ZcruweN Skrivet 10 juli, 2009 Rapportera Share Skrivet 10 juli, 2009 Hej! Som ni kanske vet om i V-snack så var jag med om ett hårddisk haveri. Nu till det stora problemet här, jag har ju såklart en sata disk sittandes i nu, MEN, jag har sparat min gamla trofasta 80gb IDE disk som en "backup" hårddisk eller hur man ska säga, när jag väl kopplar in den i datorn och ska öppna hårddisken så vill den inte! Den hittar hårddisken, men den visar att den är tom vilket jag vet att den inte är. Jag hade inte det här problemet förra gången jag fick en ny hårddisk till datorn utan då funkade det helt klockrent och det är liksom nu det har börjat strula och ja juste, det kommer även upp nånting om att hårddisken måste formateras innan den kan användas... Kan detta tyda på data problem? Hårddisken är av filsystemet NTFS givetvis. Nån som har en aning om vad problemet kan vara, för jag vill då absolut inte formatera hårddisken när jag vet att jag har bra mycket bra skit liggandes på den! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 12 juli, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 12 juli, 2009 Gentlemen? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 12 juli, 2009 Rapportera Share Skrivet 12 juli, 2009 Vänta nu.. När det kom upp att den behövdes formateras så tryckte du inte på JA, eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 12 juli, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 12 juli, 2009 Vänta nu.. När det kom upp att den behövdes formateras så tryckte du inte på JA, eller? Nopp, jag lät det vara. Jag finner det oerhört konstigt att NU helt plötsligt så säger datorn ifrån till den! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 12 juli, 2009 Rapportera Share Skrivet 12 juli, 2009 Nopp, jag lät det vara. Jag finner det oerhört konstigt att NU helt plötsligt så säger datorn ifrån till den! Det är inte så att du fifflat lite på jumpern (alternativt så måste du kanske göra det?)?. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 12 juli, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 12 juli, 2009 (redigerad) Hårddisken står som Slave, dvs ingen Jumper. Ska testa plugga in den i datorn om en stund igen och se om det fortfarande är likadant! Hårddisken sitter i och fungerar fortfarande inte. Testade göra felkontroll på den och det här är resultatet! http://pici.se/pictures/ZtNmXniQs.jpg Redigerad 12 juli, 2009 av ZcruweN Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 12 juli, 2009 Rapportera Share Skrivet 12 juli, 2009 Det enda jag skulle kunna rekommendera är att sätta hårddisken som Master / Single Drive. Har nämligen det på en av mina diskar i en av mina burkar. Finns en SATA och en PATA där i. Annars så vet jag inte. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 12 juli, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 12 juli, 2009 Får väl ta och testa det sen när jag hittar på en jumper så jag kan ställa om den! Men jag tycker det är lite konstigt, det har ju funkat helt felfritt innan! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
swat Skrivet 20 juli, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 juli, 2009 Hur ändrar man vilken som är master och slave? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 20 juli, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 20 juli, 2009 Hur ändrar man vilken som är master och slave? Den lilla blåa saken, också känd som jumper eller som jag kallar den "bygel" flyttar du som instruerat under! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 21 december, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 21 december, 2009 Nu är jag tillbaka med problemet igen. Jag har äntligen fått tag på en jumper så nu sitter hårddisken som Master. Kollat så att allting stämde i BIOS, och det gör det. Men det är fortfarande samma problem, datorn hittar men kan inte öppna hårddisken, får bara upp ett meddelande om att jag måste formatera hårddisken . Så är det här slutet för alla mina kära filer som ligger på hårddisken? (Notera, jag har även testat hårddisken i en annan dator och fick samma resultat där) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 22 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 22 december, 2009 (redigerad) Nu är jag tillbaka med problemet igen. Jag har äntligen fått tag på en jumper så nu sitter hårddisken som Master. Kollat så att allting stämde i BIOS, och det gör det. Men det är fortfarande samma problem, datorn hittar men kan inte öppna hårddisken, får bara upp ett meddelande om att jag måste formatera hårddisken . Så är det här slutet för alla mina kära filer som ligger på hårddisken? (Notera, jag har även testat hårddisken i en annan dator och fick samma resultat där) 1. När du kopplade den som Master, Det fanns inga andra enheter på samma kabel då? Isåfall så ta bort eller ändra den andra enheten till slave. (Om inte det är din huvud disk förstås) 2. Pröva att kolla hårddisken med något program och kolla om det ger några S.M.A.R.T fel, t.ex HDTune eller typ Speedfan. Finns en del program att välja mellan... Redigerad 22 december, 2009 av Alle090 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 22 december, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 22 december, 2009 1. När du kopplade den som Master, Det fanns inga andra enheter på samma kabel då? Isåfall så ta bort eller ändra den andra enheten till slave. (Om inte det är din huvud disk förstås) 2. Pröva att kolla hårddisken med något program och kolla om det ger några S.M.A.R.T fel, t.ex HDTune eller typ Speedfan. Finns en del program att välja mellan... 1. Nej, det var bara min hårddisk som satt på den kabeln. 2. Ska kolla runt och se vad som jag lyckas åstadkomma med programmen! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
MeanMachine Skrivet 28 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 28 december, 2009 När det gäller IDE. så måste master-disken sitta på kontakten närmast moderkortet och slave på den sista. Eller det kanske är löst redan Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 28 december, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 28 december, 2009 När det gäller IDE. så måste master-disken sitta på kontakten närmast moderkortet och slave på den sista. Eller det kanske är löst redan Med tanke på att min IDE hårddisk är den enda enheten i hela datorn som går på en IDE kabel så sitter den närmast ja! Och nej, problemet är inte löst ännu! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 28 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 28 december, 2009 När det gäller IDE. så måste master-disken sitta på kontakten närmast moderkortet och slave på den sista. Eller det kanske är löst redan Så är det inte, Master enheten måste INTE vara närmast på kabeln. Det kvittar i vilken ordning dom sitter, bara att minst en är Slave. Med tanke på att min IDE hårddisk är den enda enheten i hela datorn som går på en IDE kabel så sitter den närmast ja! Och nej, problemet är inte löst ännu! Inga svar med programmen? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts