Jump to content

Skärmen släcks

Ma__Cipriani
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag drabbas av ett stort problem när jag spelar World of Warcraft.

Efter en stunds spelande, oftast vid oregelbundna speltider, släcks plötsligt skärmen.

Musiken fortsätter ibland och jag kan inte använda mig utav den "magiska programavslutningskoden" (CTRL+ALT+DEL, TAB, SPACE, VÄNSTERPIL, SPACE) som vanligtvis fungerar vid hängning av spel som t.ex. GTA.

Nu måste jag stänga av datorn och starta om, vilket inte är så roligt efter en fem-sex gånger på en kvart.

Förr drabbades jag av det efter kanske tre timmars spelande, och ibland kunde det vara felfritt i över en månad.

Men sedan igår räcker det med att jag startar WoW och fram till 1-2 minuters spelande, innan allting släcks ned.

Jag är inte datakunnig för fem öre, men jag tror att det har någonting med grafikkortet att göra.

Spelar på sämsta grafik och upplösning för att försöka undvika men det hjälper nu inte längre.

Fläkten till grafikkortet fungerar finfint, har dammsugit två gånger idag.

Har inga andra program eller "onödiga" processer igång när jag spelar och först trodde jag att det var internetanslutningen som glappade men så är inte fallet. A

Jag "råkade" peta lite på grafikkortet precis när det hänt de två senaste gångerna och i båda fallen, har datorn gått igång igen.

Som sagt, jag vet ingenting om datorer så jag gick in på www.systemrequirementslab.com och där talades det om vad jag har för slags maskinvaror.

Ska försöka få ihop detta..:

CPU: 2 processors running - Intel® Pentium® 4 CPU 3.20GHz

CPU Speed: 3.20 GHz Performance Rated at 4.80 GHz

System RAM: 510 MB

Operativsystem: Microsoft Windows XP Home Edition (Build Service Pack 32600)

Grafikkort: RADEON X600/X550 Series (ATI Radeon Graphics Processor (0x3E50))

Grafikkort Features:

Video RAM: 256 mb

Video Card 3D Accelerator

Pixel Shader Version: 2.0

45 GB fritt diskutrymme.

Som sagt; händer ENDAST under World of Warcraft och har ALDRIG hänt någon annanstans eller på något annat spel.

Sedan har det ingenting att göra med "skärmsläckaren", som jag läste på ett annat forum.

Tacksam för svar och frågor!!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
... bara för att klargöra, är det skärmen eller grafikkortet som dör?

Det är definitivt inte själva skärmen som dör.

Det är nog hellre grafikkortet som kan ha med saken att göra.

Skulle tro att det är grafikkorttet. Men om du trycker 'ctrl+alt+del' hör du att WoW stängs ner eller bara fortsätter det?

Pröva att antingen ta ner dom senaste drivrutinerna och kolla vilken temperatur det ditt grafikkort ligger på i load.

Nej, om jag trycker 'Ctrl+Alt+Del' händer ingenting, eller det hörs så att säga ingen skillnad. (Om nu ljudet är kvar)

Edit: Förklara lite närmare hur jag kontrollerar temperaturen i grafikkortet, tack :wacko: "Load"?

Redigerad av Ma__Cipriani
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, om jag trycker 'Ctrl+Alt+Del' händer ingenting, eller det hörs så att säga ingen skillnad. (Om nu ljudet är kvar)

Edit: Förklara lite närmare hur jag kontrollerar temperaturen i grafikkortet, tack :wacko: "Load"?

Googla på RivaTuner. Under fliken Main och rubriken Target Adapter klicka på en pil som pekar nedåt åt höger och välj Hardware monitoring

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

'load' använd spel som stressar/får grafikkortet att arbeta mycket. Så du får se hur varmt det är när det arbetar för fullt. Gör som Curly sa för att få fram tempen..

Kan ju vara så att ditt grafikkort är dammigt eller att det börjar ge sig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor