RavenE Skrivet 16 juni, 2009 Rapportera Share Skrivet 16 juni, 2009 Jag överväger att köpa en Mac, Macbook Pro för att vara precis. I och med att jag knappt spelar några spel, och vill ha en stabil dator att ha till jobb/bildhantering osv, så känner jag att det mest naturliga nästan vore att köpa en Mac. Då jag vet att några här på forumet använder Mac så tyckte jag att det vore lämpligt att diskutera det lite. Sååå! Jag antar att ni som använder Mac nu körde med Windows förut? Hur var det att gå över till Mac? Varför valde ni Mac? Har ni stött på några stora problem? Vad för jag tänka på innan jag beslutar mig för att köpa en? Bombardera mig med åsikter och tankar, så är ni snälla! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 17 juni, 2009 Rapportera Share Skrivet 17 juni, 2009 Jag överväger att köpa en Mac, Macbook Pro för att vara precis. I och med att jag knappt spelar några spel, och vill ha en stabil dator att ha till jobb/bildhantering osv, så känner jag att det mest naturliga nästan vore att köpa en Mac. Då jag vet att några här på forumet använder Mac så tyckte jag att det vore lämpligt att diskutera det lite. Sååå! Jag antar att ni som använder Mac nu körde med Windows förut? Hur var det att gå över till Mac? Varför valde ni Mac? Har ni stött på några stora problem? Vad för jag tänka på innan jag beslutar mig för att köpa en? Bombardera mig med åsikter och tankar, så är ni snälla! Har du många program på din Windows burk nu som du kanske/ VET att du vill ha på Mac så borde du kolla att dom programmen också finns för Mac. Det är väl det största skillnaden, många program kommer inte vara komplatibla. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 17 juni, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 17 juni, 2009 Har du många program på din Windows burk nu som du kanske/ VET att du vill ha på Mac så borde du kolla att dom programmen också finns för Mac. Det är väl det största skillnaden, många program kommer inte vara komplatibla. Jodå, sånt har jag kollat lite på och de flesta jag behöver finns till Mac! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
swat Skrivet 17 juni, 2009 Rapportera Share Skrivet 17 juni, 2009 Mac är nice. har själv en svart macbook 13 inch. nått att tänka på är att köpa bättre ram minne och helst utanför macaffärerna om du inte vill betala sjukt överpris. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 24 september, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 24 september, 2009 Bumpar upp den här några sidor. Snart droppar lönen in, och jag är fortfarande sjukt sugen på att köpa en Macbook Pro. Jag har läst på om datorn, operativsystemet och allt möjligt om datorn. Det enda som får mig att fundera på om jag ska köpa en är priset. 12495 kr är mycket pengar för en dator. Det finns gott om windows-datorer för ~7000 som är minst lika bra (förutom operativsystemet då), och självklart börjar de locka. Wat to do? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 24 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 24 september, 2009 Bumpar upp den här några sidor. Snart droppar lönen in, och jag är fortfarande sjukt sugen på att köpa en Macbook Pro. Jag har läst på om datorn, operativsystemet och allt möjligt om datorn. Det enda som får mig att fundera på om jag ska köpa en är priset. 12495 kr är mycket pengar för en dator. Det finns gott om windows-datorer för ~7000 som är minst lika bra (förutom operativsystemet då), och självklart börjar de locka. Wat to do? MAC OS funkar även på pc laptops Och Jack the Pirate kan hjälpa dig om du köper en laptop. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Dusse Skrivet 24 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 24 september, 2009 (redigerad) .. Redigerad 8 juli, 2020 av Dusse Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 24 september, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 24 september, 2009 MAC OS funkar även på pc laptops Och Jack the Pirate kan hjälpa dig om du köper en laptop. Inte riktigt samma sak. Mja. Allt jag kan säga är att de 15 000 kr jag la på min Macbook (Pro, men den hette "bara" Macbook i våras) är mina bäst investerade pengar någonsin. Jag är inte en teknisk idiot, men det är så sjukt skönt att allting fungerar utan något som helst krångel. OSX är så underbart i många avseenden och jag hade inte bytt min dator mot valfri dator med Windows (eller ja, kom med en NASA-dator så kanske jag överväger det en stund..). Du får helt enkelt prioritera vad som är viktigast, mer pengar över nu eller slippa en massa frustration och ha kvar ett mycket bättre begagnatpris (priser på begagnade apple-datorer ligger sjukt mycket högre än andra) så att du sparar pengar nästa gång du ska byta dator. Ingen kan svara åt dig, men det blir väl helt enkelt att välja mellan: 5000 kr i handen nu eller Slippa en massa frustration och spara mycket pengar nästa gång du ska byta dator Så tja..om du inte är i behov av de där pengarna just nu skulle jag välja Mac alla dagar i veckan. Det tjänar du på både genom att bli gladare nu och ekonomiskt senare. Står vid ett vägskäl egentligen. Dels vill/behöver jag köpa en bärbar dator, och dels vill/behöver jag köpa en ny kamera. Bra tänkt med andrahandsvärdet! Har själv kollat runt på blocket/tradera efter MBP, och de ligger faktiskt inte så mycket lägre än marknadspriset. Får ta mig en riktig funderare på det här. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 24 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 24 september, 2009 Vänta in Intel's i7 processorer att hitta in i Macbooken eller vad du nu väljer för dator. Snart kommer usb 3.0 också, kan med vara värt att vänta in. Och Windows 7 med för den delen om du väljer en pc-maskin. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Bebben Skrivet 24 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 24 september, 2009 Vänta in Intel's i7 processorer att hitta in i Macbooken eller vad du nu väljer för dator. Snart kommer usb 3.0 också, kan med vara värt att vänta in. Och Windows 7 med för den delen om du väljer en pc-maskin. Om man köper en dator med Vista bör man väl få en uppgradering till Windows 7 på köpet när det kommer ut? Jag vet iaf att jag får det nu när jag köper min dator som har Vista, stationär i och för sig, men ändå. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Plaisir Skrivet 24 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 24 september, 2009 Om man köper en dator med Vista bör man väl få en uppgradering till Windows 7 på köpet när det kommer ut? Jag vet iaf att jag får det nu när jag köper min dator som har Vista, stationär i och för sig, men ändå. Det beror lite på vilket företag som satt ihop datorn. Men det är ändå värt att veta om man känner sig "rädd" för att skaffa pc iom Vista. Jag äger ingen Mac själv och har aldrig gjort. Men vänner som har det säger själva att de aldrig skulle vilja byta tillbaks till PC. antingen har det med Mac ägares sätt att se på den produkt de äger eller så är den helt enkelt bättre. När man använt en Mac blir man lite ledsen när man kommer hem till sin PC med XP där det saknas så himla mycket. Men som nämnt här ovan, en PC med OSX är ju inte fy skam om det blir billigare så du kan köpa en kamera också (OSX fick inte installeras på PC eller hur va det det va? Läste någon nyhet om det någonstans) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Adrian G Skrivet 24 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 24 september, 2009 Det beror lite på vilket företag som satt ihop datorn. Men det är ändå värt att veta om man känner sig "rädd" för att skaffa pc iom Vista. Jag äger ingen Mac själv och har aldrig gjort. Men vänner som har det säger själva att de aldrig skulle vilja byta tillbaks till PC. antingen har det med Mac ägares sätt att se på den produkt de äger eller så är den helt enkelt bättre. När man använt en Mac blir man lite ledsen när man kommer hem till sin PC med XP där det saknas så himla mycket. Men som nämnt här ovan, en PC med OSX är ju inte fy skam om det blir billigare så du kan köpa en kamera också (OSX fick inte installeras på PC eller hur va det det va? Läste någon nyhet om det någonstans) Står i Apples användaravtal (eula?) att operativsystemet bara får installeras på en produkt såld av Apple, alltså en vara i mac sortimentet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Plaisir Skrivet 24 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 24 september, 2009 Står i Apples användaravtal (eula?) att operativsystemet bara får installeras på en produkt såld av Apple, alltså en vara i mac sortimentet. Så ja. Har för mig att nyheten jag läste handlade om något litet företag som hade gått till rätten i Amerikat om det här. SÅ med lite tur för alla oss människor utan 20000 att lägga på en dator så blir det nog trevligt ska ni se Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 24 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 24 september, 2009 (redigerad) Men som nämnt här ovan, en PC med OSX är ju inte fy skam om det blir billigare så du kan köpa en kamera också (OSX fick inte installeras på PC eller hur va det det va? Läste någon nyhet om det någonstans) Samtidigt skulle jag inte egentligen rekommendera det mer än för att testa på OS X, för det första är det ett jäkla pill, och för det andra så är det ganska "skört". Mitt bootsystem förstördes efter en hard reboot, vilket var typ omöjligt att fixa. Redigerad 24 september, 2009 av mr_tobbe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts