Jump to content

Problem med TFT-skärm...

Eudoros
 Share

Recommended Posts

Hej. Min TFT-skärm har den sensaste tiden fått allvarliga problem.. Det är så att varje gång jag startar datorn på morgonen så "knäpps" den av utav sig själv; fast inte av-av, utan den blir bara svart trots att power-lampan lyser på den... Trycker man sedan av den och på den igen så lyser den och fungerar i kanske 5 sekunder, sedan blir det lika igen. :innocent:

Det konstiga är att om man knäpper av och på den i typ 20 minuter så fungerar den sen resten av dagen, även om jag knäpper av min dator senare och knäpper på den igen så fungerar den i regel klockrent då. Så verkar mest vara på morgonen, även om det faktiskt _har_ hänt senare under dagen med. Alltså att den har knäppts av om jag startar om datorn eller något trots att datorn varit på i några timmar innan.

wtf kan det vara eftersom den fungerar om jag håller på och nöter i tjugo minuter med att låta den bli svart, knäppa på, bli svart, knäppa på etc? :innocent:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Glapp i skärmen eller den biten man kopplar in i grafikkortet? Kolla så den sitter intryckt ordentligt. Och kolla även den där strömsladden som man kopplar in i skärmen som ja inte vet namnet på om den sitter i sen kolla piggarna i uttagen den biten då man kopplar in i grafikkortet.

Gjort. Testat på mer än en dator också, problemet kvarstod.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. Min TFT-skärm har den sensaste tiden fått allvarliga problem.. Det är så att varje gång jag startar datorn på morgonen så "knäpps" den av utav sig själv; fast inte av-av, utan den blir bara svart trots att power-lampan lyser på den... Trycker man sedan av den och på den igen så lyser den och fungerar i kanske 5 sekunder, sedan blir det lika igen. :innocent:

Det konstiga är att om man knäpper av och på den i typ 20 minuter så fungerar den sen resten av dagen, även om jag knäpper av min dator senare och knäpper på den igen så fungerar den i regel klockrent då. Så verkar mest vara på morgonen, även om det faktiskt _har_ hänt senare under dagen med. Alltså att den har knäppts av om jag startar om datorn eller något trots att datorn varit på i några timmar innan.

wtf kan det vara eftersom den fungerar om jag håller på och nöter i tjugo minuter med att låta den bli svart, knäppa på, bli svart, knäppa på etc? :P

Har du prövat andra strömkablar samt VGA/DVI kabel?

Annars tror jag är ett intern fel, dags att leta upp kvittot kanske :innocent:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har du prövat andra strömkablar samt VGA/DVI kabel?

Annars tror jag är ett intern fel, dags att leta upp kvittot kanske :(

Har itne testat med någon annan strömkabel men har svårt att se att det är felet faktiskt. Jag är inte så väldigt high-tec på detta, men är det DVI-kabel som gäller för nyare grafikkort? Hade tidigare ett GeForce 6800GT och då fungerade VGA-kabel om jag förstod det rätt, men bytte sedan upp mig till ett 8600GT och då var det tydligen enbart DVI-kabel som fungerade.

Är det så det är, va? Har kikat lite på nyare skärmar men har otroligt tight budget atm, och på alla lite billigare skärmar jag kikat på så står det att det enbart är VGA så dem fungerar inte till min dator då eller? Eller finns det grafikkort som stödjer både VGA och DVI och jag hade bara otur som lyckades få ett som enbart använder DVI? :shifty: Har ett Radeon 4850 nu förresten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har itne testat med någon annan strömkabel men har svårt att se att det är felet faktiskt. Jag är inte så väldigt high-tec på detta, men är det DVI-kabel som gäller för nyare grafikkort? Hade tidigare ett GeForce 6800GT och då fungerade VGA-kabel om jag förstod det rätt, men bytte sedan upp mig till ett 8600GT och då var det tydligen enbart DVI-kabel som fungerade.

Är det så det är, va? Har kikat lite på nyare skärmar men har otroligt tight budget atm, och på alla lite billigare skärmar jag kikat på så står det att det enbart är VGA så dem fungerar inte till min dator då eller? Eller finns det grafikkort som stödjer både VGA och DVI och jag hade bara otur som lyckades få ett som enbart använder DVI? :( Har ett Radeon 4850 nu förresten.

DVI är kompatibelt med VGA. Du har två alternativ om du vill använda en VGA-skärm: Du använder en adapter som sitter bak i grafikkortet, en sådan följer med i princip alla grafikkort och går att köpa på de flesta datorbutiker. Det andra alternativet är att du skaffar en kabel med VGA i ena änden och DVI i andra. För det senare alternativet måste man dock se till att skärmen man köper har uttag där bak (dvs. lös kabel) och att den inte är fastlödd. :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
DVI är kompatibelt med VGA. Du har två alternativ om du vill använda en VGA-skärm: Du använder en adapter som sitter bak i grafikkortet, en sådan följer med i princip alla grafikkort och går att köpa på de flesta datorbutiker. Det andra alternativet är att du skaffar en kabel med VGA i ena änden och DVI i andra. För det senare alternativet måste man dock se till att skärmen man köper har uttag där bak (dvs. lös kabel) och att den inte är fastlödd. :(

Okej, tackar! :shifty: Tror jag förstår lite mer nu. Men en sådan här skärm då, som det står att den enbart ansluts via VGA, kan man ansluta via DVI om man har en adapter?

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, tackar! :( Tror jag förstår lite mer nu. Men en sådan här skärm då, som det står att den enbart ansluts via VGA, kan man ansluta via DVI om man har en adapter?

Yep!

301S6015_1116266_0.jpg

Övre bilden in i grafikkortet, nedre bilden kopplar du in skärmen.

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 3 weeks later...
Skrivet (redigerad)

Hej... har köpt ny skärm nu men är tjall med denna med, tror jag. Det är något riktigt weird för jag kan knäppa på min dator och min skärm och allt fungerar som det ska i ibland en timme, ibland 5 minuter. Sen blir skärmen helt plötsligt helsvart och det står "No Signal". Det går inte att få den att fungera igen heller genom att knäppa av/på den, enda sättet att få den fungera igen är att starta om datorn via restart-knappen på själva burken...

Förra skärmen _var_ det skärmen det var fel på, för testade den på en annan dator med och resultatet var detsamma. Men denna gång vet jag inte vad det är. Har testat bytt kablar och kollat så inget glappar, har även testat bägge uttagen på datorn... vad kan vara fel? Är det skärmen som är trasig?

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor