Jump to content

PS3 i dator/skärm

BroDD
 Share

Recommended Posts

Det är så att jag vill koppla in min PS3 i datorn så att jag kan använda skärmen, och för det så behöver jag ju ett program och en sladd, det är väll allt?

Programmet har jag (tror jag?). Har nåt på datorn som heter media center, där jag kan välja typ TV bla bla, så det borde ju bara vara att öppna det då?

Men sladden, vad är det för sladd jag ska ha mellan PS3 och dator?

Eller har jag fått allt om bakfoten?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för ingångar på din datorskärm?

DVI är ju vanligast så för HD kvalitet från din PS3 rekommenderar jag en HDMI-DVI kabel. Editerar in en länk sen. :)

Du får också kolla så att din skärm har stöd för HDCP.

1.5 m

3 m

5 m

Använder en likadan på 1.5 meter. Funkar jättebra. :)

Redigerad av Adrian G
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska sladden verkligen in i skärmen? Isåfall funkar ju ingen av dom där sladdarna :/

Men jag har sån ingång bak på datorn? Ska den in där?

dvi-600d_1119050_0.jpgDVI

vga2_1119050_1.jpgVGA

Om du bara har en vga ingång funkar det inte.

Vanligaste kablarna att koppla dator > skärm.

Äh, kollade din skärms spec. Den har DVI-D. Så det är bara att köpa en sådan kabel som jag eller Jacker länkade till tidigare. :)

Redigerad av Adrian G
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Er, jaha XD hur blir det med ljudet då? :/

Det är väl det som är problemet! Det kommer itne bli något ljud alls (om högtalarna inte kopplas till ps3). vet någon om det är möjligt som BroDD säger, att koppla in PS3 i datornburken för att sedan visa det på skärmen?

Vill också göra detta med NES, Vi Har som sagt en medie-PC och det skulle vara skoj att ha konsolerna där istället för på mitt rum. Jag kan ju koppla direkt till TV:n men då blir jag utan ljud!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det ska väll gå? Har sett folk som gjort så... eller jag antar att dom gjort så då dom använder datornskärmen och ett program på datorn sen för att få PS3 bilden på datorn, och använder datorhögtalarna till

Nu beror det ju på vad för slags högtalare de har. För mig skulle det fungera perfekt eftersom jag har högtalare med AUX-ingång.

Jag vet inte ens hur dagens ljudkort ser ut förresten, det kanske finns AUX-intag, eller liknande, på ljudkorten som man kan plugga in sitt ps3 i annars.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad det gäller ljudet kan du koppla in RCA-sladden för ljud i PS3an (tror det är den röda, minns inte exakt) och sedan koppla in andra änden i en sådanhär (OBS! Vet inte om det är exakt den du ska ha), och sen helt enkelt bara koppla in en högtalare med teleplugg.

EDIT: Ritning jag hittade på datorn (gjord av Henkibojj).

Redigerad av Jacker
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad det gäller ljudet kan du koppla in RCA-sladden för ljud i PS3an (tror det är den röda, minns inte exakt) och sedan koppla in andra änden i en sådanhär (OBS! Vet inte om det är exakt den du ska ha), och sen helt enkelt bara koppla in en högtalare med teleplugg.

EDIT: Ritning jag hittade på datorn (gjord av Henkibojj).

[i mg]http://img29.imageshack.us/img29/2444/jackeps3ljud.png[/i mg]

Haha, den där ja! :(

För att få ljud stoppar man AV-MULTI-sladden till PS3an och använder de RCA-sladdar man har i andra änden för att koppla till en stereo. Bilden ovan visar hur man blir tvungen att göra om högtalarna har teleplugg. Min stereo har RCA-in så för mig blir det mycket lättare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, den där ja! :(

För att få ljud stoppar man AV-MULTI-sladden till PS3an och använder de RCA-sladdar man har i andra änden för att koppla till en stereo. Bilden ovan visar hur man blir tvungen att göra om högtalarna har teleplugg. Min stereo har RCA-in så för mig blir det mycket lättare.

Hmm, om högtalarna använder sig av en optisk utgång då?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, om högtalarna använder sig av en optisk utgång då?

Ingång menar du väl ändå?

Jag har kopplat min PS3 in till många ställen och på flera olika sätt. Eftersom bild- och ljudinställningar ställs in separat kan man köra bild på HDMI och ljud på antingen HDMI, RCA eller optiskt. Man kan också köra bild på SCART och ljudet på optiskt, RCA eller HDMI (varför man nu skulle vilja göra den sista kombinationen...)

Själv kör jag oftast med bild på SCART och ljudet på optiskt, men förr hade jag ljudet i RCA. Om loven, då jag har tillgång till HDTV växlar jag mellan HDMI-bild + HDMI-ljud och HDMI-bild + RCA-ljud. Det är helt fristående av varandra och man kan kombinera bäst man vill :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor