paketet var monterat eller ej) Kanske lika gärna kan säga detta också: Mitt (och Boomers) paket spelar i en långt högre liga prestandamässigt än det från datorbutiken.com Jag gjorde så med flit, bara för att kolla om du var med i svängarna. (:!!! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
MyStiC Skrivet 24 juli, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 24 juli, 2009 Oj! Båda datorerna ni länkat ser mycket trevliga ut. Jag tror nog jag tänker kolla noggrannare på Curlys ihopplock. Tack så mycket! (:!!! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 24 juli, 2009 Rapportera Share Skrivet 24 juli, 2009 Jag gjorde så med flit, bara för att kolla om du var med i svängarna. (:!!! Oj! Båda datorerna ni länkat ser mycket trevliga ut. Jag tror nog jag tänker kolla noggrannare på Curlys ihopplock. Tack så mycket! Till det där chassit får jag rekommendera att du sätter en 120 mm-fläkt i fronten också. Se Nexus Real Silent eller Scythe Slipstream 1200RPM. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
MyStiC Skrivet 25 juli, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 25 juli, 2009 Har kollat lite till på datorerna, och jag förstår inte riktigt varför jag ska ha 4GB RAM när XP klarar runt 3.1GB (Stämmer detta?) Samt att grafikkortet ligger på 1GB. Och egentligen har jag ingen lust att beställa varorna, skulle helst vilja köpa direkt i affär. Och här i norrköping har vi något som heter Alina. Så ptja, om ni orkar och har lust så kan ni ju pröva bygga en burk med produkter från deras webbaffär i prisklassen 6000-7500 http://www.alina.se Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Saleen Skrivet 25 juli, 2009 Rapportera Share Skrivet 25 juli, 2009 (redigerad) Har kollat lite till på datorerna, och jag förstår inte riktigt varför jag ska ha 4GB RAM när XP klarar runt 3.1GB (Stämmer detta?) Samt att grafikkortet ligger på 1GB. http://www.alina.se Windows 7, grabben. Redigerad 26 juli, 2009 av Saleen Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 25 juli, 2009 Rapportera Share Skrivet 25 juli, 2009 (redigerad) Den minnesmängd operativsystemet klarar att hantera har att göra med om det är 32 eller 64 bitars, inte om det är XP, Vista eller 7. Men det givna valet idag är Windows 7 x64. Återkommer med edit från Alina. http://pici.se/thumbs/t_NLhQknjBj.gif Vill du komma ner till 7 500 kr kan du banta till Phenom II X3 720BE och billigare hårddisk. Redigerad 25 juli, 2009 av Curly Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 25 juli, 2009 Rapportera Share Skrivet 25 juli, 2009 Fyfan, jag måste verkligen uppdatera mig på processorfronten känner jag. Är det alltså AMD som har tagit tillbaka tronen?! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 26 juli, 2009 Rapportera Share Skrivet 26 juli, 2009 Fyfan, jag måste verkligen uppdatera mig på processorfronten känner jag. Är det alltså AMD som har tagit tillbaka tronen?! Svårt att säga men nej. Dom är dock billigare med andra ord "more-bang-for-the-buck"! I dagsläget är det så iallafall.. Tyvärr ser det mörkt ut för Intel då dom delar på sockets för budget och high performance processorer. Te.x I5, I7 och den kommande I9. Intel har dock dom mest kraftfullaste prollarna. Samt är kung för netbooks prollar med sin ATOM. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
MyStiC Skrivet 26 juli, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 26 juli, 2009 (redigerad) Nä usch, nu har jag kollat lite extra och vill ha lite pengar kvar efter att jag fått alla pengar. Så då har jag tittat på denna burken. Ungefär samma som Curly bara att det är annat graffekort och mindre hårddisk. Vettig? Redigerad 26 juli, 2009 av MyStiC Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 26 juli, 2009 Rapportera Share Skrivet 26 juli, 2009 Ska du spela ska du banta processorn och inte grafikkortet. Behåll HD4890 och köp Phenom II X3 720 istället. 2GB RAM är i underkant, uppgradera till 4GB senare åtminstone. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
MyStiC Skrivet 26 juli, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 26 juli, 2009 (redigerad) Ska du spela ska du banta processorn och inte grafikkortet. Behåll HD4890 och köp Phenom II X3 720 istället. 2GB RAM är i underkant, uppgradera till 4GB senare åtminstone. Sisådär då? (La till 2GB ram också) http://pici.se/pictures/fDsTgZgHL.jpg Redigerad 26 juli, 2009 av MyStiC Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 26 juli, 2009 Rapportera Share Skrivet 26 juli, 2009 Sisådär då? (La till 2GB ram också) http://pici.se/pictures/fDsTgZgHL.jpg Mitt krull fladdrar i vinden av mitt febrila nickande. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
MyStiC Skrivet 26 juli, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 26 juli, 2009 (redigerad) Mitt krull fladdrar i vinden av mitt febrila nickande. Åh! Påtal om spel, hur tror du den här datorn kommer klara Crysis, GTA IV osv? Redigerad 26 juli, 2009 av MyStiC Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 26 juli, 2009 Rapportera Share Skrivet 26 juli, 2009 (redigerad) Åh! Påtal om spel, hur tror du den här datorn kommer klara Crysis, GTA IV osv? Nemas problemas. Skräm upp processorn i 3,0-3,2GHz (bör gå på 30 sekunder och utan volthöjning) så ska du se att GTA IV går ännu lite bättre. Redigerad 26 juli, 2009 av Curly Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
MyStiC Skrivet 26 juli, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 26 juli, 2009 (redigerad) Nemas problemas. Skräm upp processorn i 3,0-3,2GHz (bör gå på 30 sekunder och utan volthöjning) så ska du se att GTA IV går ännu lite bättre. Fint! Borde jag köra med Vista, XP eller Windows 7 RC Edition enligt dig? Jag får ju inte användning av allt RAM om jag kör med Windows XP. Sen har ju Vista fått en drös klagomål. Redigerad 26 juli, 2009 av MyStiC Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 26 juli, 2009 Rapportera Share Skrivet 26 juli, 2009 Fint! Borde jag köra med Vista, XP eller Windows 7 RC Edition enligt dig? Jag får ju inte användning av allt RAM om jag kör med Windows XP. Sen har ju Vista fått en drös klagomål. Med XP x64 får du Men jag rekommenderar Windows 7 RC x64, har det själv och är hur nöjd som helst! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Saleen Skrivet 26 juli, 2009 Rapportera Share Skrivet 26 juli, 2009 Med XP x64 får du Haha, att det aldrig sitter för oss. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts