Jump to content

Oi. Datorn struck by lightning.... Eller något

Troxie
 Share

Recommended Posts

Tjena! Jag satt vid datorn och surfade då jag till min fasa upptäckte att det började åska.

Snabbt som blixten (höhö) stängde jag av datorn och grendosan.

Dagen efter då jag skulle starta datorn kom det upp något medelande som sa något om BIOS. Hann inte läsa vad det stod innan jag kom automatiskt till BIOS. Tog save and quit men kom tillbaka till BIOS och valde save and quit igen. Då funkade datorn fina fisken hela natten och stängde av den som vanligt.

Nu idag när jag skulle starta så hände absolut ingenting. Enda tecknet på ström är lampan på nätaggregatet. Hörde att det skulle finnas lampor på moderkortet också men det är inget jag kan hitta.

Halp pl0x

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena! Jag satt vid datorn och surfade då jag till min fasa upptäckte att det började åska.

Snabbt som blixten (höhö) stängde jag av datorn och grendosan.

Dagen efter då jag skulle starta datorn kom det upp något medelande som sa något om BIOS. Hann inte läsa vad det stod innan jag kom automatiskt till BIOS. Tog save and quit men kom tillbaka till BIOS och valde save and quit igen. Då funkade datorn fina fisken hela natten och stängde av den som vanligt.

Nu idag när jag skulle starta så hände absolut ingenting. Enda tecknet på ström är lampan på nätaggregatet. Hörde att det skulle finnas lampor på moderkortet också men det är inget jag kan hitta.

Halp pl0x

Säkert att det inte är nätagget? Hörs det nåt när du försöker sätta igång datorn? Testa byt annars ström sladd till datorn och se.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Säkert att det inte är nätagget? Hörs det nåt när du försöker sätta igång datorn? Testa byt annars ström sladd till datorn och se.

Ptja. Har inte den blekaste vad jag kan utesluta. Nätagget är det enda som visar ens lite tecken på att ström går in i datorn ialafall.

Ska testa med någon annan kabel om det har någon betydelse, tack.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pröva att först dra ut ström sladden sätt ditt finger på strömuttaget på nätaggregatet och gjorde dig själv och vänta ett tag. Sedan sätt i sladden igen och kolla.

if fail:

Pröva också att ta bort diverse komponenter så som grafikkort, ram, HDD eller andra enheter. Även om du tar bort RAM minnena eller grafikkort så kommer datorn försöka starta men gnälla på att de komponeter saknas, Men det inget farligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hörs det inget ljud alls när du startar datorn? Många datorer brukar ha någon felkod i form av en ljudsignal ifall något på datorn är paj.

När min dator inte startade förut så fick jag en felkod på två korta och en lång, vilket innebar att moderkortet var kaputt :)

Vad har du för dator? Specifikationer?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pröva att först dra ut ström sladden sätt ditt finger på strömuttaget på nätaggregatet och gjorde dig själv och vänta ett tag. Sedan sätt i sladden igen och kolla.

if fail:

Pröva också att ta bort diverse komponenter så som grafikkort, ram, HDD eller andra enheter. Även om du tar bort RAM minnena eller grafikkort så kommer datorn försöka starta men gnälla på att de komponeter saknas, Men det inget farligt.

Tackar tackar, ska testas!

Hörs det inget ljud alls när du startar datorn? Många datorer brukar ha någon felkod i form av en ljudsignal ifall något på datorn är paj.

När min dator inte startade förut så fick jag en felkod på två korta och en lång, vilket innebar att moderkortet var kaputt :)

Vad har du för dator? Specifikationer?

Inget ljud alls. Händer absolut ingenting när jag trycker.

2 gb RAM. 3.6ghz intel-processor. geforce 7800 gtx som grafikkort (tror jag)

Sen har jag inte en aning vad jag har för moderkort och sånt.

Är en dator ifrån HP som morsan fått köpa ifrån jobbet. Helt okej dator... för tre år sedan : <

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hiho. Tack för all hjälp men problemet kvarstår. Har inget nätaggregat att testa med och att bara felsöka datorn kostar ju en massa.

Yäyä, var nog dags för en ny dator anyhow. Sparar minne och hårddiskar.

Vaddå, ska du ge upp på den gammla. Jag kan ta den :(, Skämt å sido. Det du kan spara är ju graffet eller hela datorn så kanske du kan ta lite med tiden. ingen ide att sprara minnen från en dator som är gammal, då det kan vara så att dom inte passar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jomen spara minnen också. De kan ju fungera och man vet aldrig, någon gång kanske du får användning för dem och kan uppgradera någons kontorsdator med lite extra minne. DDR-(1)-minne antar jag att det sitter i den. Sitter fortfarande i många äldre datorer som fortfarande duger gott och väl som "kontorsdator". Den som spar, han har.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor