Ma__Cipriani Skrivet 20 juni, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 juni, 2009 Hej igen, jag hittade ingen passande tråd att fråga om detta i så jag gör det här. Jag håller på att skriva musik, både instrument och text, och använder mig utav GuitarPort och RiffWorks för att spela in elgitarr, keyboardtrummor osv. Nu vill jag börja testa att spela in sången och har då hört att man kan använda sig av FL Studio, som jag sedan tidigare har, och hittade denna instruktionsvideo (se nedan) på internet sedan jag inte vet hur man spelar in via mikrofon på RiffWorks utan att behöva köpa ännu mer hårdvaror, som jag läste här Eftersom jag är skitkass på datorer så krävs 100% koncentration när jag ställer in input/output och liknande. Ljudkort och skit. Det som stör mig är att när jag håller på att välja vilket jack jag har anslutit mikrofonen till och andra inspelningsinställningar i FL Studio, så släcks datorn och den startas om. Det som är ännu konstigare är att precis när datorn startat upp igen, tills att den arbetat sig fram till vilken användare på Windows man vill logga in på, fungerar det att prata i mikrofonen och jag hör den som pratar i mikrofonen tydligt och bra i hörlurarna. Men så fort jag kommit fram till inloggningsmenyn, så fungerar det inte längre. Någon som känner igen detta problem, eller som kan FL Studio bra och är villig att hjälpa mig på traven om det visar sig att jag gör fel? Frågor och svar uppskattas! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tux Skrivet 20 juni, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 juni, 2009 (redigerad) Hej igen, jag hittade ingen passande tråd att fråga om detta i så jag gör det här. Jag håller på att skriva musik, både instrument och text, och använder mig utav GuitarPort och RiffWorks för att spela in elgitarr, keyboardtrummor osv. Nu vill jag börja testa att spela in sången och har då hört att man kan använda sig av FL Studio, som jag sedan tidigare har, och hittade denna instruktionsvideo (se nedan) på internet sedan jag inte vet hur man spelar in via mikrofon på RiffWorks utan att behöva köpa ännu mer hårdvaror, som jag läste här Eftersom jag är skitkass på datorer så krävs 100% koncentration när jag ställer in input/output och liknande. Ljudkort och skit. Det som stör mig är att när jag håller på att välja vilket jack jag har anslutit mikrofonen till och andra inspelningsinställningar i FL Studio, så släcks datorn och den startas om. Det som är ännu konstigare är att precis när datorn startat upp igen, tills att den arbetat sig fram till vilken användare på Windows man vill logga in på, fungerar det att prata i mikrofonen och jag hör den som pratar i mikrofonen tydligt och bra i hörlurarna. Men så fort jag kommit fram till inloggningsmenyn, så fungerar det inte längre. Någon som känner igen detta problem, eller som kan FL Studio bra och är villig att hjälpa mig på traven om det visar sig att jag gör fel? Frågor och svar uppskattas! Jag förstår inte riktigt, "Record vocal on top of the beat"?, man ska alltså först exportera sin beat till mp3 och sedan spela in sången? Dummaste jag har hört. Sången måste ju mixas först och tillsammans med beatet mastras?. Mitt tips är att spela in sången i ett annat program som Audacity, importera den in i FL Studio, mixa sången (lägg på De-Esser, EQ, kompressor) och Mastra sedan hela paketet. Redigerad 20 juni, 2009 av Tux Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts