felshoe Skrivet 9 juni, 2009 Rapportera Share Skrivet 9 juni, 2009 Trots Curlys hjälp i min andra tråd där jag bad om en ny dator, så har jag inte riktigt bestämt mig för hur jag vill göra. Vill ju i första hand reparera den här, men frågan är om det går. Datorn ljuger en del för mig. Idag fick jag starta om den säkert hundra gånger (utan överdrift) innan den sa att den inte kan starta Windows eftersom att en fil i systemet är skadad eller försvunnen. Den sa att jag skulle hitta min Windows installations-cd och fixa allting, men allt jag hittade var någon reparations-cd. Prövade med den, och efter ännu ett par omstarter så frågade den mig ifall jag ville starta Windows med hjälp av den. Jag gjorde det, och hittills har den fungerat bra. Vad som händer när jag måste starta om den hela tiden, är kort och gott ingenting alls. Skärmen är svart, men datorn börjar pipa i tiosekundersintervaller. Piper i tio sekunder, tyst i fem, piper i tio osv. Jag har försökt hitta manualen till datorn för att kunna kolla upp vad olika pip betyder, för ibland kommer jag längre även om den ger ifrån sig kortare pip med mycket kortare intervaller. Jag var nere vid Webbhallen för några veckor sedan, och de föreslog att jag skulle pröva att byta nätagg för att se ifall det hjälper mig någonting. Datorn kan ju faktiskt gå igång och ändå starta om sig efter fem minuter och göra om samma procedur ungefär åtta gånger, innan den ger mig åtta stycken "Datorn har återställts efter ett allvarligt fel, vill du skicka en felrapport?". Jag funderar på att göra detta, samt köpa en helt ny hårddisk och se om det hjälper också. Ingen här som har någon aning om vad som kan vara fel på den? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 9 juni, 2009 Rapportera Share Skrivet 9 juni, 2009 (redigerad) Får huvudvärk av att läsa det här, det känns som att det bara är att börja beta av komponenter. Jag skulle inte vara för säker på att det är hårddisken som är felet, men testa att installera Windows på en annan disk som du lånar. Vanligaste komponentfelen brukar ungefär i ordning vara: 1. Minne (testa att köra memtest86 först i några timmar) 2. Moderkort 3. Grafikkort 4. CPU Byt ut komponenterna en i taget mot utbyteskomponenter, på det här viset kan du märka om det är en speciell komponent som det är fel på. edit: Nätaggregatet kan vara en bra idé att testa också, men börja inte köpa en massa nya komponenter. Det är troligen en komponent som felar. Redigerad 9 juni, 2009 av mr_tobbe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 9 juni, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 9 juni, 2009 Jag ska alltså låna grafikkort och moderkort av någon för att kunna genomföra allting? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 9 juni, 2009 Rapportera Share Skrivet 9 juni, 2009 Jag ska alltså låna grafikkort och moderkort av någon för att kunna genomföra allting? Kanske inte i första taget, testa med det du har eller kan få tag på lätt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 9 juni, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 9 juni, 2009 För några egna reservkomponenter har jag ju inte.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 9 juni, 2009 Rapportera Share Skrivet 9 juni, 2009 (redigerad) Jag tror att det är en mini-ITX-dator vilket innebär att få tag på lånedelar blir väldigt svårt. Edit: Är det sån? Redigerad 9 juni, 2009 av Curly Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 9 juni, 2009 Rapportera Share Skrivet 9 juni, 2009 Vilket gissel. 2,5"-disk? Börja med memtest86 åtminstone. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 9 juni, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 9 juni, 2009 Jag tror att det är en mini-ITX-dator vilket innebär att få tag på lånedelar blir väldigt svårt. Edit: Är det sån? Scaleo C, äldre modell. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Rixxz Skrivet 10 juni, 2009 Rapportera Share Skrivet 10 juni, 2009 Scaleo C, äldre modell. En fråga, inga Blue Screen's Of Death? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 11 juni, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 11 juni, 2009 En fråga, inga Blue Screen's Of Death? Får blue screens ibland, men även om den säger något i stil med att den börjar dumpa allt som finns på datorn, så händer det aldrig. Den bluffar som med så mycket annat, liksom. Allt finns alltid kvar, och den är precis lika jobbig som innan. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Zack Skrivet 12 juni, 2009 Rapportera Share Skrivet 12 juni, 2009 Beep Code: Description of Problem: One Long Beep, One Short Beep Motherboard Problem One Long Beep, Two Short Beeps Video Problem One Long Beep, Three Short Beeps Video Problem Three Long Beeps Keyboard Error Repeated Long Beeps Memory Error Continuous Hi-Lo Beeps CPU Overheating ------- http://www.tomshardware.co.uk/forum/page-251429_13_0.html Hittade detta, hoppas det löser sig! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 12 juni, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 12 juni, 2009 Beep Code: Description of Problem: One Long Beep, One Short Beep Motherboard Problem One Long Beep, Two Short Beeps Video Problem One Long Beep, Three Short Beeps Video Problem Three Long Beeps Keyboard Error Repeated Long Beeps Memory Error Continuous Hi-Lo Beeps CPU Overheating ------- http://www.tomshardware.co.uk/forum/page-251429_13_0.html Hittade detta, hoppas det löser sig! Åh, han som skrev i länken du skickade verkade ha exakt samma problem som jag! Då får jag pröva minnet först av allt och se om det hjälper. Memtest86, finns det att köpa på Webbhallens markbutik tro? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Zack Skrivet 12 juni, 2009 Rapportera Share Skrivet 12 juni, 2009 Åh, han som skrev i länken du skickade verkade ha exakt samma problem som jag! Då får jag pröva minnet först av allt och se om det hjälper. Memtest86, finns det att köpa på Webbhallens markbutik tro? Yes, jag såg en hel del andra forum med samma problem. Alla verkade ha lite olika lösningar på problemet, kan kolla upp fler ikväll om du vill. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 12 juni, 2009 Rapportera Share Skrivet 12 juni, 2009 Åh, han som skrev i länken du skickade verkade ha exakt samma problem som jag! Då får jag pröva minnet först av allt och se om det hjälper. Memtest86, finns det att köpa på Webbhallens markbutik tro? memtest är gratis, Google. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SilentViper Skrivet 13 juni, 2009 Rapportera Share Skrivet 13 juni, 2009 Åh, han som skrev i länken du skickade verkade ha exakt samma problem som jag! Då får jag pröva minnet först av allt och se om det hjälper. Memtest86, finns det att köpa på Webbhallens markbutik tro? Testa som ja gjorde när det började pipa för mig. Ta ut ram-minerna i datorn och sätt i dom igen och starta. Det hjälpte mig när min dator pep. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 14 juni, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 14 juni, 2009 Av någon anledning så har den faktiskt varit helt fri från problem de senaste tre dagarna. Gick lös på den en gång och slog den med full kraft på ett par ställen, kollade in inställningar, sökte min hårddisk på virus och satte en malware i karantän, men jag vet inte vad det är som håller den igång.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts