Henkibojj Skrivet 31 oktober, 2012 Rapportera Share Skrivet 31 oktober, 2012 Hur löjligt lite? Har läst lite och förstått så långt att det finns en inriktning mot biologi(?). Vad kan du få för examen, och vad innebär det i yrkesväg för framtiden? - Rätta en uppsats från maj 2011: En kväll, kanske två. Ska fixa kommentarerna och utveckla lite på en idé som aldrig skrevs riktigt färdig. - Rätta en hemtenta från december 2008: En vecka. Jag har en kompis godkända hemtenta så jag kan egentligen planka rätt av. - Skriva färdigt examensarbetet: Tre veckor. Kommentarer finns, artiklar finns att bygga material från. Motivation saknas helt. Behöver rätta till kommentarerna och utveckla diskussionspunkterna i slutpläderingen, samt fylla på med bakgrund i introduktionen. Sen har jag både kandidat- och masterexamen. Fan då, att jag inte gör nåt om dagarna. Vad jag kan få för jobb? Ja... säg det, men jag har sökt som kommunekolog och vad det nu än finns för lämpliga tjänster inom biogasproduktionen, reningsverk eller annat. Andra ställen är Länsstyrelsen, eller att doktorera och forska. Vi får se. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 31 oktober, 2012 Skapat av Rapportera Share Skrivet 31 oktober, 2012 Slutar aldrig fascineras över vad motivationsbrist kan göra med en. Visst att man kunde vara skoltrött under grundskolan och gymnasiet, men man tycker att man med åren borde lära sig bita ihop. Men det är svårt. Jag gör min praktik nu på ett företag med stort forskningsarbete och utveckling för renare utsläpp från kraftverk och industri, säg till om du vill att jag lobbar Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 31 oktober, 2012 Rapportera Share Skrivet 31 oktober, 2012 Slutar aldrig fascineras över vad motivationsbrist kan göra med en. Visst att man kunde vara skoltrött under grundskolan och gymnasiet, men man tycker att man med åren borde lära sig bita ihop. Men det är svårt. Jag gör min praktik nu på ett företag med stort forskningsarbete och utveckling för renare utsläpp från kraftverk och industri, säg till om du vill att jag lobbar Jo. Jag har nog bara varit ordentligt studiemotiverad under trekvarts år, tror jag. När väl examensarbetet kom var det alldeles för stort och jag kände att jag redan försökte åka med punkterade däck. Nu har färden stannat av och jag orkar inte pusha mig de sista metrarna, trots att mållinjen är nära. Men jag har faktiskt motivation att göra den där uppsatsen åtminstone, så kanske jag får självkänsla nog att göra resten också så småningom Har tänkt i flera dagar nu som första grej när jag går upp på morgonen, att "idag kan jag väl göra den där uppsatsen, ska det vara så svårt?". Sen sitter jag och degar framför datorn eller tevespel ändå iofs, men tanken finns där och det är mer än vad den gjort på flera månader. Motivationstips? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 31 oktober, 2012 Skapat av Rapportera Share Skrivet 31 oktober, 2012 Jo. Jag har nog bara varit ordentligt studiemotiverad under trekvarts år, tror jag. När väl examensarbetet kom var det alldeles för stort och jag kände att jag redan försökte åka med punkterade däck. Nu har färden stannat av och jag orkar inte pusha mig de sista metrarna, trots att mållinjen är nära. Men jag har faktiskt motivation att göra den där uppsatsen åtminstone, så kanske jag får självkänsla nog att göra resten också så småningom Har tänkt i flera dagar nu som första grej när jag går upp på morgonen, att "idag kan jag väl göra den där uppsatsen, ska det vara så svårt?". Sen sitter jag och degar framför datorn eller tevespel ändå iofs, men tanken finns där och det är mer än vad den gjort på flera månader. Motivationstips? När jag studerade på distans hade jag i princip "Gör detta innan terminen är slut" som enda krav från skolorna. Motivationen var obefintlig och slarvet otroligt stort. Vad jag gjorde för att komma någonstans alls var att schemalägga min dag, och lägga in tid för spel/film-tittande och dylikt, mellan studie-tid. Det kändes lite löjligt, men i slutänden ledde det till att jag fick saker gjorde, samtidigt som jag lade ungefär lika mycket tid på nöjen - med skillnaden att jag tom. kunde göra detta med gott samvete. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 31 oktober, 2012 Rapportera Share Skrivet 31 oktober, 2012 Åh, tackfest. Nice. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
JSHC Skrivet 10 november, 2012 Rapportera Share Skrivet 10 november, 2012 (redigerad) Nördsittning och tentaphest på samma kväll. Redigerad 10 november, 2012 av JSHC Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 10 november, 2012 Rapportera Share Skrivet 10 november, 2012 Nördsittning och tentaphest på samma kväll. Vad gör man/ni på en nördsittning? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
JSHC Skrivet 12 november, 2012 Rapportera Share Skrivet 12 november, 2012 Vad gör man/ni på en nördsittning? Det är som en vanlig sittning fast vi sjunger lite nördigare sånger Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
VenoM Skrivet 13 november, 2012 Rapportera Share Skrivet 13 november, 2012 Besökte BTH i helgen, var tydligen Kinky Night där. Trevligt som tusan, dock blev min ena sko plockad av en lirare som skulle hem. Fick tillbaka den dagen efter dock. Nu är det pepp inför SPIIK-Innebandyn som gäller, två veckor kvar, och jag har massor att göra inför! Precis börjat läsa kurserna Nätverksprojekt och Avancerade LanTeknologier, låter som riktigt bra 10 veckor detta. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 28 november, 2012 Rapportera Share Skrivet 28 november, 2012 Idag betalade jag tillbaka mitt studielån. Rubbet. Det var iofs inte fråga om en jättestor summa, eftersom jag knappt tog några lån, men det är ändå skönt att vara en skuldfri man igen. Den som är satt i skuld är icke fri, som GP sa. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 28 november, 2012 Rapportera Share Skrivet 28 november, 2012 Idag betalade jag tillbaka mitt studielån. Rubbet. Det var iofs inte fråga om en jättestor summa, eftersom jag knappt tog några lån, men det är ändå skönt att vara en skuldfri man igen. Den som är satt i skuld är icke fri, som GP sa. Kan man göra så? Jag trodde att det inte gick så enkelt till, och de jag pratat med har avrått mig från att göra så eftersom det lånet är så billigt i längden. Jag skulle nog helst dunka in pengarna asap så snart man har lön. Har du svenska CSN eller är det nån finsk motsvarighet? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 28 november, 2012 Rapportera Share Skrivet 28 november, 2012 (redigerad) Kan man göra så? Jag trodde att det inte gick så enkelt till, och de jag pratat med har avrått mig från att göra så eftersom det lånet är så billigt i längden. Jag skulle nog helst dunka in pengarna asap så snart man har lön. Har du svenska CSN eller är det nån finsk motsvarighet? Jadå, jag är ganska säker på att man har rätt att få betala tillbaka så mycket man vill av ett lån. Edit: Att CSN är ett billigt lån är ju otvivelaktigt, men det är ju likväl ett lån av någon annans medel så personligen skulle jag betala tillbaka det så fort jag kunde. Redigerad 28 november, 2012 av Kebab Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 29 november, 2012 Rapportera Share Skrivet 29 november, 2012 Kan man göra så? Jag trodde att det inte gick så enkelt till, och de jag pratat med har avrått mig från att göra så eftersom det lånet är så billigt i längden. Jag skulle nog helst dunka in pengarna asap så snart man har lön. Har du svenska CSN eller är det nån finsk motsvarighet? Jag har svårt att tro att man inte skulle få betala sina lån om man vill det. Jag kunde naturligtvis valt att betala en liten summa varje månad i x antal år men av princip gillar jag inte att ha skulder och obetalda räkningar liggande. Finsk motsvarighet, ja. I Finland finns inte någon myndighet som CSN utan man går till valfri bank och ansöker om studielån, ungefär som vilket annat banklån som helst. Staten går i borgen för lånet och betalar en del av räntan. Det är dock ganska ovanligt att finska studenter tar studielån - om jag kommer rätt ihåg är det endast ca 20% som gör det och då oftast bara för en del av studietiden. Personligen tog jag bara lån mitt sista studieår - inte för att jag egentligen behövde det, utan för att jag visste att jag skulle åka på några resor 2012 och ville bygga ut min buffert. Och så var det ju trots allt ett förmånligt lån. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frenzy Skrivet 1 december, 2012 Rapportera Share Skrivet 1 december, 2012 (redigerad) fk Redigerad 1 december, 2012 av Frenzy Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
xstreem Skrivet 22 mars, 2013 Rapportera Share Skrivet 22 mars, 2013 De tre senaste nätterna har jag suttit uppe och skrivit hemtenta, och därför strulat upp min dygnsrytm ganska ordentligt, men det är ändå skönt att kunna sova bort de trista vinterdagarna. Inatt på tolvslaget ska tentan vara färdig och inlämnad. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 12 april, 2013 Rapportera Share Skrivet 12 april, 2013 Jag har känt ett tag att jag behöver något som får mig att knyta an till universitetet utöver föreläsningar, tentor och fester. Min programsektion har sökt nya personer till styrelsen ett tag, men jag var lite för slö för att söka. Nu visar det sig att ingen har sökt den posten som jag är intresserad av. Borde jag köra? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 12 april, 2013 Rapportera Share Skrivet 12 april, 2013 Jag har känt ett tag att jag behöver något som får mig att knyta an till universitetet utöver föreläsningar, tentor och fester. Min programsektion har sökt nya personer till styrelsen ett tag, men jag var lite för slö för att söka. Nu visar det sig att ingen har sökt den posten som jag är intresserad av. Borde jag köra? Det kan vara vettigt att göra något vettigt för en gångs skull, ja. Jag tror dessutom inte att styrelseposter i sektioners styrelser är särskilt betungande. Det ger en liten inre tillfredställelse att i längden göra något för någon annan och vara lite småpolitiker för en stund. Kör på, det ser bra ut på ett cv också. Orkestern har 40-årsjubileum imorgon med vår största konsert under de senaste fem åren. Gå dit vetja, det blir hur kul som helst! Start 15:00 i kårallens matsal. 2x45 minuter musik, spektakel och humor! Jag kommer nog också apa mig en hel del. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
antepanteboy Skrivet 12 september, 2013 Rapportera Share Skrivet 12 september, 2013 Inne på min andra vecka nu. Nollningen är i full gång och jag har min första tenta imorgon. Hektiskt men ack så najs allt är! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kicken Skrivet 16 september, 2013 Rapportera Share Skrivet 16 september, 2013 Helt acceptabelt att gå in på Systembolaget kvart över tio en måndag morgon. Helt acceptabelt att supa på en måndag. Bara som student. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 18 september, 2013 Rapportera Share Skrivet 18 september, 2013 Fan, livning igår. Det blev en hel del språngmarscher, sprit, öl, vin, mer språngmarscher med sprit, öl och vin. Tävlingar i olika slag och bibehålld disciplin från både oss yngrekursare och äldrekursen. Karlberg är så jävla fint, alltså. Som Lundsberg utan strykjärn. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts