Jump to content

Installera Windows XP på en dator med Vista?

SimonJ
 Share

Recommended Posts

Hejsan! :w000t:

Jag fick en laptop med Windows Vista på i januari då jag fyllde år, Vista var såklart väldigt häftigt i början men nu så har jag tröttnat eftersom det gör datorn VÄLDIGT seg. Så nu vill jag installera XP på datorn, är det möjligt? Jag har någon form av Windows XP på en skiva från våran stationära dator men jag tvivlar på att det går eftersom skivan endast verkar passa i just den datorn.

Måste jag då köpa ett nytt XP, fast jag redan har det? :w000t:

Finns det att köpa alls?

Hoppas att ni förstår vad jag menar! :w000t:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det borde ju gå att installera XP på den då jag vet att min bror gjorde det på sin dator iofs en stationär men ändå. Han installerade dock Linux istället för att ha Vista men det är ju samma sak i princip. Men då måste man väl först ta bort Vista på något sätt eller?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det borde ju gå att installera XP på den då jag vet att min bror gjorde det på sin dator iofs en stationär men ändå. Han installerade dock Linux istället för att ha Vista men det är ju samma sak i princip. Men då måste man väl först ta bort Vista på något sätt eller?

När man ska byta från Vista till XP så formaterar man partionen som vanligt men med XP skivan = Datorn får windows XP som OS.

--

F.ö så skulle en polare köpa XP till datorn och fick gå runt flera affärer då alla bara hade vista.. Verkar som att de har slutat att säljas/göras.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Måste jag köpa XP igen alltså? Jag har ju trots allt en skiva med det på. Här är en bild på den:

På skivan står det:

"Stöd för dessa produkter tillhandahålls av Dell. Endast för distribution med ett nytt Dell datorsystem."

Betyder det att det bara funkar med en dator från Dell? Eller kan det funka på min dator som är en hp?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Måste jag köpa XP igen alltså? Jag har ju trots allt en skiva med det på. Här är en bild på den:

På skivan står det:

"Stöd för dessa produkter tillhandahålls av Dell. Endast för distribution med ett nytt Dell datorsystem."

Betyder det att det bara funkar med en dator från Dell? Eller kan det funka på min dator som är en hp?

Det funkar kanske inte på andra datorer då det XP på den Dell skivan har förinstallerade program/drivrutiner som inte passar andra datorer. Te.x Dell kanske ha ett special moderkort där i och då kommer inte det funka med andra datorer.

Det kanske går om du installerar och går in i felsäkert läge då OS:et bara laddar Windows egna drivrutiner så du kan installera dina egna.

Det är ju värt ett försök om du känner för det :w000t:

Kan ju testa på en seperat partion.

Mitt tips:

Skaffa Windows 7. Lättare än Vista smartare än XP och ser ändå ser ut som ett fnask.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det funkar kanske inte på andra datorer då det XP på den Dell skivan har förinstallerade program/drivrutiner som inte passar andra datorer. Te.x Dell kanske ha ett special moderkort där i och då kommer inte det funka med andra datorer.

Det kanske går om du installerar och går in i felsäkert läge då OS:et bara laddar Windows egna drivrutiner så du kan installera dina egna.

Det är ju värt ett försök om du känner för det :w000t:

Kan ju testa på en seperat partion.

Mitt tips:

Skaffa Windows 7. Lättare än Vista smartare än XP och ser ändå ser ut som ett fnask.

Okej, då tror jag inte att jag vågar testa. :w000t:

När släpps Windows 7 då?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
http://www.microsoft.com/windows/windows-7/

Tanka där ^^

Det är i stort sett färdigt, och det borde funka till Juni nästa år, sen måste du köpa alternativt "köpa" och installera om. Den färdiga versionen släpps nån gång innan jul

Står att man inte ska använda det på sin hemdator, är det något man ska tänka på eller är det bara att tuta och köra?

EDIT: En fråga till! Går Windows 7 på min dator?

Inte Celeron CPU 550 @ 2.00 GHz

1 GB RAM

Mobile Intel 965 Express Chipset Family

Redigerad av SimonJ
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Står att man inte ska använda det på sin hemdator, är det något man ska tänka på eller är det bara att tuta och köra?

EDIT: En fråga till! Går Windows 7 på min dator?

Inte Celeron CPU 550 @ 2.00 GHz

1 GB RAM

Mobile Intel 965 Express Chipset Family

Känner ett par killar som kör Win 7/ Win7+multi OS. Det är inte så fuckat sopm den första/alla betor. Nu är ju trots allt Windows 7 i RC stadie.

Det är som vanligt, du får en key från M$. Sedan installear du som valigt med den key!

Det ska gå på den burken, har själv en IBM T60 [intel core solo t1300 1.6 ghz (Failad 2 kärnig med 1 avstäng kärna.), 2* 512 mb DDR2 samt Mobile Intel 945 Express Chipset Family. plus en SEG 40 gb HDD SATA/IDE]

Detta går då BÄTTRE än skolans egna Windows XP (modiferad med massor av skit.)

Redigerad av Alle090
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur gör jag en backup på mitt Windows Vista innan jag installerar Windows 7? Jag fick inte med någon installationsskiva när jag köpte datorn. :w000t:

Har du gjort sånna återställnings skivor? Då borde du ju få tillbaka Vista om du kör dom om du vill byta tillbaka :w000t:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inget att oroa sig för.

Nej, det där skrev jag mest på skoj, men det finns väl ingen version av Windows XP som man hittar i buskarna som funkar lika bra med uppdateringar och så. :w000t:

Jag försökte skriva det där på ett sätt som inte hade med Warez att göra, men det var lite för svårt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor