Jump to content

Mac för skolarbete?

Sniper
 Share

Recommended Posts

Vilken dator är bäst för skolrelaterat användande och lite surf?

MacBook för 13 000 eller en Vaio för 13 000.

Spelprestanda är exkluderat eftersom jag ändå inte tänkte spela spel på den, utan använda den för skolarbeten och surf/film. Lite som en jobbdator.

Frågorna är alltså;

Är en Mac för 13 000 bättre än en Vaio för 13 000 om man tänker använda datorn till skolarbete (Skriva, rita diagram, kalender/organizer etc.) och att visa film/bilder på?

Är en Mac för 13 000 snabbare än en Vaio för 13 000 om man inte räknar spelprestanda?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För att det ingår program för sånt, eller? För det kan man med ett par klick tanka ned från nätet till sin PC också.

Har fått uppfattningen att Mac's program som följer med är bättre än de program man kan ladda ner/köpa till PC. Huruvida det stämmer har jag ingen aning om, så rätta mig gärna. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den stora skillnaden är att du kan köra OS X, och får en mycket snyggare dator om du väljer MacBooken. Du får även 10% rabatt om du går i gymnasiet (det kanske du har räknat med, vet inte vilken MacBook du tänker dig).

Vaio är ju precis som Apples produkter dyrare jämfört med det billigaste du kan hitta på marknaden pga. design etc. Möjligt att Vaion erbjuder lite bättre prestanda.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått uppfattningen att Mac's program som följer med är bättre än de program man kan ladda ner/köpa till PC. Huruvida det stämmer har jag ingen aning om, så rätta mig gärna. ^_^

Faktiskt så kostar MAC videoredegerings program (officiella). Och med PC så måste vi väl enna prata om Windows vs MAC? :w000t:

:wub:

Vilken dator är bäst för skolrelaterat användande och lite surf?

MacBook för 13 000 eller en Vaio för 13 000.

Spelprestanda är exkluderat eftersom jag ändå inte tänkte spela spel på den, utan använda den för skolarbeten och surf/film. Lite som en jobbdator.

Frågorna är alltså;

Är en Mac för 13 000 bättre än en Vaio för 13 000 om man tänker använda datorn till skolarbete (Skriva, rita diagram, kalender/organizer etc.) och att visa film/bilder på?

Är en Mac för 13 000 snabbare än en Vaio för 13 000 om man inte räknar spelprestanda?

Skulle säga PC men med Vaio vet jag inte då jag hört problem med dom. Men med MAC så är det inte alla program som funkar alltid.

MAC:

+ snyggt

+ Rent

+ Det funkar

+ Inte så många virus ute än (som är farliga)

+ Enkelt

- Enkelt

- prestanda?

- Program varor?

- Uppgradering inte det enklaste?

Windows/PC:

+ OTROLIGT Många program som funkar

+ Mer anpassningsbart så att det kan BLI snyggt

+ Kan vara avancerat när man vill och enkelt när man vill

+ Mer Linux vänligt (?rykten?)

+ Mer prestanda för pengarna

- Vaio har (?rykten?) om mycket buggar

- Virus som F*N

:):w000t: ((EDITERA MED FÖRDEL DENNA LISTA IFALL NI VILL ÄNDRA PÅ NÅGOT)) :w000t::w000t:

- Microsoft

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Finns det något som gör att OS X är bättre att ha som skoldator än Windows?

Det jag menar med skolarbete är mest att ta anteckningar, göra mind-maps, kalender, rita grafer osv.

Jag tänkte också ha den på universitetet (planerar att läsa Juridik och/eller Ekonomi).

Är det då bättre att använda OS X (Mac) än Windows (Vaio)?

_________

Faktiskt så kostar MAC videoredegerings program (officiella). Och med PC så måste vi väl enna prata om Windows vs MAC? :)

:w000t:

Skulle säga PC men med Vaio vet jag inte då jag hört problem med dom. Men med MAC så är det inte alla program som funkar alltid.

MAC:

+ Snyggt

+ Rent

+ Det funkar

+ Enkelt

- Prestanda?

- Program varor?

- Uppgradering inte det enklaste?

Windows/PC:

+ OTROLIGT Många program som funkar

+ Kan vara avancerat när man vill och enkelt när man vill

Tog bort det som jag inte riktigttyckte spelade någon roll ifall Mac/Windows har/inte har :w000t:

Redigerad av Sniper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ser här att det fortfarande lever kvar gamla synen på mac, synd. Jag jobbar med båda systemen(fram tills det att jag slängde ut PCn i alla fall) ska försöka ge en objektiv syn på det hela.

1. Man får inte mindre prestanda + kvalité för pengarna. Notera även att OSX som mjukvara kräver mindre datorprestanda än Windows, så man ska inte stirra sig blint påspecifikationer. Jag har tex 1GB ram och funkar utmärkt, är kanske inte optimalt på en PC däremot.

2. De medföljande film/ljud programmen är överlägsna windows motsvarighet. Även när man tittar på betalvarianterna så finns alla nämnvärda program till mac.

Ljud är jag iof inte så insatt i men om vi ser till film så har vi ju Apples egna Final Cut som jag själv testat en del. Enkelt men avancerat. Adobes variant finns för mac om det skulle locka.

Enda haken kan vara den medföljande(...?) office-motsvarigheten. Där har vi "numbers" som är precis som Excell, nästan. Enklare och så mycket bättre än Excell för den vanlige användaren. Vi kan dock inte komma ifrån att Excell är mer avancerat.

Åandra sidan finns office för mac.

Jag tror att du vinner på att köpa macen. Mjukvarorna kommer inte vara något problem över huvud taget.

Jag råder dig dock till att gå till närmsta apple-återförsäljare och känna på en Macbook (om du inte redan gjort). Den personliga känslan ska man ju lyssna på också förstås.

Kom också ihåg att det är fullt möjligt att köra två(eller fler om man så vill) operativsystem på macen. Just nu sitter jag med Windows 7 på min iMac och skriver detta.. föredrar nog OSX såhär spontant.

Ledsen om detta blev lite subjektivt trots allt, jag kan dock inte komma ifrån att jag inte kan tänka mig att jobba med en PC annat än för spel.

Edit; Grafprogram finns med i OS X, tillräckligt avancerat för att jag inte försökt mig på det. :)

Redigerad av aikjonas12
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En Mac är nog rätt bra för de flesta skolarbeten skulle jag tro, och Keynote är ju jävligt mycket ballare än PowerPoint, det kommer att ge dig många plus i kanten vid redovisningar!

Hur som helst, tänk på att eftersom PC oftast är standarden så kan du stöta på problem på den vägen. Filändelser som är fel, drivrutinsproblem, men det är även bara antaganden från min sida. Jag har aldrig använt en Mac så jag vet inte hur den ter sig till Microsoft Office osv.

Det finns egentligen inget rätt och fel i den här frågan utan jag tycker att du ska gå efter det du känner. Personligen skulle jag ha valt Vaio eftersom jag är en inbiten Windowsanvändare, och man kommer aldrig ifrån faktumet att man för eller senare kommer att vilja dra igång lite spel när man är uttråkad. Att ta med en Vaio till ett LAN skulle ju funka fint t e x, men det varierar ju helt - du och endast du vet hur du kommer att använda din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om priset inte spelar någon roll så ska du välja Mac'en före Vaion. Det är lättare att köra Windows på Macen än OSX på pc'n

Men, jag fattar inte varför du behöver en sån jävla dyr dator för lite skolarbete? Med dina enkla krav kan du ju lätt hitta en tillräckligt bra dator för nästan halva priset så får du 5000-6000.- över att roa dig för. Inget OS är bättre än det andra utan det handlar bara om personlig åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte också mycket på att skaffa en mac för ett tag sedan. Men Yukoai tipsade mig om en tutorial för Vmware

Så om du vill testa på hur det är med en Mac ett tag är det bara att skaffa hem OSX (inte direkt lagligt dock :w000t:), installera det i Vmware. Och trixa lite till så har du i alla fall så att du kan känna på mjukvaran. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ser här att det fortfarande lever kvar gamla synen på mac, synd. Jag jobbar med båda systemen(fram tills det att jag slängde ut PCn i alla fall) ska försöka ge en objektiv syn på det hela.

1. Man får inte mindre prestanda + kvalité för pengarna. Notera även att OSX som mjukvara kräver mindre datorprestanda än Windows, så man ska inte stirra sig blint påspecifikationer. Jag har tex 1GB ram och funkar utmärkt, är kanske inte optimalt på en PC däremot.

2. De medföljande film/ljud programmen är överlägsna windows motsvarighet. Även när man tittar på betalvarianterna så finns alla nämnvärda program till mac.

Ljud är jag iof inte så insatt i men om vi ser till film så har vi ju Apples egna Final Cut som jag själv testat en del. Enkelt men avancerat. Adobes variant finns för mac om det skulle locka.

Enda haken kan vara den medföljande(...?) office-motsvarigheten. Där har vi "numbers" som är precis som Excell, nästan. Enklare och så mycket bättre än Excell för den vanlige användaren. Vi kan dock inte komma ifrån att Excell är mer avancerat.

Åandra sidan finns office för mac.

Jag tror att du vinner på att köpa macen. Mjukvarorna kommer inte vara något problem över huvud taget.

Jag råder dig dock till att gå till närmsta apple-återförsäljare och känna på en Macbook (om du inte redan gjort). Den personliga känslan ska man ju lyssna på också förstås.

Kom också ihåg att det är fullt möjligt att köra två(eller fler om man så vill) operativsystem på macen. Just nu sitter jag med Windows 7 på min iMac och skriver detta.. föredrar nog OSX såhär spontant.

Ledsen om detta blev lite subjektivt trots allt, jag kan dock inte komma ifrån att jag inte kan tänka mig att jobba med en PC annat än för spel.

Edit; Grafprogram finns med i OS X, tillräckligt avancerat för att jag inte försökt mig på det. :w000t:

Det låter riktigt bra!

Köra Windows på Mac! :)

En Mac är nog rätt bra för de flesta skolarbeten skulle jag tro, och Keynote är ju jävligt mycket ballare än PowerPoint, det kommer att ge dig många plus i kanten vid redovisningar!

Hur som helst, tänk på att eftersom PC oftast är standarden så kan du stöta på problem på den vägen. Filändelser som är fel, drivrutinsproblem, men det är även bara antaganden från min sida. Jag har aldrig använt en Mac så jag vet inte hur den ter sig till Microsoft Office osv.

Det finns egentligen inget rätt och fel i den här frågan utan jag tycker att du ska gå efter det du känner. Personligen skulle jag ha valt Vaio eftersom jag är en inbiten Windowsanvändare, och man kommer aldrig ifrån faktumet att man för eller senare kommer att vilja dra igång lite spel när man är uttråkad. Att ta med en Vaio till ett LAN skulle ju funka fint t e x, men det varierar ju helt - du och endast du vet hur du kommer att använda din dator.

Jag komemr inte vilja dra igång spel på den datorn ändå. Jag har redan en stationär för att spela (som jag ändå inte gör så mycket... level 8 efter en veckas WoW bekräftar det)

Det låter ju grymt med Keynote!

Finns det något liknande för att ta anteckningar och någon "smart" kalender?

Om priset inte spelar någon roll så ska du välja Mac'en före Vaion. Det är lättare att köra Windows på Macen än OSX på pc'n

Men, jag fattar inte varför du behöver en sån jävla dyr dator för lite skolarbete? Med dina enkla krav kan du ju lätt hitta en tillräckligt bra dator för nästan halva priset så får du 5000-6000.- över att roa dig för. Inget OS är bättre än det andra utan det handlar bara om personlig åsikt.

Men man kan väl inte få en Macbook för under 13 000?

En bra Vaio kostar också över 10 000.

:w000t:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är kvalitetskänslan som jag gillar mest med min mac (förre generationens MB Pro), allt är aluminium, designen är stilren och sparsmakad, inte massa trams och onödiga detaljer. Bra finesser, bra touchpad, bra skärm. Helt platt på undersidan också, luftintagen sitter gömda på kortsidan vid skärmfästet. Den är tyst.

OS X är mycket vackert och krånglar väldigt sällan. Det är extremt sällan som hela datorn slutar svara och man måste starta om, enskilda program kan strula men går alltid att force-quitta.

OS X är uppbyggt precis som man vill att det ska vara uppbyggt med t.ex. Finder och hur man ändrar inställningar. Jag avskyr inställningsmenyerna i Windows... hur oftar har man inte suttit i nätverksinställningar/mina nätverksplatser/egenskaper för anslutningar försökt få nätverksrelaterade saker att funka... IP, DNS, bryggad anslutningar, standard gateway... Massa skit som man bara vill ska funka, och sånt funkar direkt i OS X.

Jag har aldrig laddat ner en enda drivrutin till kameror, telefoner, externa ljudkort, mp3spelare mm. Det är inbyggt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det bara design du går på så är det ju ingen tvekan om att du ska välja macen.

Det är ju inte bara design. Det är ju att den ska vara bra.

Ska jag köpa en laptop ska den vara bra och se bra ut. Däför vill jag inte ha någon random, men skitbra, ful svart kloss.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor