Jump to content

Mac för skolarbete?

Sniper
 Share

Recommended Posts

Det är kvalitetskänslan som jag gillar mest med min mac (förre generationens MB Pro), allt är aluminium, designen är stilren och sparsmakad, inte massa trams och onödiga detaljer. Bra finesser, bra touchpad, bra skärm. Helt platt på undersidan också, luftintagen sitter gömda på kortsidan vid skärmfästet. Den är tyst.

OS X är mycket vackert och krånglar väldigt sällan. Det är extremt sällan som hela datorn slutar svara och man måste starta om, enskilda program kan strula men går alltid att force-quitta.

OS X är uppbyggt precis som man vill att det ska vara uppbyggt med t.ex. Finder och hur man ändrar inställningar. Jag avskyr inställningsmenyerna i Windows... hur oftar har man inte suttit i nätverksinställningar/mina nätverksplatser/egenskaper för anslutningar försökt få nätverksrelaterade saker att funka... IP, DNS, bryggad anslutningar, standard gateway... Massa skit som man bara vill ska funka, och sånt funkar direkt i OS X.

Jag har aldrig laddat ner en enda drivrutin till kameror, telefoner, externa ljudkort, mp3spelare mm. Det är inbyggt.

Windows 7 har emellertid tagit hand om de här problemen bra. En mycket bättre nätverkshanterare och drivrutiner uppdateras automatiskt där med. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är faktist lite det jag också letar efter.

Mac verkar vara the way to go.

Finns det ett bra anteckningsprogram så man kan ta anteckningar under lektioner/föreläsningar?

Vet inte vad det finns för motsvarighet på PC-sidan att jämföra med men det finns en enkel textredigerare.

Om inte annat finns det en uppskog av bra, oftast gratis 3e parts program som täcker alla funktioner som apple själva inte har tänkt på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter bra. Jag är nästan helt säker på att jag skaffar en Macbook nu. Dock väntar jag nog tills den nya modellen dyker upp.

Macbook Buyers Guide

Den kommer förmodligen under WWDC som äger rum 8-12 juni. Kommer den inte då så borde du köpa i alla fall. Att ha den nyaste varianten håller ungefär i ett halvår. Och skillnaden mellan modellerna brukar ofta vara marginella, speciellt nu när MacBooken rätt nyligen genomgått en stor förändring.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den kommer förmodligen under WWDC som äger rum 8-12 juni. Kommer den inte då så borde du köpa i alla fall. Att ha den nyaste varianten håller ungefär i ett halvår. Och skillnaden mellan modellerna brukar ofta vara marginella, speciellt nu när MacBooken rätt nyligen genomgått en stor förändring.

Vad menar du med det?

Jo, jag tänkte på det med skillnaderna. Att det antagligen inte spelar så stor roll. Hursomhelst så vet jag inte hur stor nytta jag kommer att ha av en Macbook just nu; sommarlov om 4 veckor!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad menar du med det?

Jo, jag tänkte på det med skillnaderna. Att det antagligen inte spelar så stor roll. Hursomhelst så vet jag inte hur stor nytta jag kommer att ha av en Macbook just nu; sommarlov om 4 veckor!

Jo jag menar att om du köper nyaste varianten idag, så kommer det i alal fall släppas en vassare modell 6 månader efter, då står du där och har väntat förjäves för att få ha nyaste datorn i några månader.

För skolarbete kommer du inte märka skillnad på prestanda.. skulle vara hårddiskutrymme då men det finns nog så det räcker redan nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor