Jump to content

Ny dator

felshoe
 Share

Recommended Posts

Okej, det här håller inte längre. Min dator är helt dum i huvudet och jag vill köpa en ny. Den jag har nu startar om sig tio gånger om dagen, hänger sig, vill inte öppna vissa program som t.ex. kontrollpanelen och msn, Firefox hänger sig så fort jag startar det osv. Har ni några tips på en bra stationär dator som kostar max 6000 kr? Det behöver inte vara en speldator, den ska bara vara bra att surfa på och vara bra, liksom. Tack!

Edit: Om någon istället vet hur jag kan lösa problemet med min nuvarande dator så vore det guld också..

Redigerad av felshoe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Monterat gissar jag på?

Vänster - ej för att spela på, endast integrerat grafikkort

Höger - för att kunna spela på, mycket prisvärt grafikkort som klarar alla nya spel

Något operativsystem får du inte. :doh:

Båda går att få billigare om det är önskvärt (självklart på bekostnad av prestanda och/eller lagringsutrymme)

Om inte monterat kan du kolla på nr 1 här: http://pici.se/pictures/xkHNGmvOV.jpg

Butiken är i samtliga fall Inet.se. :whistling:

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan väl lägga till att bara en dator går jättebra. Skärm, tangentbord och mus har jag redan..

Så mina exempel duger inte? :>

Låt oss hava en dialog.

Om du ska spela något, vad är det du ska spela?

Vad är det för skärm du har - vilken upplösning?

Är det något annat krävande du gör med datorn?

Prioriterar du tystnad eller chassits utseende?

Hur är det med operativsystem, måste du köpa ett sådant?

Kan du tänka dig bränna ut Windows 7 RC (no worries, det är lätt) och använda ifall du behöver skaffa nytt operativsystem?

Vilka lagringsbehov har du - alltså, hur stor hårddisk behöver du?

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så mina exempel duger inte? :>

Låt oss hava en dialog.

Om du ska spela något, vad är det du ska spela?

Vad är det för skärm du har - vilken upplösning?

Är det något annat krävande du gör med datorn?

Prioriterar du tystnad eller chassits utseende?

Hur är det med operativsystem, måste du köpa ett sådant?

Kan du tänka dig bränna ut Windows 7 RC (no worries, det är lätt) och använda ifall du behöver skaffa nytt operativsystem?

Vilka lagringsbehov har du - alltså, hur stor hårddisk behöver du?

Alrighty.

Låt oss hava en dialog.

Om du ska spela något, vad är det du ska spela? Det behöver absolut inte vara en speldator. Vill jag spela spel så har jag min Ps3.

Vad är det för skärm du har - vilken upplösning? Hm. På skärmen står det "Samsun SyncMaster 940BW, om det säger dig något? (Jag är inte bra på det här)

Är det något annat krävande du gör med datorn? Egentligen inte! Jag vill bara ha en snabb dator som är bra när det kommer till att surfa och lyssna på musik. Den kommer ju främst användas till det och till att skriva skolarbeten, liksom.

Prioriterar du tystnad eller chassits utseende? Pja, litegrann. Utseendet i sig spelar ingen roll, men den får gärna vara liten. Just nu sitter jag på en Fujitsu Scaleo C, och den passar perfekt med mitt skrivbord. Tyst är gärna bra om den är, men det är inget måste så länge alternativet inte är en jättehögljudd dator.

Hur är det med operativsystem, måste du köpa ett sådant? Det tror jag inte (snackar vi Windows XP/Vista nu?)

Kan du tänka dig bränna ut Windows 7 RC (no worries, det är lätt) och använda ifall du behöver skaffa nytt operativsystem? RC?

Vilka lagringsbehov har du - alltså, hur stor hårddisk behöver du? Ingen aning! Nu har jag nog runt 200GB, och det duger bra för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Låt oss hava en dialog.

1. Det behöver absolut inte vara en speldator. Vill jag spela spel så har jag min Ps3.

2. Hm. På skärmen står det "Samsun SyncMaster 940BW, om det säger dig något? (Jag är inte bra på det här)

3. Egentligen inte! Jag vill bara ha en snabb dator som är bra när det kommer till att surfa och lyssna på musik. Den kommer ju främst användas till det och till att skriva skolarbeten, liksom.

4. Pja, litegrann. Utseendet i sig spelar ingen roll, men den får gärna vara liten. Just nu sitter jag på en Fujitsu Scaleo C, och den passar perfekt med mitt skrivbord. Tyst är gärna bra om den är, men det är inget måste så länge alternativet inte är en jättehögljudd dator.

5. Det tror jag inte (snackar vi Windows XP/Vista nu?)

6. RC?

7. Ingen aning! Nu har jag nog runt 200GB, och det duger bra för mig.

1. Got it.

2. Säger mig allt jag behöver, men oviktigt eftersom du inte ska spela på den. :>

4. Då tror jag du kan köra på mATX (en måttstandard för chassit och sakerna däri), det är nog tillräckligt litet.

5. Yes box. Då får du inget sådant.

6. Windows 7 är Microsofts nyaste operativsystem som baseras på Vista - men bjuder på en hel del förbättringar. RC står för Release Candidate och det betyder att om inga allvarliga buggar rapporteras så kommer samma version finnas ute på butikshyllorna senare. RC är för tillfället gratis och fungerar i ungefär ett år framöver.

7. Roger that.

Klickar du på krabaten här nedanför får du mitt exempel anpassat efter det du just skrev:

Datorn kommer hem till dig, färdigmonterad inklusive två års garanti. Det du däremot måste göra är att installera Windows på den - annars måste du köpa det och så installerar butiken (Inet) det åt dig. Chassit jag föreslår är nedanför, är det något som passar herrn?

Efter vad du har sagt kan jag säga att denna dator kan duga åt dig under lång tid framöver så länge du inte ska spela på den. Den har en riktigt rapp processor, snabb och sval (hjälper livslängden) hårddisk och gott om internminne. Det är bara kvalitetkomponenter. Om 5 400 kr är för mycket har jag ett annat exempel på 4 600 kr. Datorn är anpassad efter dina behov och innehåller vettiga delar, något OnOff/Elfjanten/Siba inte kan erbjuda dig.

För att genomföra köp så går du in på http://www.inet.se/ och letar upp produkterna på bilden ovan - använd sökfunktionen och dubbelkolla produktnamnet, sedan lägger du dem i varukorgen.

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, tack som fan! Ska kolla in det där lite mer senare. Om jag vill göra om den till en lite bättre dator rent spelmässigt, hur mycket mer får jag lägga ut då? Nu menar jag inte att jag vill kunna köra Cod4 på högsta möjliga, men att kunna spela det (som exempel) med bra grafik, liksom?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, tack som fan! Ska kolla in det där lite mer senare. Om jag vill göra om den till en lite bättre dator rent spelmässigt, hur mycket mer får jag lägga ut då? Nu menar jag inte att jag vill kunna köra Cod4 på högsta möjliga, men att kunna spela det (som exempel) med bra grafik, liksom?

Jag skulle säga mellan 700-2 000 kr. För lite drygt 1 000 kr skulle du få ett grafikkort (ATI HD4770) som klarar alla nya spel på ganska höga inställningar. Då skulle jag även rekommendera en till fläkt (50-150 kr). Summa sumarum enligt mina rekommendationer skulle det alltså det hamna på +~1 200 kr.

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle säga mellan 700-2 000 kr. För lite drygt 1 000 kr skulle du få ett grafikkort (ATI HD4770) som klarar alla nya spel på ganska höga inställningar. Då skulle jag även rekommendera en till fläkt (50-150 kr). Summa sumarum enligt mina rekommendationer skulle det alltså det hamna på +~1 200 kr.

Whoopie. Tror jag klarar mig då, haha.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En dator som är snabb och tyst annars också? :>

Snapp japp. Tysthet är alltid en definitionsfråga, chassifläktarna är tysta - lågt varvtal, grafikkortet ska vara hyfsat tyst, processorkylaren bör vara hyfsat tyst så länge datorn inte pressas. Men chassit har tunn plåt som släpper ut allt ljud och hårddisken är nog inte gummidämpad. Du kan gå tillbaka till chassit (Antec) i det andra paketet och köpa till en eller två 92 mm-fläkt (länk nedanför) för att hjälpa kylningen. Det chassit ska vara tystare och den svarta lådan 400W Corsair ska bort om du väljer Antec-lådan.

https://www.inet.se/datorkomponenter/kylnin...series/8500303/

Länk till kommentar
Dela på andra sidor